اعطای گرنت فرهنگی ویژه اساتید/خروج حوزه فرهنگی از نگاه صدقه‌ای در بخش بودجه

۳۱فروردین۱۳،

1-38.jpg

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اهم برنامه‌ها و اولویت‌های این حوزه را در سال ۹۲ تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دکتر غلامرضا خواجه‌سروی امروز در نشست خبری که در محل وزارت علوم برگزار شد، از اعطای گرنت فرهنگی ویژه اساتید فعال در حوزه فرهنگی خبر داد و گفت: در صورتی که اساتید در بحث فعالیت‌های فرهنگی فعال باشند، نوع فعالیت‌ها سنجیده و مبلغی به عنوان گرنت فرهنگی به آنها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه طرح مشاوران فرهنگی برای اساتید دانشگاهی، اظهارکرد: بر این اساس اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند با حکم معاون فرهنگی دانشگاه، مشاور فرهنگی دانشجویان قرار گیرند و به عنوان واسطه میان دانشگاه و دانشجو باشند.

خواجه‌سروی با بیان اینکه در سال ۹۱ دانشگاه‌ها از نظر فرهنگی دارای ساختار شده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ دانشگاه در سراسر کشور دارای معاونت فرهنگی می باشند و در سال ۹۲ نیز در حوزه ساختارسازی به ترتیب پیش خواهیم رفت تا مدیریت اجتماعی و فرهنگی در تمامی دانشگاه‌ها شکل گیرد و از حوزه فرهنگی از نگاه حاشیه‌ای و صدقه‌ای در بخش بودجه خارج شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم در ادامه اجرای سفرهای زیارتی همچون عتبات و عالیات و مکه و همچنین اجرای طرح‌هایی همچون ایجاد خانه فرهنگ، پردیس شهدا و مسجد و همچنین افزایش کانون‌های فرهنگی، گسترش امور اجتماعی در دانشگاه‌ها و ایجاد تقویت فرهنگ احسان و گسترش تاسیس انجمن‌های علمی را از دیگر اولویت‌های فرهنگی در سال ۹۱ خواند و گفت: همچنین به دنبال ایجاد سهمیه عمره برای اساتید نیز هستیم.

به گفته وی، هفتمین جشنواره فارابی نیز در آبان ماه برگزار خواهد شد.

تخصیص تنها ۲٫۵ میلیارد از ۲۳۰ میلیارد بودجه معاونت فرهنگی

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه سال قبل بودجه فرهنگی وزارت علوم از شش میلیارد به سه میلیارد افزایش یافت، تصریح کرد: همچنین قرار شد ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای مباحث فرهنگی در اختیار این حوزه قرار گیرد، اما این افزایش بودجه‌ها تحقق نیافت و معاونت فرهنگی تلاش کرد که با بودجه‌های قلیلی، به تعهدات خود عمل کند.

خواجه‌سروی اضافه کرد: بر این اساس سال قبل تنها ۲٫۵ میلیارد بودجه به معاونت فرهنگی وزارت علوم تخصیص یافت که امیدواریم در سال جاری بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تا سطح امکان افزایش یابد.

به گفته وی، امسال برای سومین سال متوالی کارنامه فرهنگی را در دانشگاه‌ها تهیه می‌کنیم.

اولویت مسکن مهر با دانشجویان متاهل است

معاون فرهنگی وزارت علوم در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر دانشجویی نیز، تصریح کرد: در این زمینه مدتی صحبت صورت نگرفت تا بتوانیم این بحث را به سرانجامی برسانیم. در این راستا ملاقات‌های خوبی با معاونان وزیر مسکن صورت گرفت که طی آن وزارت مسکن فهرست ثبت‌نام‌شدگان مسکن مهر را به استان‌هایشان ابلاغ کردند و رونوشت آن را به ما نیز ارائه کردند که در این راستا نمایندگانی را از دانشگاه‌ها انتخاب تا پیگیر این موضوع باشند.

خواجه‌سروی اولویت مسکن مهر را با دانشجویانی دانست که متاهل می باشند و تصریح کرد: با هماهنگی وزارت مسکن، مرحله دوم مسکن مهر دانشجویان را نیز اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در بحث طرح بیمه ازدواج دانشجویی نیز، گفت: این موضوع طرحی است که به مجلس ارائه شده است و برای اینکه اجرایی شود، باید اعتبارات لازم آن اجرایی شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم همچنین در خصوص اقدام وزارت علوم در زمینه نامگذاری دانشگاه‌ها با عنوان مفاخر فرهنگی نیز، گفت: در این راستا تلاش می‌شود که دانشگاه‌هایی که تازها شکل می‌گیرند را به این شیوه نامگذاری کنیم، اما تغییر نام دانشگاه‌هایی که قدمت دارند، مشکل است چرا که این دانشگاه‌ها در سطح دنیا و جهان شناخته شده می باشند و ممکن است مشکلاتی برایشان در بحث رتبه‌بندی‌های بین‌المللی پیش آید.

وی افزود: همچنین در نظر داریم سراهای قرآنی را در کل دانشگاه‌ها گسترش دهیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.