از پورتال میرزا کوچک‌خان جنگلی رونمایی شد

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میرزا کوچک خان جنگلی را انسانی وارسته ،متدین و عالم توصیف کرد که حرکت و عملش برمبنای فکر و اندیشه اسلامی انجام می شد.

به گزارش تفسیری ایسنا iبه نقل از مرکز روابط عمومی،اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ” سیدمحمد حسینی” عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی و هماهنگی اعضای ستاد برگزاری اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی که در وزارت ارشاد برگزار شد گفت :میرزا بزرگمردی است که کمتر شخصیت‌هایی نظیر او در طول تاریخ وجود دارند، بنابراین این شخصیت نباید تنها در محدوده گیلان باشد بلکه باید در سطح جهانی و با ابزار هنر معرفی شود.

وی افزود: ما باید بتوانیم در مورد شخصیت‌هایی نظیر میرزا کوچک‌خان کتاب، مقاله و شعر بنویسیم چرا که شخصیت‌هایی مانند میرزا بر مبنای فکر و اندیشه اسلامی عمل کرده‌اند و حتی وقتی که وارد عرصه سیاست می‌شوند iبه دیانت پایبند می باشند، مسئله‌ای که حتی بسیاری از اطرافیان میرزا iبه آن پایبند نبودند اما میرزا همچنان ایستاد و مقاومت کرد زیرا iبه دنبال منافع شخصی نبود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: حتی اگر چند ویژگی‌ از آنچه که یاد شد در وجود میرزا شایسته بود که ما برای او مراسم بزرگداشت برپا کنیم اما میرزا جامه بسیاری از شخصیت‌ها بود و ما تاکنون در معرفی او کوتاهی کرده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه باید بنیاد خاص میرزا کوچک یا مؤسسه پژوهشی و فرهنگی هنری میرزا تشکیل شود، اظهار کرد: امثال میرزا در طول تاریخ کم می باشند، روحیه آزادخواهی میرزا اجازه نمی‌داد که وی iبه دنبال خواسته‌های خلاف و یا منافع شخصی برود، شخصیت او می‌تواند دستمایه مناسبی برای تئاتر، موسیقی، فیلم‌سازی، انیمیشن و ساخت سمفونی باشد.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم از جهات مختلف روی شخصیت میرزا کار کنیم. از چهره متبسم و خوش‌خلق میرزا تا دیگر ویژگی‌هایی که همگی می‌توانند الگو باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجددا بر ایجاد مؤسسه و بنیاد فرهنگی میرزا تأکید کرد و گفت: این مؤسسه اگر در قالب بنیاد باشد باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت شود و مسلما کسی با ایجاد چنین مؤسسه‌ای مخالفت نخواهد کرد. ما می‌خواهیم فضایی ایجاد کنیم که افکار و اندیشه‌های سردار جنگل در آن بیشتر شناخته شود و مسلما برای ایجاد چنین فضایی باید همه نهادهای فرهنگی مانند صدا و سیما و غیره هماهنگ شوند.

به گفته حسینی در مورد تولید محتوای کتاب‌ها و آثار میرزا باید آثار پیرامون او دوباره احیا شود و حتی کتابخانه‌ای ایجاد شود که اسناد و مدارک مربوط iبه میرزا در آن جمع‌آوری شود.

وی اظهار کرد: در شهر میرزا کوچک‌خان می توان از نمادهای مربوط iبه او استفاده کنیم چنانکه من در شهر گنجه شاهد این بودم که همه شهر با نمادهایی پیرامون نظامی آراسته شده بود و همه چیز آدم را iبه یاد نظامی می‌انداخت، ما نیز می‌توانیم چنین کاری را درباره میرزا انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان اینکه باید شاعران را تشویق کنیم که آنان اطلاعات لازم درباره میرزا کوچک‌خان بدهیم، گفت: این‌طور نیست که شاعران مانند پژوهشگران خود iبه دنبال اطلاعات بروند بلکه لازم است ما اطلاعات لازم را iبه آنها بدهیم تا آنها درباره میرزا شعر بگویند.

در ادامه این مراسم از پورتال جامع میرزا کوچک‌خان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.