امسال با انقراض تلویزیون‌های CRT اتفاق می‌افتد: کاهش چشمگیر صادرات جهانی تلویزیون

امسال با انقراض تلویزیون‌های CRT اتفاق می‌افتد: کاهش چشمگیر صادرات جهانی تلویزیون

دنیای‌اقتصاد- بعد از آنکه فروش و صادرات جهانی انواع تلویزیون در سال ۲۰۱۱ به اوج خودش رسید، حالا گویا این بازار شاهد رکودی نسبی در سال ۲۰۱۲ خواهد بود. در واقع آخرین تحقیقات انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تلویزیون تا پایان سال ۲۰۱۲ کاهش ۴/۵ درصدی خواهد داشت.

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که همزمان با کاهش صادرات جهانی تلویزیون، روند رشد بازار جهانی تلویزیون‌های LCD به تدریج متوقف می‌شود تا به این ترتیب اولین کاهش صادرات این نوع تلویزیون‌ها از زمان عرضه تجاری‌شان در بازارهای جهانی رقم بخورد.
این گزارش نشان می‌دهدکه صادرات جهانی انواع تلویزیون تا پایان سال ۲۰۱۱ برابر ۲۵۵ میلیون دستگاه بوده است که این رقم تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۲۴۱ میلیون دستگاه می‌رسد. این کاهش نسبی در بازار جهانی تلویزیون در دهه‌های اخیر تقریبا بی سابقه بوده است، چون این بازار به خاطر حجم تقاضای زیاد معمولا روند رشد را در پیش داشته است. در حقیقت بعد از سال‌ها رشد دو رقمی برای بازار جهانی تلویزیون‌های LCD، صادرات این تلویزیون‌ها تا پایان سال ۲۰۱۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۱ ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که کاهش چشمگیر صادرات جهانی بازار تلویزیون بیشتر ناشی از کاهش صادرات به بازار بزرگ و تاثیرگذار ژاپن است. صادرات جهانی تلویزیون به بازار ژاپن در سال ۲۰۱۱ برابر ۸/۱۹ میلیون دستگاه بوده است، در حالی که پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۵/۷ میلیون دستگاه برسد. این اتفاق به دنبال تصمیم دولت ژاپن برای متوقف کردن سوبسید واردات لوازم مصرف الکترونیک سازگار با محیط زیست رخ داده است. علاوه بر کاهش صادرات به بازار ژاپن، انتظار می‌رفت بازار جهانی تلویزیون در سال ۲۰۱۲ بدون تغییر و باثبات باقی بماند، چون کارشناسان معتقدند که روند رشد صادرات به بازارهای در حال توسعه مانند آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا کاهش صادرات به بازارهایی مانند آمریکای شمالی و اروپا را جبران می‌کرد. از طرفی صادرات جهانی تلویزیون‌های پلاسما و CRT همچنان با سرعت زیاد تا پایان سال ۲۰۱۲ هم کاهش پیدا می‌کند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات جهانی تلویزیون‌های CRT تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۸/۱۵ میلیون دستگاه می‌رسد، در حالی که این رقم برای سال ۲۰۱۱ برابر ۵/۲۵ میلیون دستگاه بوده است. همچنین انتظار می‌رود صادرات جهانی تلویزیون‌های پلاسما تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۹/۸ میلیون دستگاه برسد، در حالی که این حجم صادرات در سال ۲۰۱۱ برابر ۹/۱۳ میلیون دستگاه بوده است.
در نهایت اما کارشناسان موسسه تحقیقاتی iSuppli انتظار دارند بازار جهانی تلویزیون‌ها تا سال ۲۰۲۴ بتواند دوباره به روند رشد خودش بازگردد و در نهایت بعد از یک مرحله ثبات، در سال ۲۰۲۴ روند رشد آن آغاز شود. این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در آن زمان فروش انواع تلویزیون در بازار کشورهایی مانند برزیل، هندوستان و اندونزی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تلویزیون تا سال ۲۰۱۷ به ۲۸۲ میلیون دستگاه برسد تا بعد از سال ۲۰۱۱ دوباره روزهای اوج خودش را تجربه کند.
انقراض تلویزیون‌های CRT
یکی دیگر از دلایل کاهش روند رشد جهانی انواع تلویزیون در سال ۲۰۱۲، آغاز روند انقراض تلویزیون‌های CRT است. این اتفاق چندان هم دور از انتظار نبود، اما کارشناسان و تحلیلگران موسسه iSuppli پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات جهانی تلویزیون‌های CRT تا سال ۲۰۱۶ کاملا متوقف شده و با تلویزیون‌های LCD یا OLED جایگزین شود. در حال حاضر صادرات تلویزیون‌های CRT به بازارهای پیشرفته و توسعه یافته مانند اروپای غربی، آمریکای شمالی و ژاپن کاملا متوقف شده است و تنها بازار اروپای شرقی بیشترین میزان صادرات این تلویزیون‌ها را در اختیار دارد. بعد از اروپای شرقی هم بازار کشورهای آسیای پاسیفیک بازار پر رونقی برای این تلویزیون‌ها هستند، تا جایی که تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از کل صادرات تلویزیون‌های CRT در این منطقه به کشورهایی مانند هندوستان و اندونزی انجام می‌شود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.