از گروه ناجورها تا عصر یخ بندان+تصاویر

دیزنی با ساخت انیمیشن‌های «خرس وینی پو» و «گرفتار» دوباره به ریشه‌هایش نزدیک شد. کمپانی آردمن فیلم‌های انیمیشن لذتبخشی تولید کرد (از جمله کریسمس آرتور که محصول مشترک آردمن و شرکت سونی بود). پروژه‌های بامزه و خوب دیگری هم بودند که تازه خارج از جریان کمپانی‌های مطرح تولید شدند مانند: «نومئو و ژولیت». دریم ورکز هم بعد از مدتی که آثارش نزول پیدا کرده بود به عرصه انیمیشن بازگشت. پیکسار «ماشین‌های ۲» را تولید کرد و فاکس هم انیمیشن «ریو».

به گزارش تهران امروز، تعدادی از منتقدان و متفکران سینمایی معتقدند که هم‌‌اکنون در آستانه ورود به دوره دوم طلایی انیمیشن هستیم. تنها تفاوتش اینجاست که این بار دوره طلایی انیمیشن فقط با حضور یک کمپانی شکل نمی‌گیرد. برای اولین بار در تاریخ سینما، جریان اصلی صنعت انیمیشن حداقل توسط ۱۱ کمپانی پشتیبانی می‌شود که قادرند فیلم‌های انیمیشن‌ قوی تولید کنند. اگر به دنبال مدرکی برای اثبات این حرف هستید، کافی است که ابتدا نگاهی به فیلم‌های انیمیشن سال گذشته بیندازید. کمپانی ILM با انیمیشن فوق‌العاده «رنگو» وارد صنعت انیمیشن‌سازی شد(که می‌تواند یکی از ۵ فیلم برتر سال گذشته باشد.)

دیزنی با ساخت انیمیشن‌های «خرس وینی پو» و «گرفتار» دوباره به ریشه‌هایش نزدیک شد. کمپانی آردمن فیلم‌های انیمیشن لذتبخشی تولید کرد (از جمله کریسمس آرتور که محصول مشترک آردمن و شرکت سونی بود). پروژه‌های بامزه و خوب دیگری هم بودند که تازه خارج از جریان کمپانی‌های مطرح تولید شدند مانند: «نومئو و ژولیت». دریم ورکز هم بعد از مدتی که آثارش نزول پیدا کرده بود به عرصه انیمیشن بازگشت. پیکسار «ماشین‌های ۲» را تولید کرد و فاکس هم انیمیشن «ریو».

اما وضعیت انیمیشن‌سازی امسال چگونه خواهد بود؟ روی کاغذ که پروژه‌های هیجان‌انگیزی نوشته شده که تماشاگران سینما در انتظارش هستند. اما باید دید همه آنها به نتیجه می‌رسند یا نه. فهرستی که در ذیل ارائه می‌شود مربوط به انیمیشن‌هایی است که بخشی از مراحل تولیدشان را پشت‌سر گذاشته‌اند و حتما در سال ۲۰۱۲ اکران خواهند شد.

دزدان دریایی: گروه ناجورها

علاقه‌مندان سینما، ۵ سال برای دیدن فیلمی از کمپانی آردمن صبر کردند و حالا دو انیمیشن در دو سال پیاپی. اولین انیمیشنی که این کمپانی تولید کرد «فرار جوجه‌ای» در سال ۲۰۰۰ بود. «دزدان دریایی: ماجراجویی با دانشمندان» پنجمین فیلمی است که از آن سال تا به امروز این کمپانی تولید کرده است. به‌نظر می‌رسد این انیمیشن یک غافلگیری اساسی و تمام عیار باشد. فیلم در دوره ویکتوریایی می‌گذرد و داستان چند دزد دریایی است که می‌خواهند جایزه دزد دریایی سال را از آن خودشان کنند. این وسط فقط یک مشکل وجود دارد: آنها دزدان دریایی بی‌عرضه‌ای هستند که هیچ‌وقت نمی‌توانند کاری را به ثمر برسانند. مهم‌ترین نکته اینجاست که با وجود آنکه «دزدان دریایی» به هر حال از گرافیک کامپیوتری و تکنولوژی CG استفاده می‌کند اما بخش اعظمی از آن به روش سنتی استاپ‌موشن ساخته شده که احتمالا هزینه زیادی صرف آن شده است.

 پیتر لرد(که دستیار کارگردان اولین انیمیشن کمپانی یعنی «فرار جوجه‌ای» بود) و جف نیویت کارگردانان این انیمیشن هستند. صداپیشگی نقش‌های اصلی این انیمیشن برعهده بازیگران مشهوری چون سلما هایک و هیو گرانت است. پروژه‌های آرمادن معمولا دلگرم کننده هستند و احتمالا این انیمیشن هم امسال جزو رکوردشکنان سینماهای جهان خواهد بود.

رالف نابودش کن

کمپانی دیزنی امسال سه انیمیشن عرضه می‌کند که این یکی از همه امیدوارکننده‌تر به‌نظر می‌رسد. انیمیشنی که برای خوره‌های بازی‌های کامپیوتری هم قطعا جذاب خواهد بود چون «رالف نابودش کن» اقتباسی از یک کاراکتر مربوط به بازی‌های کامیپوتری ۸ بیتی است.

