المپیک لندن امشب با نمایش ‘جزایر شگفت انگیز’ افتتاح می شود

به گزارش ایرنا، مشعل بازیهای المپیک که طی ۷۰ روز گذشته مناطق مختلف انگلیس را طی کرده است، سرانجام مشعل بزرگ ورزشگاه را روشن خواهد کرد تا طی ۱۷ روز آینده به عنوان سمبل بازیهای المپیک همچنان زبانه بکشد و گرمی بخش رقابت های ورزشکاران زبده جهان باشد.

مقامات برگزاری مسابقات المپیک، سال گذشته ‘دنی بویل’ کارگردان مشهور سینما و برنده جایزه اسکار را برای طراحی و اجرای برنامه افتتاحیه المپیک لندن انتخاب کردند و حدود ۲۷ میلیون پوند نیز فقط برای این مراسم اختصاص دادند.

۱۵ هزار نفر در برنامه های مختلف مراسم افتتاحیه المپیک مشارکت دارند که طی ماه های گذشته پشت درهای بسته ورزشگاه سرگرم تمرین بوده اند. در هفته جاری نیز حدود ۶۰ هزار نفر از نزدیک شاهد آخرین تمرین های مراسم افتتاحیه بودند، اما هیچ تصویری از این تمرین ها به بیرون درز نکرده است.

مراسم افتتاحیه المپیک برای انگلیسی ها که این بازیها را به عنوان ویترینی برای بهبود وجهه خود و همچنین موتور محرکه ای برای پشت سرگذاشتن رکود اقتصادی جاری می دانند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

کشور میزبان عنوان ‘جزایر شگفت انگیز’ را برای مراسم افتتاحیه المپیک لندن انتخاب کرده است و برنامه ریزان و مدیران این مراسم امیدوارند که ضمن معرفی فرهنگ و تاریخ و جغرافیای انگلیس در برنامه های خود، بتوانند تماشاگران را شگفت زده و غافلگیر کنند.

به نوشته روزنامه گاردین لندن، پیش بینی می شود علاوه بر ۸۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه، بیش از یک میلیارد نفر نیز در سراسر جهان مراسم افتتاحیه المپیک را بطور زنده از شبکه های تلویزیونی تماشا کنند.

بر اساس برنامه اعلام شده، الیزابت دوم ملکه انگلیس به عنوان رییس کشور میزبان سی امین دوره بازیهای المپیک، بطور رسمی آغاز بازیها را اعلام خواهد کرد.

در کنار برنامه های سرگرم کننده نظیر موزیک و آتش بازی، رژه ورزشکاران کشورهای شرکت کننده در بازیها، سوگند دسته جمعی ورزشکاران، مربیان و داوران و در نهایت روشن شدن مشعل اصلی بازیها از جمله برنامه های روز افتتاحیه است.

قیمت بلیت های مراسم افتتاحیه بین ۱۲/۲۰ (۲۰ پوند و ۱۲ پنس) تا ۲۰۱۲ پوند است و تا صبح روز جمعه هنوز برخی از بلیت های گران قیمت به فروش نرفته است. با این حال مقامات برگزاری مسابقات المپیک وعده داده اند که هیچ یک از صندلی های ورزشگاه در مراسم افتتاحیه خالی نخواهد ماند.

انگلیس بیش از ۹ میلیارد پوند برای برگزاری بازیهای المپیک لندن از جمله ساخت ورزشگاه ها و دهکده المپیک هزینه کرده است و مقامات این کشور امیدوارند که طی چهار سال آینده حدود ۱۳ میلیارد پوند به خاطر میزبانی المپیک درآمد اضافی کسب کنند.

بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۴ کشور جهان و در حدود ۳۰ رشته ورزشی در المپیک امسال رقابت خواهند کرد.

** نگاهی به انگلیس

مساحت پادشاهی متحده بریتانیا ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع است و شامل چهار منطقه انگلیس (جنوب ) اسکاتلند ( شمال ) ولز ( جنوب غربی ) و ایرلند شمالی ( شمال جزیره ایرلند) می شود.

شهرهای مهم انگلیس شامل لندن، منچستر، بیرمنگهام، نیوکاسل، لیدز، برادفورد، لیورپول و شفیلد است. مرکز اسکاتلند شهر ادینبورو شهرهای مهم آن شامل گلاسکو و آبردین و مرکز منطقه ولز شهر کاردیف و مرکز ایرلند شمالی نیز شهر بلفاست است.

هر چهار منطقه بریتانیا تا سال ۱۹۹۸ میلادی به طور کامل از نظر قانون گذاری و اجرایی تحت نظارت پارلمان مرکزی مستقر در لندن بودند، اما با تصویب لایحه خودمختاری آنها در برخی زمینه ها و تشکیل مجلس محلی جداگانه سه منطقه اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی دارای قوانین داخلی و دولت های محلی جداگانه شدند.

منطقه انگلیس به علت موقعیت خاص جغرافیایی دارای آب و هوای ابری توام با باران فراوان است و ۶ ماه از سال هوا سرد و در بقیه ایام سال بیشتر معتدل می باشد.

روزهای تابستان در این کشور بسیار طولانی بوده و زمان روشنایی هوا از ساعت ۴ صبح تا گاهی ۱۰ شب هم به درازا می کشد.

