اشتیاق دانشجویان هندی برای ورود به دانشگاه های طب سنتی ایرانی

رئیس فرهنگستان ابن سینای شهر «علی گرد» هندوستان در گفت و گو با خراسان :

دانشجویان هندی برای ورود به دانشگاه های طب ایرانی- اسلامی هندوستان سر و دست می شکنند

 

بر خلاف ایران، ابن سینا و زکریای رازی در هندوستان هنوز زنده اند/

ما هم منتظریم تا پزشکی سنتی ایران که بیش از هزار سال قدمت دارد دوباره احیا شود/

بیشترین متقاضیان ورود به دانشگاه های طب سنتی ایرانی اسلامی غیرمسلمانان هستند/

امروزه ۶۰ هزار نفر به عنوان پزشک طب سنتی ایرانی اسلامی در هند با مجوز دولت مطب دارند/

از ۳۰۰ سال گذشته تاکنون کتاب های طب سنتی ایرانی اسلامی که در ایران تألیف شده به زبان اردو ترجمه و در شمارگان زیاد نیز چاپ شده است

متاسفانه طب سنتی ایرانی اسلامی اکنون در ایران جایگاه دوران گذشته را ندارد. این در حالی است که طب سنتی ایرانی-اسلامی هم اکنون در شبه قاره هند در اوج میراث گران بهایی که اطبای ایرانی با مهاجرت به شبه قاره هند از خود باقی گذاشته و رواج داده اند، این میراث اکنون عظمت خود را حفظ کرده و روز به روز در حال توسعه است.این جملات بخشی از اظهارات «پروفسور سیدزین الرحمان» یکی از پزشکان و حکمای مطرح طب سنتی ایرانی اسلامی در کشور هندوستان است که اجداد او از سبزوار به هندوستان مهاجرت کرده و در آن جا ماندگار شده اند. وی مولف ۵ کتاب تحقیقاتی درباره شخصیت حکیم ابوعلی سینا و همچنین مولف ۴۲ عنوان کتاب با موضوع طب سنتی ایرانی اسلامی است که در این باره تاکنون ۲۰۰ مقاله نیز ارائه کرده است. وی رئیس فرهنگستان ابن سینای شهر «علی گرد» یکی از شهرهای دانشجویی و علم خیز کشور هندوستان است که به گفته او بیشتر شهروندان آن با نام ابوعلی سینا آشنا هستند.«پروفسور سیدزین الرحمان» مسلمان و شیعه رضوی است و به طب سنتی ایرانی اسلامی و همچنین «نام ابوعلی سینا و زکریای رازی» تعصب خاصی دارد. آن طور که دکتر «ضابط» که کار ترجمه این گفت وگو را بر عهده دارد می گوید، پروفسور «زین الرحمان» عشق و ارادت خاصی به حکمای ایرانی به ویژه ابوعلی سینا دارد.وی از بی توجهی و ناشناخته بودن طب سنتی ایرانی اسلامی در ایران گله مند، اما به رشد و شکوفایی و احیای این میراث گهربار امیدوار و خوشبین است. با او که برای شرکت در کنگره ملی طب ایرانی اسلامی به مشهد سفر کرده است درباره طب سنتی ایرانی اسلامی گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید.


*ابتدا مایلم این سوال را مطرح کنم که دلیل سفر شما به ایران و مشهد چه بوده است؟

«پروفسور سیدزین الرحمان» :خیلی خوشحال هستم که به مشهد سفر کرده ام و توانستم در کنگره «طب ایرانی اسلامی، حیات طیبه» شرکت و از نزدیک شاهد حضور ۴۰۰ نفر از اطبای طب سنتی ایرانی اسلامی از سراسر ایران باشم و در کارگاه های آموزشی شرکت کنم.