اصلا داستان فیلم ماجرای این کاراکتر بازی‌های قدیمی است که حالا خودش را در دنیای بازی‌های مدرن می‌بیند. این انیمیشن درواقع نامه عاشقانه‌ای به گیم‌ها و بازی‌های کلاسیک است.

فرانکن‌وینی

طرفداران انیمیشن‌ امسال واقعا هیجان‌زده‌اند. تیم برتون دوباره به این ژانر برگشته و امسال انیمیشن «فرانکن‌وینی» او اکران می‌شود. این پروژه درواقع برآیند ۸۰ فیلم کوتاه برتون در طول این سال‌هاست که تبدیل به یک فیلم بلند شده است. او شیوه استاپ‌موشن را برای انیمیشن‌اش انتخاب کرده و قرار است این انیمیشن برتونی سیاه و سفید اکران شود.

برتون چند سال پیش انیمیشن «عروس مرده» را هم ساخته بود که مورد توجه منتقدان و سینمادوستان هم قرار گرفت اما سبک بصری «فرانکن‌وینی» خیلی با «عروس مرده» متفاوت است. این انیمیشن‌ هم مثل دیگر آثار برتونی المان‌های سینمای وحشت را هم در خودش دارد. «فرانکن‌وینی» هم یک فرصت برای طرفداران ژانر انیمیشن است و هم فرصتی برای طرفداران تیم برتون، کارگردان بزرگ فانتزی‌ساز سینما.

شجاع

نوبت به انیمیشن کمپانی پیکسار می‌رسد. کمپانی که در ۱۵ سال گذشته ساختارشکنانه‌ترین انیمیشن‌های سینما را تولید کرده اما سال گذشته با «ماشین‌های ۲» خیلی ناامیدکننده ظاهر شد.گرچه هنوز هم پیکسار جذاب‌ترین شرکت تولیدکننده انیمیشن محسوب می‌شود. «شجاع» انیمیشنی با تم پریان است که از این نظر بیشتر به تولیدات دیزنی شباهت دارد.

فیلم ماجرای یک شاهزاده است که خیاطی برایش لباس جادویی می‌دوزد تا شاید بتواند به قلمرویش بازگردد. کارگردان این انیمیشن برندا چپمن است که پیش از این «شاهزاده مصری» را ساخته بود. حضور این انیمیشن در فهرست انیمیشن‌های امیدوارکننده سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که هنوز هم می‌شود به اوج گرفتن دوباره پیکسار دل بست.

لوراکس

کمپانی illumination entertainment سال ۲۰۱۰ انیمیشن «من نفرت‌انگیز» را به بازار داد که به شدت مورد توجه قرار گرفت. نقدهای مثبت زیادی بر آن نوشته شد و در گیشه هم موفق بود، آنقدر که قرار است قسمت دوم آن هم ساخته و سال ۲۰۲۴ اکران شود. هرچند امید زیادی به دنباله‌های انیمیشن‌ها نمی‌رود اما در عوض امسال این کمپانی انیمیشن «لوراکس» را پخش می‌کند که مشتاقان زیادی دارد.

این انیمیشن اقتباسی از داستان‌های «لوراکس» است و البته فیلمنامه را از روی یک داستان مهجور این سری کتاب‌ها نوشته‌اند. کارگردان این انیمیشن، کریس رنو، یکی از اعضای تیم کارگردانی انیمیشن موفق قبلی کمپانی یعنی «من نفرت‌انگیز» است. این انیمیشن به شیوه CG (گرافیک کامپیوتری) ساخته می‌شود. تریلر فیلم در سایت‌های مختلف گذاشته شده و تصاویر آن دلگرم‌کننده بنظر می‌رسد.

ماداگاسکار ۳

سرانجام سومین قسمت از انیمیشن‌ موفق «ماداگاسکار» هم ساخته شد که امسال روی پرده سینماها می‌رود. محصول کمپانی دریم‌ورکز که طرفداران زیادی دارد.

از ویژگی‌های دریم‌ورکز این است که هر بار فیلم‌هایش با شگفتی‌های جدیدی همراهند. این انیمیشنی است که همه گروه‌های سنی می‌توانند پای آن بنشینند. این مهم‌ترین نکته جدیدترین قسمت «ماداگاسکار» است. البته برای اینکه بیشتر با این انیمیشن همراه شوید بهتر است قسمت‌های قبلی آن را هم دیده باشید تا کاراکترها را خوب بشناسید.

عصر یخبندان: سوراخی در قاره

«عصر یخبندان» سال‌هاست- از همان سال ۲۰۰۲ که اولین قسمتش ساخته شد- که راه خودش را می‌رود و موفق هم بوده است. شخصیت‌هایش بامزه‌اند و هر بار یکی از آنها قهرمان داستان می‌شود.

این بار نوبت آن سنجاب کوچک است. سرزمین مندی، سید و دیه‌گو در خطر است. آنها سوار یک تکه یخ می‌شوند و به سفری ماجراجویانه دست می‌زنند. قطعا این قسمت «عصر یخبندان» باز هم از موفق‌ترین انیمیشن‌های امسال خواهد بود.

هتل ترانسیلوانیا

انیمیشنی درباره چند دراکولا که از دنیای انسان‌ها فاصله گرفته‌اند. این انیمیشن ساخته شده از دراکولاهای داستان کلاسیک برام استوکر، توانسته فضایی مفرح و دوست‌داشتنی خلق کند. صداپیشه مهم فیلم آدام سندلر است.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.