اظهارات روسای دانشگاه‌های خوزستان در نشست با اعضای کمیسیون آموزش مجلس

۰۶اردیبهشت،

11-692.jpg

برخی روسا و مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان خوزستان در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وضعیت و مشکلات دانشگاه‌های استان را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر غلامرضا راشد رییس دانشگاه صنعت نفت در این نشست، با اشاره به بعضی از قابلیت‌های و تفاوت‌های این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر از نظر انعطاف‌پذیری در تغییر و ایجاد رشته‌های مورد نیاز صنعت نفت، گفت: در دانشگاه نظام‌های فرهنگی تربیتی، آموزشی و پژوهشی وجود دارد که امیدواریم نظام مدیریتی شایسته جمهوری اسلامی هم برای دانشگاه تبیین و ایجاد شود.

وی با اشاره به وجود چهار واحد آموزشی در این دانشگاه، اظهارکرد: بیش از ۶۵ درصد ورودی‌های دانشکده نفت دارای دیپلم ریاضی با معدل کتبی بالای ۱۸ می باشند و خروجی‌های دانشگاه از نظر قبولی در آزمون کارشناسی ارشد بعد از دانشگاه صنعتی شریف در رتبه دوم کشور قرار دارد.

راشد افزود: دانشکده نفت اهواز با ۱۲۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر در رشته‌های مهندسی نفت و گاز، دانشکده آبادان با ۸۰۰ دانشجو در رشته‌های پایین دستی نفت، دانشکده تهران با حدود ۳۰۰ دانشجو در زمینه مدیریت و اقتصاد انرژی و دانشکده محمود آباد با حدود ۱۰۰ دانشجو در رشته‌های کشتی‌رانی و موضوعات دریایی، چهار واحد دانشگاه صنعت نفت می باشند.

رییس دانشگاه صنعتی نفت با اشاره به اساسنامه این دانشگاه که باید نیاز نیروی انسانی به صنعت نفت را تامین کند، تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های دانشگاه صنعت نفت با دیگر دانشگاه‌ها انعطاف‌پذیری آن در تغییر و ایجاد رشته‌ها بر اساس نیاز صنعت نفت است، همچنین دانشجو در این دانشگاه به‌ صورت هدفمند وارد می‌شود و به همین سبب انتظارات این دانشجو از نظر مسایل مادی و معنوی بیش از دانشجویان دیگر دانشگاهاست.

وی با اشاره به ارتباط و اتصال این دانشگاه به صنعت نفت، گفت: این دانشگاه در دل صنعت است و حتی دوره‌های کارآموزی دانشجویان در طول ترم، در مناطق نفت‌خیز برگزار می‌شود. البته مشکلات بسیار است، هرچند انتظار نداریم مشکلی نباشد.

دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول از نظر اعتبار در مضیقه است

همچنین دکتر علی‌محمد آخوندعلی رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان این‌که دانشگاه در سال‌های اخیر توسعه نسبی خوبی داشته است، گفت:‌ البته آنچه اتفاق افتاده است نسبت به آنچه باید بشود قابل توجه نیست.

وی با اشاره به رشد رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه جندی شاپور دزفول کمتر از ۲۰۰۰ دانشجو دارد، اما از نظر تاسیس دانشکده با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه اعتباراتی که برای ایجاد دانشکده مکانیک دانشگاه اختصاص یافته بود عملیاتی نشد، خاطرنشان کرد: همچنین کلنگ دانشکده مهندسی برق زده شد، اما این پروژه هم متوقف شد، از سوی دیگر از سال قبل اعتبارات جاری نسبت به هزینه‌ها پاسخگو نیست و از نظر اعتبارات دانشگاه در مضیقه است.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به نرخ رشد خوب این دانشگاه در پذیرش دانشجو و خدمات آن در بومی‌گزینی علی‌رغم تمام مشکلات همراه آن، تصریح کرد: شاید بیش از ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه از شهرهای دزفول، شوش و اندیمشک که در شعاع ۲۰ تا ۶۰ کیلومتری دانشگاه واقع‌ شده‌اند، می باشند که این موضوع می‌تواند در توسعه و آینده منطقه نقش موثری داشته باشد.

آخوندعلی با اشاره به اختصاص اعتباراتی برای احداث خوابگاه و دیگر پروژه‌های عمرانی در این دانشگاه در مصوبات سفر دوم هیات دولت به استان، تصریح کرد: دانشگاه با صرفه‌جویی تمام بیش از دو برابر آنچه پیش‌بینی شده بود ساخت و ساز انجام داد، به طوری‌ که طی سه تا چهار سال قبل بیش از ۴۰ هزار مترمربع فضای آموزشی و اداری به دانشگاه افزوده شد، اما در ساخت و سازهایی که در سال قبل انجام شد، دچار بحران شدیم، البته اگر دولت دو تا پنج درصد هم کمک کند می‌توان این پروژه‌ها را به مرحله بهره‌برداری رساند.