توجه دولت مردان ایران به طب سنتی ایرانی اسلامی

امیدوارم برگزاری این کنگره ها تاثیر خوبی بر وزارت بهداشت ایران بگذارد و دولتمردان را به سمت و سویی هدایت کند که از طب سنتی ایرانی اسلامی حمایت کنند تا دوباره آن عظمت دیرینه ای را که طب سنتی ایرانی اسلامی داشته و در سرتاسر جهان نیز گسترش پیدا کرده است شاهد باشیم.

*شرایط طب سنتی ایرانی اسلامی اکنون در ایران و هند چگونه است؟

من امیدوارم و خوشحال می شوم در ایران که مرکز طب سنتی ایرانی اسلامی بوده دوباره طب ایرانی اسلامی احیا شود و رواج پیدا کند. دانشمندان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی علوم کاربردی و فناوری هایی را که نیاز کشورتان بوده است به دست آورده و بومی کرده اند که همین کار را باید در مورد طب سنتی ایرانی اسلامی که بنیان گذاران آن اطبا و دانشمندان ایرانی بوده اند انجام دهند تا با توجه و همراهی مسئولان ایرانی شاهد جنبش و احیای مجدد طب سنتی باشیم.

شورای مرکزی دولتی طب سنتی در هندوستان

امروز در هند یک شورای مرکزی دولتی طب سنتی وجود دارد که طب های سنتی رایج در هندوستان مانند طب «آروویدا»، «سیددا» و همچنین طب سنتی ایرانی اسلامی را که مورد تایید دولت هند است تحت حمایت خود دارد.

وزارت بهداشت هند دارای معاونت طب سنتی است که خود به چند معاونت تقسیم می شود که یکی از آن ها معاونت طب سنتی ایرانی اسلامی است که امروزه پررونق ترین طب سنتی در هندوستان است.

۴۵ دانشکده پزشکی طب سنتی

اکنون ۴۵ دانشکده پزشکی طب سنتی ایرانی اسلامی در هند فعالیت می کنند که تعدادی از آن ها متعلق به بخش خصوصی و تعدادی نیز دولتی هستند که برای ورود به این دانشکده ها امتحان کنکور برگزار می شود و پذیرفته شدگان با ۵ سال تحصیل به عنوان پزشک فارغ التحصیل می شوند و با مدرک وزارت بهداشت به طور رسمی مطب دایر می کنند، حتی استادان دانشکده های طب سنتی هندوستان برابر با استادان دانشکده های پزشکی حقوق می گیرند و از تسهیلات آن ها نیز برخوردارند.


۶۰هزار پزشک طب سنتی ایرانی

امروزه ۶۰ هزار نفر به عنوان پزشک طب سنتی ایرانی اسلامی در هند با مجوز دولت مطب دارند و در کنار آن چندین بیمارستان تخصصی که در آن حتی جراحی ها طبق دستورات طب سنتی ایرانی اسلامی انجام می شود وجود دارد و برای آن نیز دور ه های آموزشی فوق تخصصی برگزار می شود و این مختص هندوستان نیست بلکه در پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال و آفریقای جنوبی نیز وجود دارد و از اطبای مطرح هندی در طب سنتی ایرانی اسلامی برای آموزش و رواج این طب دعوت می شود زیرا دولت های این کشورها می بینند این طب ارزان و پاسخ گوی بیماران است بنابراین از آن حمایت می کنند.


دانشکده طب ایرانی اسلامی در ژوهانسبورگ

در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی دانشکده طب ایرانی اسلامی تاسیس شده است و کویت نیز از اطبای طب ایرانی اسلامی دعوت کرده که این دانشکده را در آن جا راه اندازی کنند و در حال حاضر در کشورهای انگلیس، آلمان، کانادا و آمریکا نیز پزشکان هندی تحصیل و در رشته های طب سنتی ایرانی اسلامی با مجوز رسمی در حال فعالیت هستند.


