افزایش نرخ “تورم” در کشور “پرتغال”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی یعنی نرخ تورم در ماه دسامبر در کشور پرتغال در مقیاس سالانه ۰٫۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی یعنی متوسط قیمت کالاها و خدماتی که یک خانوار در ماه می خرد و از آن به عنوان نرخ تورم نیز نام برده می گردد در ماه دسامبر در پرتغال در مقیاس سالانه دو دهم درصد افزایش یافت.

در مقیاس ماهانه نیز بهای کالاهای مصرفی در پرتغال۰٫۴  درصد افزایش یافت حال آنکه رقم این شاخص در ماه قبل از آن۰٫۲ درصد کاهش یافته بود.

بر اساس آمار وارقام تعدیل فصلی شده ای که موسسه ملی آمار پرتغال “آی ان یی” منتشر کرده است شاخص بهای کالا ها و خدمات مصرفی در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل از آن، در مقیاس سالانه ۰٫۲ درصد افزایش یافت حال آنکه رقم همین شاخص در ماه نوامبر ۰٫۲ درصد کاهش یافته بود.

پرتغال که از سال ۲۰۱۱، از نظر مالی و اقتصادی دچار بحران بی سابقه ای شده است، مجبور شد برای جلوگیری از ورشکستگی، در چارچوب یک بسته نجات مالی بین المللی، ۷۸ میلیارد یورو از گروه سه جانبه متشکل از اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا وام بگیرد.

پرتغال در ازای این وام، متعهد شد اصلاحاتی را در ساختار اقتصادی خود و از آن جمله طرح های ریاضت اقتصادی بی سابقه ای به اجرا گذارد.

دولت پرتغال در همین باره پیش بینی کرده است که نرخ تورم برای کل سال ۲۰۲۴ به ۰٫۶ درصد و امسال نیز به یک درصد برسد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.