اسلامی شدن دانشگاه‌ها برنامه اصلی من در چهار سال قبل بود

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش حوزه دانشگاه ممتاز نیوز، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آغاز این نشست به بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارهٔ اهمیت و جایگاه دانشگاه در جامعه، ضرورت اسلامی شدن دانشگاه‌ها و شاخص‌های اسلامی شدن پرداخت.

دانشجو گفت: مهمترین برنامه من که در مجلس شورای اسلامی و جلسه رای اعتماد اعلام کردم این بودکه دغدغه دین دارم و می‌خواهم دانشگاه‌ها را اسلامی کنم البته من شاخص‌های اسلامی شدن را از بیانات امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع تقلید استخراج و در این راه قدم گذاشتم.

وزیر علوم افزود: ارتقاء سطح علمی دانشگاه‌ها، بازنگری هفت هزار سرفصل و تلاش در جهت رعایت شئونات اسلامی و آموزه‌های دینی در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های من در راستای اسلامی شدن دانشگاه بوده است.

وی دوران چهارساله اخیر را دوران رشد علمی شگفت انگیز دانشگاه‌ها توام با نشاط سیاسی دانست و تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر بیش از ۳۰۰۰ نشست دانشجویی در دانشگاه‌ها برگزارشد بدون اینکه کمترین حاشیه‌ای داشته باشد و این تضارب آرا یعنی نشاط سیاسی،در حالیکه در دوران قبل تعطیل کردن امتحانات و کلاس‌ها به معنی نشاط سیاسی بود و اوج نشاط سیاسی آنان وقایع تلخ ۱۸تیرماه ۱۳۷۸بود.

 دانشجو با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به دو محور اقتصادی و پیشرفت علمی در بیانات اخیرشان در دیدار با کارگزاران نظام اسلامی،این موضوع را نشانه حرکت مناسب مجموعه دانشگاه‌ها و آموزش عالی و مایه افتخار اعلام کرد.

وی رشد علمی کشور و کسب جایگاه‌هایی نظیرکسب رتبه اول منطقه ۱۴ سال قبل از افق سند چشم انداز بیست ساله و حفظ این رتبه در دو سال اخیر و همچنین کسب رتبه ۱۵علمی دنیا درپایگاه‌های استنادی معتبر علمی را سبب اقتدار ایران اسلامی در دنیا و افزایش قدرت دیپلماسی  آن اعلام کرد.

وزیر علوم ثبت بیش از  ۱۴۰ هزار مقاله علمی درچهار سال اخیر در مجلات معتبر دنیا را نشانه کیفی شدن آموزش عالی و به ویژه تحصیلات تکمیلی دانست.

 دانشجو در خصوص موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت که از جمله محورهای مورد اشاره تشکل‌های دانشجویی در سخنانشان بود گفت: تصویب ۴۵ طرح کلان ملی با ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار که برای اولین بار در کشور انجام شد و تعریف ۲۰۰۰ پروژه دفاعی در ۶۰ دانشگاه کشور از جمله برنامه‌های انجام شده وزارت علوم در راستای ارتباط دانشگاه با حوزه کاربرد بوده و طراحی و ساخت ماهواره،ماهواره‌بر و سانتریفیوژ و سایر فناوری‌ها در دانشگاه‌های کشور نیز از نشانه‌های بومی شدن علم در کشور است.

وزیر علوم تصریح کرد: در چهار سال قبل همفکری و هماهنگی خوبی با تشکل های دانشجویی برقرارشد و از مطالبه گری و نقد دلسوزانه که ذات فعالیت دانشجویی است استقبال شد.

وی با اشاره به ضرورت همکاری تشکل‌های دانشجویی با دولت تازه گفت: حمایت از دولت تازه وظیفه همه ماست و اگر خودرا ولایتمدار می‌دانیم تا زمانی که دولت تازه در خط انقلاب و رهبری حرکت می‌کند باید از آن حمایت کنیم.

براساس این گزارش در آغاز این نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند که  «ارتباط دانشگاه با صنعت»، «اسلامی شدن دانشگاهها »، «اسلامی شدن علوم انسانی» ، « تقویت حجاب و عفاف»،«گسترش کرسی‌های آزاد اندیشی» و قدردانی از خدمات و اقدامات وزیر علوم در چهارسال قبل از محورهای عمده نظرات دانشجویان بود.

منبع: روابط عمومی وزارت علوم

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.