از دیدار رئیس جمهور با اعضای کانون‌های وکلای دادگستری تا ضرورت اجرایی شدن طرح دادگاه‌های علنی

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

مهمترین رویدادهای دستگاه قضا طی اسفند ماه ۹۲ شامل تودیع وثیقه “۳۰۰ میلیونی” مدیرمسئول روزنامه توقیف شده آسمان، احضار “حسین قدیانی” به دادسرای فرهنگ و رسانه به‌ خاطر انتقاد از توافق ژنو، آزادی مدیر مسئول “روزنامه آسمان”، برگزاری نخستین جلسه دادگاه متهمان ترور دادستان زابل، آخرین جزئیات پرونده “فاطمه هاشمی” از زبان علیزاده‌ طباطبایی، آخرین وضعیت پرونده‌های “خاوری”، “مه آفرید”، “حادثه خیابان جمهوری” و “اتوبوس‌های اسکانیا”، ضرورت اجرایی شدن طرح دادگاه‌های علنی، صدور حکم توقیف”روزنامه بهار” و …بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، مهمترین رویدادهای دستگاه قضا از جمله، تودیع وثیقه “۳۰۰ میلیونی” مدیرمسئول روزنامه توقیف شده آسمان، احضار “حسین قدیانی” به دادسرای فرهنگ و رسانه به‌ خاطر انتقاد از توافق ژنو، آزادی مدیر مسئول “روزنامه آسمان”، برگزاری نخستین جلسه دادگاه متهمان ترور دادستان زابل، آخرین جزئیات پرونده “فاطمه هاشمی” از زبان علیزاده‌ طباطبایی،  آخرین وضعیت پرونده‌های “خاوری”، “مه آفرید”، “حادثه خیابان جمهوری” و “اتوبوس‌های اسکانیا”، ضرورت اجرایی شدن طرح دادگاه‌های علنی، صدور حکم توقیف”روزنامه بهار” از مهمترین اخبار قضا در اسفند ماه سال ۹۲ بود.
 
** با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه “روزنامه آسمان” به دلیل انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی توقیف شد، روزنامه یاد شده در شماره روز سه شنبه مورخ ۲۹/۱۱/ با انتشار مطلبی نوشته بود که حکم قصاص غیر انسانی است. متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد. در پی ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ، بازپرس پرونده پس از رسیدگی دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد. این گزارش هم چنین حاکیست که مدیر مسئول این روزنامه نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

 

 

 

تودیع وثیقه “۳۰۰ میلیونی” مدیرمسئول روزنامه توقیف شده آسمان
 
وکیل مدافع مدیر مسئول روزنامه توقیف شده آسمان گفت: وثیقه “۳۰۰ ” میلیونی مدیر‌مسئول روزنامه توقیف شده آسمان تودیع شد و به احتمال زیاد بزرگمهر تا آخر وقت امروز از بازداشتگاه آزاد خواهد شد.
 
** پیش از این نیز این نهاد دولتی از روزنامه “وطن امروز” به خاطر تیتر “هولوکاست‌ هسته‌ای” در انتقاد به توافقنامه ژنو و پلمب تاسیسات هسته‌ای شکایت کرده بود.    

 

 

 
احضار “حسین قدیانی” به دادسرای فرهنگ و رسانه به‌ خاطر انتقاد از توافق ژنو
 
سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: حسین قدیانی با شکایت یک نهاد امنیتی دولتی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.
 

** حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر‌ “حسن روحانی” در دیدار اعضای هیات‌های مدیره کانون‌های وکلای دادگستری ایران، وکلا را به عنوان خادمان حقوقی ملت بزرگ و عزیز ایران برشمرد و اظهارداشت: امنیت برای رشد، پیشرفت و تعالی یک جامعه و ملت پایه‌ای مهم و اساسی است و یک بخش بسیار حائز اهمیت از امنیت، برخورداری آحاد جامعه از امنیت قضایی است.

 
 

 

 
 
وکلا خادمان حقوقی ملت بزرگ ایران هستند/ استقلال وکیل، اصلی مسلم است

 
رئیس‌جمهور در دیدار اعضای هیات‌های مدیره کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: دولت نسبت به حقوق وکلا و برای دفاع از حقوق شما که بالطبع حمایت از حقوق ملت است مصمم بوده و حتما لایحه جامع وکالت را دقیق مورد بررسی قرار خواهد داد.
 

 ** حجت‌الاسلام والمسلمین “محمدجعفر منتظری” در جلسه هیات عمومی دیوان، ضمن اعتراض به زیر سوال بردن اصل قصاص گفت: انتظار ما مخصوصا از کسانی که در عرصه علم و دانش فعالند و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حوزوی کار می‌کنند، این است، حرفی را که می‌زنند بر اساس مطالعه علمی، تدبر و عقل باشد.

 

 

 
 
قصاص” از محکمات اسلام است و هیچ فردی نمی‌تواند آن را زیر سوال ببرد
 
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به یک رویداد تاریخی و حکم حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با قصاص، گفت: در زمان حیات امام راحل نیز وقتی مقرر شد، قوانین اسلام جایگزین قوانین دوران طاغوت شود و در قانون مجازات اسلامی، موضوع قصاص آورده شد، عده‌ای در جبهه ملی به قصاص به عنوان یک مساله غیرانسانی اعتراض کردند.
 