مناطق ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی دارای تنوع فرهنگی و زبانی خاص خود هستند که شهروندان آنها را از شهروندان انگلیس تا حدودی جدا می کند، زبان ولزی در مناطق این ایالت تدریس می شود و زبان محلی اسکاتلندی ها نیز گالیک است که هنوز در برخی از مناطق این منطقه تکلم می شود.

این که اهلی ولز و اسکاتلندیها از حس قویتر و فرهنگ بالاتر نسبت به دیگر مناطق برخوردارند باور غالب مردم است، اما این فکر غالب نتوانسته تغییری در نگرش مردم این چهار منطقه برای ایجاد سهم بیشتر و یا احترام بیشتر به این افراد به وجود آورد، به طوری که به غیر از شهروندان انگلیس، مردم سایر مناطق همچنان معتقدند که در درجه دوم اهمیت قرار دارند و از سهم واقعی در اداره کشور برخوردار نیستند.

دولت محلی اسکاتلند که در حال حاضر تحت کنترل یک حزب ملی گرا است، برنامه ای را برای برگزاری همه پرسی استقلال کامل از دولت مرکزی انگلیس اعلام نموده که این همه پرسی احتمالا در پاییز سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

جمعیت انگلیس بر اساس آخرین سرشماری حدود ۶۲ میلیون نفر است و ترکیب جمعیتی این کشور سالمند محسوب می شود و بر اساس همین سرشماری ۸۳ درصد جمعیت در انگلیس، ۹ درصد در اسکاتلند، ۵ درصد در ولز و ۳ درصد در ایرلند شمالی زندگی می کنند.

بزرگترین اقلیت زبانی در انگلستان متعلق به هندی ها و پاکستانی ها است، سیاهپوستان نژاد کارائیب، آفریقایی ها و بنگلادشی ها در درجات بعدی قرار دارند و در میان ساکنان انگلستان چینی ها، ایتالیایی ها، یونانی ها و ترکهای قبرس، لهستانی ها، استرالیای ها، کانادایی ها، اهالی نیوزلند و آمریکایی ها نیز دیده می شوند.

اکثر مردم انگلیس دارای مذهب پروتستان هستند و مسلمانان دو میلیون نفر از جمعیت این کشور را به خود اختصاص می دهند و بعد از اسلام بزرگترین جمعیت مذهبی در این کشور شامل: هندوها، سیکها، یهودیها و بوداییها می شود.

اسکاتلندی ها در میان سایر مناطق دارای عقاید مذهبی استوارتری هستند و بیشتر سایرین در کلیساها حضور می یابند. در مجموع سستی گرایش های مذهبی و پایه های نهادهای سنتی نظیر خانواده منجر به افزایش طلاق بویژه در جوامع شهری شده است، به طوری که امروزه بیش از ۲۵ درصد کودکان تنها با یکی از والدین خود و ۱۰ درصد به دور از خانواده اصلی خود زندگی می کنند.

به رغم تلاش ها و تبلیغات دولت، کودکان کار نیز هنوز در این کشور به چشم می خورند که عمدتا در کارهایی همچون پخش روزنامه، کار در سوپرمارکت ها و روزنامه فروشی ها مشغول هستند.

انگلیس دارای نظام سلطنت مشروطه است که قانون اساسی مکتوبی نداشته و الیزابت دوم ملکه کنونی از زمان مرگ پدرش در سال ۱۹۵۲ به عنوان رییس رسمی کشور محسوب می شود.

ملکه دارای نقش تشریفاتی است و در مراسم افتتاحیه و اختتامیه حضور داشته و نظارت خود را به طور خصوصی به دولت ابراز می کند، اما در تمام موضوعات سیاسی و اقتصادی دولت همراه نخست وزیر می باشد و می تواند پیشنهاد اخطار و یا تشویق کند.

نظام اداری انگلیس دموکراسی پارلمانی است و محل پارلمان در قصر وست مینستر در نزدیکی رود تیمز واقع است که متشکل از دو مجلس اعیان و عوام می باشد.

اعضای مجلس اعیان ( لردها) اشراف کشور پادشاهی و اشراف زاده می باشند که عضویت به طور موروثی و انتصابی به آنان رسیده است. برخی نیز به واسطه خدمتی در جنگ و یا برخورداری از پاداشی از سوی دولت به این مجلس راه یافته اند.

انتخابات عمومی معمولا هر ۵ سال یک بار برای تعیین ۶۵۰ نماینده مجلس عوام برگزار می شود و اغلب نمایندگان با گرایش حزبی وارد آن می شوند و حزبی که دارای اکثریت نمایندگان در مجلس عوام باشد، مسوول تشکیل دولت می شود.

در حال حاضر به دلیل این که هیچ یک از احزاب اکثریت پارلمانی ندارند، دولت ائتلافی با حضور دو حزب محافظه کار و لیبرال دموکرات کشور را اداره می کند و پست نخست وزیری در دست دیوید کامرون رهبر حزب محافظه کار و معانت نخست وزیری در دست نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دموکرات می باشد.

دفتر و منزل نخست وزیر انگلیس در آدرس مشهور شهر لندن؛ ‘خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت’ واقع شده است و اعلامیه های نخست وزیری معمولا با عنوان بیانیه های خانه شماره ۱۰ منتشر می شوند.

اروپام**۱۶۴۷**۳۴۵/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۹۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.