ادعای جالب جاسوس پاکستانی سیا

۰۶خردادماه،

جاسوس آمریکایی که در یافتن محل اختفای بن لادن با سازمان سیا همکاری کرده بود، ضمن اظهار بی‌گناهی خود تأکید کرد که پاکستان نمی‌تواند وی را به جرم همکاری با سازمان سیا محاکمه کند.

دکتر «شکیل آفریدی» که به اتهام جاسوسی برای سازمان سیا در شهر پیشاور زندانی شده است، پیش از اعلام محکومیت قطعی در اظهاراتی گفت: حتی اگر ثابت شود با سازمان سیا همکاری کرده پاکستان نمی‌تواند او را محکوم کند.

آفریدی متهم است که با انجام یک برنامه ساختگی واکسیناسیون در پاکستان، برای یافتن محل اختفای «اسامه بن لادن» رهبر سابق القاعده در این کشور به نیروهای آمریکایی کمک کرده است.

در همین حال، «سمیع الله آفریدی» برادر مظنون به جاسوسی تصریح کرد: پاکستان و آمریکا مدت‌ها است که برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری می‌کنند گزارش‌ها نشان می‌دهد، شکیل آفریدی پنج سال قبل از اتفاق ابیت‌آباد و کشته شدن اسامه بن لادن با سازمان سیا همکاری می‌کرد.

طبق این گزارش، حوزه فعالیت آفریدی مناطق قبایلی بود اما به سبب نا‌امنی در این مناطق و عملیات‌های پی در پی ارتش پاکستان وی از دولت آمریکا درخواست پناهندگی سیاسی کرد اما چون سازمان سیا همچنان به وجود وی در مناطق قبایلی نیاز داشت با این درخواست موافقت نشد.

سمیع الله آفریدی بیان کرد: نمی‌توان به تحلیل رسانه‌های خارجی دربارهٔ عملیات ابیت‌آباد اعتماد کرد و برادرش اطلاعات بسیاری در این زمینه دارد به همین سبب سازمان اطلاعات پاکستان حاضر نشده وی را به آمریکا تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: بارها به زندان مراجعه کرده اما نتوانسته با برادرش ملاقات کند این در حالی است که هیچ یک از نزدیکان  آفریدی حتی وکیلش نتوانسته‌اند با وی ارتباط برقرار کنند که این موضوع سبب نگرانی او شده است زیرا تصور می‌کند شاید برادرش به یک زندان مخفی منتقل شده است.

دادگاه در ماه می سال قبل میلادی شکیل آفریدی را مجرم دانست و تلاش‌های آمریکا و خانوده‌اش برای آزادی یا تبرئه وی مثمر ثمر واقع نشد.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها که از تهدید برای تحویل گرفتن آفریدی ناامید شده بودند سعی کردند با انجام یک عملیات ویژه وی را آزاد کنند اما سازمان اطلاعات پاکستان وی را به زندانی مخفی انتقال داده تا از دسترس شبه نظامیان و آمریکایی‌ها خارج کند.

اظهارات آفریدی در حالی مطرح می‌شود که یک روزنامه آمریکایی چندی پیش فاش کرد که شکیل آفریدی پزشک مسئول طرح ساختگی واکسیناسیون که محل اختفای رهبر القاعده را کشف کرده بود، عضو رسمی سیا بوده و برای این مأموریت آموزش دیده بود.

همچنین پس از این ماجرا بود که شبه‌نظامیان مستقر در مناطق قبایلی پاکستان که به تیم‌های واکسیناسیون بدبین شده بودند مانع انجام برنامه‌های پزشکی و واکسیناسیون سازمان‌های بین‌ا‌لمللی شدند و تیم‌های پزشکی سازمان ملل را در این منطقه بارها مورد حمله قرار دادند.


سایت خبری تحلیلی نور نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.