رقابت تنگاتنگ برای ورود به دانشکده های طب سنتی

امروزه مدارکی را که دانشکده های طب سنتی ایرانی اسلامی در هند صادر می کنند سازمان  جهانی بهداشت قبول دارد به همین دلیل در هندوستان برای ورود به دانشکده های طب سنتی ایرانی اسلامی همان طور که در کشور شما برای ورود به دانشگاه رقابت تنگاتنگی وجود دارد برای ورود به این دانشکده ها در هند رقابت و استقبال چشمگیری برقرار است و این شور و اشتیاق فقط در میان مسلمانان نیست که ۲۰درصد جمعیت هند را تشکیل می دهند بلکه بیشترین متقاضیان ورود به این دانشگاه های طب سنتی ایرانی اسلامی غیرمسلمانان هستند.

*داروهای طب سنتی ایرانی اسلامی از کجا تهیه می شود؟

داروهایی را که در قدیم حکمای ایرانی نسخه های آن ها را پیچیده اند در حال حاضر توسط کارخانه های داروسازی طب سنتی ایرانی اسلامی تولید می شود، درآمد یک کارخانه داروسازی که داروهای طب سنتی ایرانی اسلامی را تولید می کند ۸۵ میلیارد روپیه در سال است و این در حالی است که بیش از ۱۰ کارخانه داروسازی برای طب سنتی ایرانی اسلامی در هند وجود دارد که درآمدی بیش از ۱۰۰ میلیارد روپیه ای را برای هند ایجاد می  کند که دلیل آن استقبال خوب مردم هند از داروهای گیاهی است.

*شما به دوره های تخصصی و فوق تخصصی طب سنتی ایرانی اسلامی در دانشکده های هند اشاره کردید و همچنین به درآمدهای کلان از فروش داروهای گیاهی لطفا کمی توضیح بدهید.

در هندوستان و در طب سنتی ایرانی اسلامی رشته های مختلف تخصصی و فوق تخصصی هم داریم، یعنی این نیست که فردی ۵ سال درس بخواند پزشک شود و تمام، بلکه دانشجو می تواند ادامه تحصیل دهد و در رشته های مختلف تخصص و فوق تخصص هم بگیرد مانند، متخصص کلیه، کبد و … و یا متخصص جراحی شود زیرا ما جراحی های فوق تخصصی را در بیمارستان های طب سنتی ایرانی اسلامی نیز انجام می دهیم.

سرمایه گذاران کارخانه های داروسازی طب سنتی در هند مسلمانان هستند

سود و درآمدی که کارخانه های داروسازی طب سنتی دارند متعلق به مسلمانان است و درآمد خوبی است برای افراد مسلمانی که در این طب فعالیت دارند و عمده درآمد آن ها نیز همین است. اکنون اکثر افرادی که پزشک طب سنتی ایرانی اسلامی می شوند مسلمان هستند که همین باعث عزت و افتخار مسلمانان هندی شده است.

*شما می گویید طب سنتی ایرانی اسلامی؛ این طب چگونه سر از هند درآورده است؟

ریشه طب سنتی ایرانی اسلامی متعلق به هند نیست بلکه متعلق به ایران بوده و از ایرانی ها به ما منتقل شده است و آن به دلیل مهاجرت اطبای ایرانی به هند با تحمل سختی ها و دوری از وطن بوده است و آن ها با تحمل این دشواری ها توانستند علم و دانش خود را به هندی ها آموزش و در شبه قاره هند گسترش دهند و این رفت و آمد اطبای ایرانی به هند در دهه های گذشته نیز ادامه داشت و از زمانی که توجه به طب سنتی در ایران کم و رواج آن ممنوع شد رفت و آمدها و رابطه های ما با اطبای طب سنتی ایرانی قطع شد.