تبیین وضعیت آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایسنا همچنین در این نشست سید بهزاد علوی رئیس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خوزستان، با تبیین وضعیت آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در استان با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه کشور، خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم باید ۴۵ درصد فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های هر استان جذب آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شوند، در حالی که این رقم در خوزستان کمتر از ۱۲ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان پنج آموزشکده فنی وحرفه‌ای با حدود ۶۰۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل می باشند، همچنین ۲۳ رشته آموزشی، در شهرستان‌های اهواز و دزفول فعال است، بنابراین از نظر جمعیت بومی و غیربومی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای با سهم ۸۲ درصدی دانشجوی بومی، بیشترین سهم دانشجوی بومی بین دانشگاه‌های استان را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان با بیان این‌که جمعیت خوزستان با استان‌های بزرگ کشور برابری می‌کند، تصریح کرد:‌ با این وجود عقب‌افتادگی در آموزشکده‌های فنی، چه پس از جنگ تحمیلی و حتی تا امروز، در استان مشهود است، به‌ گونه‌ای که استان‌هایی مانند فارس و اصفهان، به ترتیب دارای ۱۶ و ۱۸ آموزشکده‌ فنی و حرفه‌ای می باشند، اما در خوزستان تنها پنج آموزشکده وجود دارد که از این تعداد دو آموزشکده هنرستان‌هایی‌اند که در نوبت دوم فعال می باشند.

علوی با بیان این‌که در هنرستان‌های استان ۹۹ عنوان رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعال است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع باید نزدیک به این رقم رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مقاطع کاردانی و کارشناسی در استان وجود داشته باشد، اما داوطلبان خوزستانی برای تحصیل در رشته‌های فنی وحرفه‌ای ناگزیر به استان‌های دیگر می‌روند.

وی با اشاره به تصویب ایجاد ۹ آموزشکده فنی و حرفه‌ای برای خوزستان در دور دوم سفرهای هیات دولت به استان، خاطرنشان کرد: با وجود تامین زمین موردنیاز برای تاسیس این دانشکده‌ها و موافقت شورای گسترش و همچنین پرداخت اعتبار به مشاوران برای طراحی رشته‌های تازه، این کار با انتقال مسئولیت آموزشکده‌های فنی وحرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم تلاقی کرد و با توجه به دستور عدم پی‌گیری از سوی وزیر برای تاسیس این آموزشکده‌ها، این مصوبه متوقف شد.

رییس آموزشکده‌های فنی وحرفه‌ای خوزستان با بیان این‌که خوزستان تنها استانی است که پس از انقلاب حتی یک آموزش فنی و حرفه‌ای در آن ساخته نشده است، افزود: متاسفانه با وجود آن‌که خوزستان ۲۸ درصد سهم صنعت، کشاورزی، آب و انرژی کشور را در اختیار دارد، دانشجویان استان باید برای تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای به استان‌های دیگر بروند، در حالی که بعضی از استان‌ها در رشته‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ظرفیت دانش‌آموزی خود ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی دارند. با توجه به این موارد و همچنین مشکلات کمبود عضو هیات علمی برای این آموزشکده‌ها، انتظار حمایت بیشتری از مسئولان است.

کمبود اعضای هیات علمی و خوابگاه از مشکلات دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان

همچنین دکتر عبدالامیر معزی رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، با اشاره به عمده مشکلات این دانشگاه، تصریح کرد:‌ این دانشگاه سال ۸۴ از دانشگاه شهید چمران اهواز مستقل شد و از این زمان تاکنون ۵۰ درصد توسعه و رشد جمعیت دانشجویی داشته است، اما توسعه عمرانی، امکانات آموزشی، ساخت و ساز و مسایل رفاهی متناسب با این رشد دانشجویی نبوده است.

وی با بیان این‌که دانشگاه در جذب اعضای هیات علمی با مشکل مواجه است، اظهارداشت: در حال حاضر نسبت عضو هیات علمی به دانشجو در دانشگاه یک به ۳۱ است و در مجموع ۲۵۰۰ دانشجو در ۱۵ گروه آموزشی و سه دانشکده مشغول به تحصیل می باشند که از این تعداد ۴۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشند.

رییس دانشکده‌ کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان افزود: از نظر ایجاد منابع درآمدی در حوزه آموزش، اخیراً پردیس دانشگاه راه‌اندازی شده‌ است، اما این واحد هم هزینه‌های خاص خود را دارد. مشکل دیگر دانشگاه مسئله خوابگاه‌های دانشجویان است که با وجود اعطای زمین ۹۹ ساله، وام چهار درصدی و تضمین سکونت دانشجو تا ۱۵ سال‌ آینده، تاکنون کسی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی نکرده‌ است.

