افزایش فقروفساد روی دریای‌نفت عربستان

۱۴م دیماه ،

افزایش روز افزون فقر و فساد در منطقه نفت خیز عربستان سعودی سبب گسترش اعتراض های مردمی دراین کشور شده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، درشرایطی که فقر گریبان نزدیک به یک چهارم جمعیت هفده میلیون نفری عربستان را گرفته است، در آمدهای کلان نفتی به حساب آل سعود و شاهزادگان و وابستگان خاندان حاکم سرازیرمی شود.

در این کشور نفت خیز ۷ هزار عضو دودمان سلطنتی آل‌سعود، به تمامی کشور و تمامی ساکنان آن حکمرانی می‌کنند. این گروه علاوه بر در دست ‌داشتن تمامی امور حساس کشور، ثروت‌های نجومی حاصل از فروش نفت و گاز و تمامی امور کشور را بدون حضور هر گونه نهاد انتخابی و یا نظارت مردمی در اختیار خود گرفته‌اند.

روزنامه انگلیسی گاردین اخیرا گزارش کرد در حالی که میانگین فقر، بیکاری و فساد درعربستان روز به روز افزایش می یابد،  درصد بسیاری  از درآمدها به حساب شخصی خاندان حاکم واریز می شود.

بر اساس این گزارش، حکومت عربستان شمار فقرا را اعلام نمی کند و آمارهای رسمی در این باره بسیار محدود است؛ اما گزارش های رسانه ای حاکی از این است که بین ۲ تا ۴ میلیون نفر از مردم این کشور زیر خط فقر به سر می برند.

بر اساس آمار موجود، دو سوم مردم عربستان زیر ۳۰ سال سن دارند و حدود سه چهارم بیکاران نیز زیر ۲۰ می باشند.

فقر مردم عربستان سبب اعتراض های گسترده در این کشورعلیه فساد، تبعیض و بی عدالتی شد که به شدت سرکوب می شوند.

سیاست سرکوب تنها به معترضان در خیابان های این کشور محدود نمی شود، سال قبل ۳ وبلاگ نویس در پی تهیه فیلمی ویدئویی از فقر مردم بازداشت شدند.

“سعاد الشمری” یکی از میلیون ها فقرزده عربستانی که همراه ۵ کودک و شوهرش در خانه ای فرسوده زندگی می کند. همسر سعاد بیکار است و این خانواده هیچ درآمدی ندارند.

سعاد می گوید:کودکانم گریان می باشند و نمی توانم نیازهای آنها را برآورده کنم.

عربستان که در سال ۲۰۱۲ رکورد فروش نفت را شکست در حدود ۳۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.