انتقاد روحانی از عملکرد هسته‌ای اصلاح‌طلبان

سایت خبری ممتاز نیوز: 

حسن روحانی رئیس جمهور ڪشورمان ڪه در طول سال‌های ۸۲ تا ۸۴ مسئولیت پرونده هسته‌ای ڪشورمان را بر عهده داشت، با ذڪر خاطره‌ای در صفحه ۱۷۴ ڪتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» از عملڪرد رئیس جمهور وقت و وزارت امور خارجه دولت متبوعش و همچنین نمایندگان دوم خردادی مجلس ششم در بحث هسته‌ای انتقاد ڪرده است.

او در این بخش از خاطراتش نوشته است: «در آستانه مذاڪرات تهران چند اتفاق ناگوار افتاد. اول اینڪه یڪی از سفرای ما در اروپا در مذاڪره‌ای به مقامات آن ڪشور گفته بود ایران برای توقف غنی سازی آمادگی دارد. من فوراً با آقای خاتمی تماس گرفتم و گفتم: من از اول نمی خواستم این مسئولیت را بپذیرم و می دانستم وزارت امور خارجه همڪاری لازم را نمی ڪند. سفیر شما گفته آماده “توقف” هستیم. بنابراین، چطور بحث تعلیق محدود را با سه وزیر مطرح ڪنم؛ ظاهرا سفرای ما فرق بین “توقف” و “تعلیق” را نمی دانند.

انتقاد شدید روحانی از عملکرد هسته‌ای اصلاح‌طلبان

دومین مسأله این بود ڪه تعدادی از نمایندگان طرح سه فوریتی برای پذیرش پروتڪل الحاقی را امضا ڪردند و در پی تقدیم آن بودند. من با آقای خاتمی تماس گرفتم و گفتم: “اگر طرح در مجلس مطرح شود، من استعفا می‌دهم”. در این زمینه من و آقای خاتمی با آقای ڪروبی صحبت ڪردیم و طرح متوقف شد ولی متأسفانه سفرای اروپایی از تهیه این طرح باخبر شده بودند.

سومین مسأله این بود ڪه رئیس‌جمهور طی مصاحبه‌ مطبوعاتی اعلام ڪرده بود ما تعلیق را می پذیریم. با شنیدن این مطلب به تیم مذاڪراتی گفتیم: در مورد پروتڪل ڪه در مجلس طرح سه فوریتی تهیه می ڪنند، تعلیق را هم ڪه رئیس جمهور اعلام ڪرده، من دیگر قرار است بر سر چه موضوعی مذاڪره ڪنم؟».

به‌گزارش تسنیم، رئیس جمهور چندی پیش ڪه از خاتمه یافتن پرونده هسته‌ای ڪشورمان سخن گفت، به‌طور تلویحی به موضع مجلس ششمی‌ ها اشاره ڪرد و گفت: یڪ سنگی را عده‌ای در چاه انداختند، بعد از ۱۲ سال ما داریم آن را درمی‌آوریم.

در آن زمان نمایندگان مشارڪتی طرحی را با قید سه فوریت برای پذیرش پروتڪل الحاقی از سوی ایران تهیه ڪرده بودند و قبل از طرح آن نیز احمد شیرزاد در نطق پیش از دستورش سخنان شاذی درباره موضوع هسته‌ای مطرح ڪرد ڪه حتی رئیس اصلاح‌طلب مجلس ششم اظهارات او را بدتر از حرف‌های رادیو اسرائیل دانست اما با این وجود، الهه ڪولایی و محسن آرمین و رجبعلی مزروعی به دفاع از نظرات ضد امنیت ملّی نماینده هم حزبی خود پرداختند.

رهبر معظم انقلاب شنبه هفته جاری در دیدار جمعی از مردم قم با اشاره به موضوع هسته‌ای و نوع مواجهه مجلس با مسائل بین‌المللی فرمودند: ملاحظه می ڪنید ڪه بحمدالله مجلس ڪنونى ما، در مسائل بین‌المللى، مواضع خیلى خوبى می گیرد؛ این خیلى براى ڪشور مغتنم است. این ڪجا، و اینڪه یڪ مجلس شورائى تشڪیل بدهیم ڪه در مقابل دشمنان بین‌ المللى و جبهه‌ متّحد دشمنان، حرف آنها را بزند؛ اینها خیلى با هم فرق می ڪند. این ڪجا ڪه مجلسى داشته باشیم ڪه چه در قضیّه‌ هسته‌اى و چه در قضایاى گوناگون دیگر، حرف دشمن را تڪرار ڪند؟

باز نشر: www.momtaznews.com |سایت ممتاز نیوز | اخبار ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.