معزی با اشاره تبدیل ملاثانی به شهرستان در سال‌های اخیر، تصریح کرد:‌ در صورت نبود خوابگاه دانشجو باید در بافت دهستانی این منطقه مسکن پیدا کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارگروه انرژی‌های نو در دانشگاه، خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه کشاورزی دانشگاه، دهکده خودبسنده در جهت پدافند غیرعامل ایجاد کرده‌است. در این دهکده از انرژی‌های متعارف استفاده نمی‌شود و در واقع الگویی برای فردا محسوب می‌شود که از انرژی‌های نو در آن استفاده شود. همچنین در دانشگاه کارهایی برای استفاده از انرژی‌های زیستی مانند بیوگاز برای جایگزینی سوخت ماشین‌آلات کشاورزی مانند تراکتور در حال انجام است. در واقع قرار است از کود حیوانی به جای سوخت فسیلی انرژی استخراج شود.

رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با تصریح بر این‌که اگر بودجه‌ای برای تخصیص به دانشگاه‌ها وجود ندارد حداقل اجازه دهید دانشگاه از راه‌هایی که خود ایجاد می‌کند، منابع مالی مورد نیازش را تامین کند، اظهارداشت: هنگامی که دانشگاه واحد پردیس را ایجاد کرد دولت با پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در این واحد مخالفت کرد و اعلام می‌کند که به سبب وجود فارغ‌التحصیل بسیار رشته کشاورزی نباید در این رشته دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش شود. در حالی که هم‌اکنون دانشگاه آزاد می‌تواند به راحتی در این رشته‌ها دانشجو بپذیرد.

از ۳۱ مرکز پیام نور استان خوزستان، تنها ۱۰ مرکز سوددهی دارند

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این مراسم همچنین دکتر علیرضا رازقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور استان، با اشاره به تحصیل حدود ۷۰ هزار دانشجو در ۳۱ مرکز و واحد پیام نور استان، تصریح کرد:‌ دانشجویان این دانشگاه ۱۰۰ درصد بومی می باشند و اکثر مراکز در محروم‌ترین نقاط استان ایجاد شده‌اند.

وی با بیان این‌که حدود ۴۰۰۰ مدرس مدعو در سطح مرکز پیام‌نور استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اکثریت مدرسان مدعو از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد بیکار در سطح استان می باشند که از آن‌ها به عنوان مدرس مدعو در مناطق محروم استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان با بیان این‌که حدود ۲۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در رشته‌های فنی و مهندسی مشغول به تحصیل‌اند، اظهارداشت: در سال قبل ۴۰ آزمایشگاه در سطح مراکز استان احداث و تجهیز شد، همچنین تعداد اعضای هیات علمی در سال قبل از ۱۲۳ نفر به ۱۵۴ نفر افزایش یافت. افزایش ۶۴ هکتار زمین در ۱۲ مرکز به همت خیرین و نهادهای مختلف در سال قبل نیز از دیگر اقدامات دانشگاه است.

رازقی‌زاده با بیان این‌که بودجه این دانشگاه از دانشگاهی با ۲۰۰۰ دانشجو به مراتب کمتر است، تصریح کرد: این در حالی‌ است که از مجموع ۳۱ مرکز پیام نور در استان شاید تنها ۱۰ مرکز سوددهی داشته باشد.

وی افزود: دغدغه‌ اصلی دانشگاه جذب اعضای هیات علمی‌ است، به گونه‌ای که طی دو تا سه سال قبل ۱۲ نفر استادیار این دانشگاه به دانشگاه‌های تهران منتقل شدند و این ماندگاری پایین اعضای هیات علمی در این دانشگاه‌ را نشان می‌دهد.

مشکل ماندگاری اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این مراسم همچنین دکتر اشتری معاون فرهنگی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، با اشاره به مستقل شدن این دانشگاه در سال ۸۲ از دانشگاه شهید چمران اهواز به مشکل ماندگاری اعضای هیات علمی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: علی‌رغم تمام توجهات خاصی که به استان شده است، اما هنوز قادر به نگهداری و افزایش ضریب ماندگاری اعضای هیات علمی نیستیم.

وی با بیان این‌که با وجود مستقل شدن دانشگاه در سال ۸۲ طی ۱۰ سال قبل و از سوی وزارت علوم هنوز یک ساختمان در دانشگاه احداث نشده است، تصریح کرد: تمام ساخت و ساز‌هایی که در طی سال‌های قبل در دانشگاه صورت گرفته، از سوی بنیاد مستضعفان تامین اعتبار شده‌ است و این در حالیست که این حمایت‌ها کفایت نمی‌کند و در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات بودجه‌ای پروژه‌های عمرانی این دانشگاه متوقف شد.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با طرح دیدگاه ارتباط بین نهادهای دریایی یک کشور با دانشگاه‌های ساحلی و دریایی، خاطرنشان کرد: همان‌طور که دانشگاه صنعت نفت در ارتباط با صنعت نفت است، دانشگاه‌های دریایی کشور نیز می‌توانند به نیروی دریایی کشور مرتبط شوند. این کار سبب می‌شود دانشگاه‌ها در تامین نیروی انسانی موردنیاز آن‌ها بهتر عمل کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.