ما علمدار و میراث دار طب سنتی ایران هستیم

ما اکنون علمدار و میراث دار طب سنتی ایران هستیم و از طب ایرانی اسلامی شما حفاظت می کنیم ولی امیدواریم یک نهضت جدید که اکنون شاهد گوشه ای از آن هستیم به صورت ملی برای احیای دوباره طب سنتی در ایران به وجود بیاید که این کار باعث تقویت طب سنتی ایرانی اسلامی در هند نیز خواهد شد.

منتظر ابوعلی سینای دیگر هستیم

ما منتظر دانشمندان جدید طب سنتی ایران هستیم تا دوباره شاهد حضور یک ابن سینا و زکریای رازی دیگری باشیم تا پزشکی سنتی ایران که بیش از هزار سال قدمت دارد دوباره احیا شود و نه تنها مردم شبه قاره هند بلکه کل مردم جهان از آن سود ببرند.

* گفتید ابوعلی سینا، ابن سینا را در شبه قاره هند چه قدر می شناسند؟

ابن سینا و زکریای رازی به هند سفر نکرده اند ولی اکنون در هند زنده اند، اگر امروز در ایران فقط اسم آن ها زنده است اما در شبه قاره هند آن ها عملا زنده هستند و آثار آن ها جزو کتاب های علوم پزشکی است که تدریس می شود، حتی به دلیل این که خیلی ها با زبان فارسی آشنایی ندارند کتاب های آن ها به اردو ترجمه شده و این در حالی است که اصل کتاب ها به زبان فارسی بوده و مرجع آموزش پزشکی طب سنتی ایرانی اسلامی است.


ترجمه کتاب های طب سنتی ایران از ۳۰۰ سال گذشته به زبان اردو

از ۳۰۰ سال گذشته تاکنون کلیه کتاب های طب سنتی ایرانی اسلامی که در ایران تألیف شده است به زبان اردو ترجمه و در شمارگان زیاد نیز چاپ شده و مورد استفاده استادان دانشگاه و دانشجویان این طب در شبه قاره هند قرار گرفته است.


۴۷ عنوان کتاب و ۲۰۰ مقاله علمی

من تاکنون ۵ کتاب تحقیقاتی درباره شخصیت ابوعلی سینا تألیف کرده و ۴۲ عنوان کتاب با سرفصل های طب سنتی ایرانی اسلامی به زبان های اردو و انگلیسی تألیف و ۲۰۰ مقاله علمی نیز در همین باره ارائه داده ام.

عشق و ارادت به ابوعلی سینا

ما در هندوستان چنان عشق و ارادتی به ابوعلی سینا و اطبای طب سنتی ایرانی اسلامی داریم که خود من فرهنگستانی به نام ابن سینا در شهر «علی گَرد» که شهر علمی است تأسیس کرده ام و اکنون به بزرگ ترین مرکز علمی، تحقیقاتی طب سنتی ایرانی اسلامی در هند تبدیل شده است و دانشمندانی از آمریکا، انگلیس، آلمان و کشورهای مختلف جهان، برای مطالعه متون اصلی و نسخه های خطی کتاب های ابوعلی سینا و طب ایرانی اسلامی که بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب خطی در این زمینه است به فرهنگستان ابن سینا در شهر علی گرد هندوستان می آیند.

در خود شهر علی گرد از هر کسی که سوال کنی از کجا آمده ای می گوید از ابن سینا و نام ابوعلی سینا هر روز در شهر علی گرد بر سر زبان هاست و در کل ابوعلی سینا در شهر دانشجویی علی گرد کاملا شناخته شده است.

* به نظر شما چرا طب سنتی ایرانی اسلامی در ایران غریب است و رواج آن برای ایران چه منفعتی خواهد داشت؟

اگر طب سنتی ایرانی اسلامی در ایران احیا شود چند تحول بزرگ در سطح ملی و جهانی برای مردم ایران اتفاق خواهد افتاد، تحول اول این که کل مشاهیر بزرگ طب سنتی اسلامی ایران که در سطح جهان شهرت دارند به ویژه در شبه قاره هند و در ایرانی شناخته شده نیستند و کتاب های آن ها مورد مطالعه قرار نمی گیرد، شناخته شده و مورد مطالعه قرار می گیرد.


