“اقتصاد کشاورزی” در مسیر “توسعه” پایدار علمی و فناوری

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ایران با تاکید بر توسعه علمی و پایدار این حوزه گفت: کمیته مشترک اتاق ایران و وزارت جهاد کشاورزی نقشه راه توسعه اقتصاد کشاورزی را تهیه می کنند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شاهرخ ظهیری گفت: به الگوی کشت نیاز داریم تا حضور هوشمند و پایدار در بازار داخلی و خارجی، تضمین شود.

ظهیری گفت: اصلاح باغات کشور به ویژه باغات زیتون و توسعه صنایع تبدیلی در اولویت است و باید به تقویت ضریب مکانیزاسیون هم توجه کنیم.   

محمدرضا نوتاش مشاور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفت: سند جامع توسعه علمی و فناوری کشاورزی با هدف تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله در افق ۱۴۰۴ تهیه شده است که امیدواریم به صورت قانون درآید.

نوتاش دربارهٔ ضمانت اجرایی این سند هم گفت‌: اگر تصویب و به صورت قانون ابلاغ شود، از اجرای آن هم استقبال می شود.
     
نوتاش اظهار داشت : این سند هم توسعه علمی و هم توسعه فناوری در اقتصاد کشاورزی ایران را هدف گذاری کرده است و تقریبا همه ارکان اجرایی و علمی کشور درتهیه آن مشارکت و همکاری دارند، بنابراین از اجرایی شدن ان نگارنی نیستیم.

بنابراین گزارش ممتاز به نقل از؛ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد “فائو” تاکید کرده ؛ مزیت نسبی بخش کشاورزی ایران برای تامین همه نیازهای کشورهای منطقه خلیج فارس کافی است.

تنوع اقلیمی و ظرفیت های تولید در زیربخش های مختلف باغی، زراعی، شیلات، امور دام و طیور و… بسیار زیاد است و میزان تولید را می توانیم از بیش از ۱۱۰ تن فعلی تا سه برابر هم افزایش دهیم.

بیش از ۱۱ اقلیم متنوع و متمایز برای تامین امنیت غذایی و صادرات محصولات کشاورزی داریم.
جمهوری اسلامی ایران در تولید بیشتر محصولات باغی و زراعی رتبه های تک رقمی را در جهان دارد و می تواند همچنان جایگاه کشورمان را ارتقا دهیم.

برای نمونه تولید محصولات باغی حدود ۱۵ تن در هکتار است که به ۶۰ تا ۷۰ تن مانند کشورهای در حال توسعه قابل افزایش است.

باید بخش کشاورزی ایران از مرحله تولید خودکفایی و خوداتکایی عبور کند و به سمت تولید صادرات محور حرکت کند.

اولویت بندی برای توسعه تولید ملی کشاورزی صورت گیرد و نقشه راه توسعه تولیدات را متناسب با مزیت های صادراتی ترسیم کنیم.

خوشبختانه در بخش محصولات باغی در رتبه های تک رقمی قرار داریم و رتبه ایران در تولید پسته و خرما معمولا اول و دوم است و در تولید سیب رتبه سوم را داریم و ایران در تولید چای رتبه یازدهم در تولید سیر رتبه سیزدهم و گندم رتبه چهاردهم و کاهو رتبه بیست و شش را دارد و به راحتی می توانیم این ظرفیت ها را ارتقا دهیم.

کشوری که این همه مزیت نسبی در زیربخش های کشاورزی دارد نباید در تولید محصولات این بخش به خارج وابسته باشد.

بنابراین گزارش ممتاز به نقل از؛ ایران با یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومترمربع وسعت، ۱۴٫۵ میلیون هکتار جنگل، ۸۴٫۵ میلیون هکتار مرتع، ۳۲٫۵ میلیون هکتار بیابان و ۲٫۵ میلیون هکتار بیشه زار دارد که در حدود ۸۳ درصد عرصه کشور را دربرگرفته است.

بخش کشاورزی همچنان در عرصه اقتصاد و امنیت غذایی دارای جایگاه ویژه ای است. از دیدگاه توسعه اقتصادی، بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه کشور وظایف مهم و اساسی را برعهده دارد.

ایران در تولید ۱۹ میوه رتبه  تک رقمی و در محصولات پسته، زعفران، انار، خرما، گردو، بادام، کیوی، گیلاس و زردآلو رتبه های اول تا سوم را در جهان دارد.

همچنین بالاترین میزان تولید خاویار با کیفیت بالا متعلق به ایران است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.