افزایش نگرانی از استفاده شخصی کارکنان از ابزار‌ها و رایانه‌‏های محل کار

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

پژوهشی که به سفارش یک شرکت نرم‏‌افزاری در آمریکا صورت گرفته است، نشان می‌‏دهد بخش بسیاری از کارکنان کسب و کارهای کوچک از سیستم‏‌ها و ابزارهای محل کار خود در راستای مقاصد شخصی استفاده می‌‏کنند و با این کار امنیت داده‌‏های کسب و کار را به خطر می‌‏اندازند. 
 
به گزارش وب‏‌سایت zdnet، پژوهشی که به سفارش شرکت نرم‏‌افزاری جی‏‌ اِف‏ آی سافت‏ویر (GFI Software) در میان یک هزار و ۱۱۹ نفر از کارکنان کسب و کارهای کوچک انجام شده است نشان می‌‏دهد بخش بسیاری از کارکنان می‌‏ترسند به خاطر استفاده از سیستم‌‏های رایانه‌‏ای محل کار خود قربانی فعالیت مجرمان اینترنتی و سارقان هویت شوند. ۸۷ درصد از کارکنانی که در این مطالعه شرکت کرده‌‏اند در این باره ابراز نگرانی کرده‌‏اند. با این همه بخش بسیاری از آن‌ها اذعان کرده‌‏اند که از ابزار‌ها و رایانه‏‌های شرکتی در راستای مقاصد شخصی خود استفاده می‌‏کنند. حدود یک چهارم از آن‌ها گفته‌‏اند «غالباً» از این ابزار‌ها استفاده شخصی می‌‏کنند. ۳۸ درصد نیز گفته‏‌اند «گاهی» مرتکب این کار می‌‏شوند. یک سوم نیز گفته‏‌اند این کار را می‌‏کنند ولی «به ندرت». 
این مطالعه همچنین نشان می‌‏دهد حدود ۳۳ درصد از کارکنان در اوقات کاری خود از شبکه‌‏های اجتماعی برای مقاصد شخصی خود استفاده می‌‏کنند. ۱۸ درصد نیز بر این باور بوده‌‏اند که این کار ممکن است تاثیرات منفی و نامطلوبی بر روی بازدهی کاری آن‌ها داشته باشد. یافته دیگری نشان می‌‏دهد که حدود ۵۳ درصد از کارکنانی که در این مطالعه شرکت کرده‏‌اند برای شرکت‏‌هایی کار می‌‏کنند که سیاست‏‌ها و دستورالعمل‏‌های مکتوب و مشخصی دربارهٔ نحوه استفاده از سیستم‏‌های رایانه‏‌ای دارند. اما ۲۲ درصد از این کارکنان اعتراف کرده‌‏اند که از این سیاست‏‌ها و دستورالعمل‏‌ها تخطی کرده‌‏اند. ۳۶ درصد از کارکنان نیز برای شرکت‏‌هایی کار می‌‏کنند که بازدید از بعضی وب‏‌سایت‏‌های اینترنتی را برای کارکنانشان ممنوع کرده‌‏اند. 
 
در این مطالعه ۷۵ درصد از کارکنان از استفاده از ابزارهای همراهی مثل گوشی‏‌های هوشمند و تبلت‏‌ها ابراز رضایت کرده‌‏اند و گفته‌‏اند به کمک آن‌ها می‌‏توانند از هر جایی فعالیت‏‌های کاری خود را انجام دهند. ۴۳ درصد از کارکنان نیز گفته‏‌اند شرکتی که در آن کار می‌‏کنند دارای یک شبکه ویژه است که به کمک آن از راه دور و با استفاده از ابزارهای همراه می‌‏توانند با محل کار خود در ارتباط باشند. 
 
یافته‏‌های این مطالعه نشان می‌‏دهد افزایش دسترسی کارکنان کسب و کارهای کوچک به اینترنت و شبکه‏‌های اجتماعی در محل کار ممکن است سبب شود این کسب و کار‌ها در مقابل مخاطراتی مثل از دست رفتن و سرقت داده‏‌ها آسیب‌‏پذیر شوند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.