** مدیر مسئول روزنامه آسمان روز پنجشنبه هفته گذشته (اول اسفند ماه) با اعلام جرم دادستانی تهران به علت انتشار مطلبی با موضوع قصاص به شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد و به سوالات بازپرس پرونده پاسخ داد.  پس از ارائه توضیحات، بازپرس شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه برای بزرگمهر قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر کرد که به علت پایان وقت اداری برای تودیع وثیقه، وی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.  در نهایت، شب گذشته وثیقه صادر شده از سوی دادسرا در قالب یک سند ملکی تودیع و نامه آزادی بزرگمهر به اوین ارسال شد.  بر اساس این گزارش، طبق اعلام دادستانی تهران، روزنامه آسمان در شماره روز سه شنبه ۲۹ اسفند امسال مطلبی را در ارتباط با حکم قصاص منتشر و متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد.  
 

 

 
 
مدیر مسئول “روزنامه آسمان” آزاد شد
 
وکیل مدافع “عباس بزرگمهر” گفت: مدیر مسئول روزنامه توقیف شده ˈآسمانˈ که اول اسفند ماه جاری توسط بازپرس شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات بازداشت شده بود، شب گذشته از زندان اوین آزاد شد.
 
** در رابطه با این پرونده ۱۰ متهم در استان‌های خراسان رضوی، یزد و سیستان و بلوچستان شناسایی و دستگیر شدند؛ شهید موسی نوری قلعه روز پانزدهم آبان ماه امسال هنگام عزیمت به محل کارش از سوی افراد ناشناس با شلیک چند گلوله به شهادت رسید.
 
 

 

 

نخستین جلسه دادگاه متهمان ترور دادستان زابل برگزار شد/ صدور رای تا پایان سال
 
رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به برگزاری نخستین جلسه دادگاه متهمان ترور دادستان زابل گفت: تا پایان سال رأی نهایی در خصوص سه متهم اصلی این پرونده صادر می‌شود.
 

 ** مدت‌ها بود که پیگیر گفتگوی تفصیلی با حجت‌الاسلام والمسلمین “سیدابراهیم رئیسی” معاون اول قوه قضاییه بودیم که به دلیل مشغله‌های بی شمار وی، این گفتگو به زمان دیگری موکول می‌شد تا این که طی نخستین روزهای اسفند ماه قرار ما با معاون اول قوه قضاییه هماهنگ شد و این گفتگو با حضور در دفتر کار وی صورت گرفت.
 
 

 

 

تحقق اقتصاد مقاومتی در پرتو ترویج فرهنگ جهادی/ تلاش دستگاه قضا برای کاهش جمعیت کیفری/ اصلاح بسترهای فساد مهمترین راه پیشگیری از جرائم است

 
سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، الگوهای اقتصاد مقاومتی، عملی کردن اقتصاد مقاومتی در خانواده مسئولان، همکاری سایر قوا در برخورد با مفاسد اقتصادی، کاهش تعداد زندانیان جرائم مالی و آخرین وضعیت زندانیان مهریه موضوعاتی بودند که در گفتگوی تفصیلی با معاون اول قوه قضاییه مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.
 

** فاطمه هاشمی ششم شهریورماه سال جاری به اتهام انتساب مطالب خلاف واقع به روسای قوای قضاییه و مقننه به شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و حدود یک ماه بعد برای او قرار مجرمیت صادر و پرونده وی به شعبه اول دادگاه انقلاب ارسال و در نهایت دادگاه فاطمه هاشمی روز چهارشنبه (۱۸دی ماه) در شعبه اول دادگاه انقلاب برگزار شد.

آخرین جزئیات پرونده “فاطمه هاشمی” از زبان علیزاده‌ طباطبایی

وکیل خانواده هاشمی گفت: ما اعتراض مستقیم خود نسبت به رای دادگاه را به دادگاه تجدید نظر ارسال کرده‌ایم و این در حالیست که دادگاه تجدید برای بررسی‌های بیشتر پرونده را از دادگاه انقلاب خواستار شده است.

** حجت‌الاسلام والسملمین محسنی اژه‌ای صبح یکشنبه(۱۱ اسفند) با حضور در سازمان بازرسی کل کشور به بررسی  “اقتصاد مقاومتی” پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

افرادی که در دستگاه حکومتی مرتکب فساد اقتصادی شده‌اند باید محاکمه علنی شوند

دادستان کل کشور گفت: افرادی که در دستگاه حکومتی مرتکب فساد اقتصادی شده‌اند باید مهر خیانت به پیشانی آن‌ها زده شود و در دادگاه‌های علنی محکوم شوند، ما باید از دادگاه‌های علنی برای بازدارندگی استفاده کنیم.

** “ناصر سراج” در حاشیه مراسمی که در سازمان بازرسی برگزار شد، در جمع خبرنگاران  به تشریح پرونده‌های خاوری، مه‌آفرید، خیابان جمهوری و اتوبوس‌های اسکانیا پرداخت که در ادامه می‌خوانید.


آخرین وضعیت پرونده‌های “خاوری”، “مه آفرید”، “حادثه خیابان جمهوری” و “اتوبوس‌های اسکانیا”

سراج گفت: رسیدگی به پرونده “خاوری” ادامه دارد، مسایلی به خاطر جابجایی‌ها به وجود آمده که در حال بررسی آن هستیم که طی سال جدید اطلاع رسانی می‌شود.

** حکم فعلا صادر شده و مدیر مسئول روزنامه مذکور فرصت دارد تا اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کند.

حکم توقیف”روزنامه بهار” صادر شد

سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: پس ازبررسی پرونده روزنامه بهار از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری حکم توقیف این روزنامه صادر شده است که در صورت اعتراض به دیوان عالی کشور ارجاع خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.