کتاب های ابوعلی سینا و حکمای طب سنتی زینت کتابخانه ها نمی شود

دیگر کتاب های ابن سینا و دیگر مشاهیر طب سنتی ایرانی اسلامی زینت کتابخانه ها نمی شود و وارد بازار شده و مطالعه می شود و این خود باعث می شود میراث کهن طب سنتی ایرانی که متعلق به مردم ایران است دوباره در ایران احیا شود.


در دیگر کشورها برای کوچک ترین افتخار تبلیغ می کنند

کشورهای چین، ژاپن، کره و حتی کشورهای اروپایی اگر کوچک ترین افتخاری در تاریخ گذشته خود داشته باشند به آن افتخار و برای آن تبلیغ می کنند و در مورد آن کتاب می نویسند و تحقیق انجام می دهند و آن را احیا می کنند ولی طب سنتی ایرانی اسلامی که متعلق به ایران است با این همه مشاهیر به آن صورتی که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرد و در مورد آن تحقیق نمی شود تا در ایران رسمیت یابد و این میراث شایسته دوباره در جهان مطرح و در ایران شناخته و از غربت خارج شود.

ایران از نظر آب و هوایی بی نظیر است

مطلب دوم این که ایران یک کشور بی نظیر از نظر آب و هوایی و پوشش گیاهان دارویی است. به طور مثال، امروز در مشهد هوا گرم است، در حالی که در بعضی از نقاط ایران هوا خنک و در شمال هوا بارانی و در بعضی از نقاط بیابانی و خشک است و در کل ایران دارای چهار فصل در یک زمان است که از این منظر ایران کشوری بی نظیر است.

گیاهان دارویی در ایران خود به خود تولید می شود و رشد می کند

با اطلاعاتی که ما از ایران داریم کل گیاهان دارویی که در سطح جهان تولید می شود در ایران خود به خود تولید می شود و رشد می کند که مردم ایران از آن خبر ندارند در صورتی که اطبای ایرانی از آن یاد کرده و آن ها را معرفی و منطقه رشد آن را نیز ذکر کرده اند در حالی که مردم ایران نمی دانند.

اگر گیاهان دارویی در سطح انبوه توسط کشاورزان و به صورت مکانیزه مانند گندم و سایر محصولات کشاورزی کشت شود و به صورت دارو درآید، ایران می تواند میلیاردها دلار صادرات دارویی و غیرنفتی داشته باشد و ایران را در سطح جهان معرفی کند و در داخل نیز برای درمان بیماران استفاده شود.

من خواهش می کنم این پیام من را در روزنامه چاپ کنید و به مردم ایران برسانید که طب ایرانی و اسلامی را که میراث بزرگ حکما و دانشمندان ایرانی است احیا و آن را حفظ کنند.

* فرق طب سنتی ایرانی اسلامی با طب جدید چیست؟

فرق عمده بین طب جدید با طب سنتی ایرانی اسلامی این است که داروهای طب جدید که در جهان رایج است شیمیایی است و فقط بیماران را درمان می کند ولی داروهای طب سنتی ایرانی اسلامی که تجویز می شود یک نوع تغذیه برای بدن است و داروهای گیاهی که وارد بدن بیمار می شود، هم کار دارو را انجام می دهد و هم او را تغذیه و تقویت می کند تا بدن بر بیماری فائق آید و اسباب بیماری از بین برود و آن را ریشه کن می کند ولی داروهای طب جدید فقط ضربتی عمل می کند و ضربتی نتیجه می گیرد و برای بدن سود دیگری ندارد.


