افسردگی و استرس مداوم سبب بیماری قلبی می گردد

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

متخصصین بهداشت روان می گویند اشخاص غمگین و افسرده همیشه مضطرب می باشند و استرس مهمترین عامل بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی است. در نتیجه افسردگی بالینی اشخاص را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار می دهد

استرس در کسانی که مستعد عصبانیت و افسردگی می باشند با افزایش تولید هورمون استرس ، نور اپی نفرین ، همراه است.

شواهد علمی نشانگر این است  که افزایش این هورمون قسمت التهابی سیستم ایمنی رافعال نموده بیان ژن هایی را که سبب التهاب مزمن و خفیف می شوند را تحریک می کند.این التهاب با افزایش سطوح سی آر پی مشخص می گردد.

همچنین استرس و افسردگی سبب افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب می گردد که این عوامل مهمترین علل بروز بیماری های قلبی و عروقی می باشند.

علاوه بر این، استرس سبب ترشح هورمون های آدرنالین و کورتیزول در بدن می گردد. ترشح مداوم این هورمون ها سبب آسیب به قلب می گردد، همچنین ترشح بسیار این هورمون ها مهمترین عامل ایجاد لخته خون در رگ است.

البته نشانه های روانشناسی استرس و افسردگی،  معمولا با هم در یک فرد ملاحظه می شوند و تجمع نشانه ها حتی ریسک بیشتری را ایجاد می کند.

افراد شاد مدام در تحرک می باشند و به تناسب اندام و وزن بدن خود اهمیت می دهند. این اشخاص کمتر به پرخوری و سیگار رو می آورند.

در این مطالعات نگرش ۱۰۰ انسان و میزان رضایت آنان از زندگی در ۳۰ سال مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. نتیجه حاکی از آن است که شادی، احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

محققان به تازگی دریافتند که مهمترین عامل شادی، ژنتیک فرد است؛ ولی با تکیه بر این امر نمی توان غمگینی را حق تمام اشخاصی که این ژن را ندارند ،تلقی کرد چراکه عوامل محیطی و طرز فکر نیز به اندازه عوامل ژنتیکی در احساس شادی تعیین کننده است .

سن، سیگار، دیابت، میزان کلسترول و فشار خون به عنوان موثرترین پارامترهای سلامت قلب درنظر گرفته می شوند.

نتایج کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه American Journal of Cardiology به چاپ رسیده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.