تقویت سیستم ایمنی بدن در بیماران ایدزی

بدن بیماری که ضعیف شده و سیستم ایمنی آن قدرت خود را از دست داده مانند بیماری ایدز که در آن سیستم ایمنی بدن ضعیف و از کار افتاده است طب جدید نمی تواند آن را معالجه کند ولی در طب سنتی ایرانی اسلامی اطبای ما این نسخه ها را در ۸۰۰ سال پیش پیچیده اند و اکنون در هند ما از آن ها استفاده می کنیم. هر چند مدعی نیستیم بیماری ایدز را ۱۰۰ درصد معالجه می کنیم ولی به دلیل شیمیایی نبودن داروها و تغذیه ای بودنشان بدن بیمار تقویت و باعث ایجاد آرامش در بیمار مبتلا به ایدز می شود.


مراجعه هندی ها به پزشکان طب سنتی

متأسفانه در ایران فرد وقتی بیمار می شود به متخصص و فوق تخصص مراجعه می کند و هر گاه همه جواب رد به او بدهند تصمیم می گیرد برای درمان به خارج از کشور برود ولی باید به آن ها گفت خوب پزشکان اروپایی همین علم را دارند و فرقی نمی کند و باید به فکر راه های جایگزین درمانی باشند ولی به آن توجه نمی کنند.

در هندوستان اگر از پزشکی نتیجه نگیرند به راحتی به پزشکان طب سنتی ایرانی اسلامی مراجعه می کنند و نتیجه می گیرند ولی این باعث شده که بسیاری از بیماران در همان مرحله اول به پزشکان طب سنتی ایرانی اسلامی مراجعه کنند بدون آن که هزینه زیادی بپردازند.

علوم پزشکی متنوع در هند

در هندوستان علوم پزشکی متنوع است. علوم پزشکی جدید و طب های سنتی «سیددا»، «آروویدا» و طب سنتی ایرانی اسلامی که مردم هر گاه بیمار می شوند به همه اطبا مراجعه می کنند ولی می بینند که در طب سنتی ایرانی اسلامی نتیجه می گیرند به همین خاطر این طب هر روز در هند شاهد رونق بیشتری است و داروخانه ها و کارخانه های تولید داروی گیاهی این طب نیز گسترش بیشتری پیدا می کند.


حمایت دولت هندوستان از طب سنتی ایرانی اسلامی

دولت هندوستان چه در دوران استعمار انگلیس و چه در زمان استقلال هند، دولت اسلامی نبوده است و اکثر جمعیت آن را غیرمسلمانان تشکیل می دهند و حکومت آن نیز در دست غیرمسلمانان است ولی آن ها از طب سنتی ایرانی اسلامی حمایت می کنند. به این دلیل که از آن نتیجه می گیرند و با کمک آن هزینه های درمان ارزان است و مردم هند نیز که بیشتر قشر متوسط و کم درآمد هستند خیلی راحت از آن استفاده می کنند برای همین دولت هندوستان به جای آن که از آن جلوگیری کند از طب سنتی ایرانی اسلامی حمایت می کند.

آرزوی من این است که همین تحول در ایران هم به وجود بیاید و همان طور که به علوم دیگر توجه شده است به طب سنتی ایرانی اسلامی نیز توجه شود.

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مهارت:

    سلام با تشکر از تیتر شما فقط هند یست کشور های اسیایی با ضریب هوش بالا هم گرایش به طب سنتی ایران دارند منتهی در یک جایی یه اثری ثبت می شورد ذاتی خدایی می شود ان را به طب کشورمان به نفع ارامش استفاده کرد مهم اینکه اکثریت طب سنتی ما چیزی از جهان کم ندارد که هیچ مال فرهنگ طبی ماست منتهی برچسب میزنند به خودمان بر می گردانند ما هم می توانیم با ارسال محققین به اطراف از تجربیات ان ها به نفع خودمان استفاده کنیم مگه ما بدل بزنیم نه اینکه دزدی کنیم به دانش خود برای کشف جدید به نام ایران بکوشیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.