انتقاد و مناقشه در رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها/۱۰ دنشگاه برتر و حاوی جهش بالا

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

21-328.jpg

۲ موسسه آکادمیک رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه جیائوتونگ چین (ARWU)، «کیو. اس» که به ترتیب دهمین و نهمین سالگرد تاسیس خود را پشت سر می‌گذراند، رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۱۲ را منتشر نموده‌اند. این در حالی است که موسسه THE نیز که تنها سه سال از تاسیس آن می‌گذرد، نتیجه رتبه‌بندی خود را اعلام نموده است، با این حال کلیه این موسسات متفق‌القول بهترین دانشگاه‌های جهان را در ایالات متحده امریکا معرفی نموده‌اند.

به گزارش تفسیری سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسسه«ARWU» بر این باور بوده و هست که دانشگاه هاروارد در مرتبه اول قرار دارد. این در حالی است که موسسه «کیو. اس» دانشگاه همسایه آن یعنی دانشگاه فنی مهندسی تحقیقاتی ماساچوست واقع در کمبریج را به هاروارد ترجیح می‌دهد.

این برای اولین بار است که این دانشگاه رتبه اول را از سوی موسسه «کیو. اس» به خود اختصاص می‌دهد. در حالی که دانشگاه هاروارد در این رده‌بندی در رتبه سوم قرار گرفته است. از سویی دیگر موسسه تی اچ ائی (THE)، دانشکده فن‌آوری کالیفرنیا «کلتک» را به عنوان دانشگاه برتر حتی بالاتر از دانشگاه‌های “آکسفورد” و “استنفورد” اعلام نموده است.

۷ دانشگاه برتر مشترک در کلیه رتبه‌بندی‌ها

به نقل از پایگاه خبری “یونیورسیتی ورلد نیوز”،هر دو موسسه نظرسنجی “کیو. اس” و “ARWU” دانشگاه “کمبریج” را بر برتر از رقیب دیرینه آن یعنی “آکسفورد” اعلام نموده‌اند، در حالی که موسسه “کیو. اس” آکسفورد را در رتبه دوم فهرست اعلامی خود قرار داده است.

دانشگاه‌های برتر

در بررسی‌های این سه موسسه، ۷ دانشگاه به طور مشترک در جمع ۱۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند که عبارتند از هاروارد، ام آی تی، کمبریج، آکسفورد، کلتک، پرینستون و شیکاگو. البته دانشگاه‌های دیگری که می‌توانستند در جمع ۱۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرند بسته به اینکه نظر کدامیک از موسسات فوق را جویا شویم، دانشگاه‌های استفورد، ییل، کلمبیا، بادکلی، امپریال و یو سی ال باشند.

انتقاد و مناقشه در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین مسائل این سیستم رده‌بندی این است که همگی مورد انتقاد و مناقشه می باشند. یکی از مستدل‌ترین بحث‌ها در این رابطه، دگرگونی‌های سالیانه می‌باشد، منتقدان بر این باورند که بعضی مواقع این دگرگونی‌ها کاملا منعکس‌کننده سنجش‌های غیرقابل اعتماد و شیوه‌های سنجش ناشیانه می‌باشد تا تغییرات و دگرگونی‌های موثق.

یکی از راه‌حل‌های موثر جهت جلوگیری از این اتفاق، شیوه سنجش موسسه (ARWU) است که با بکارگیری تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برنده جوایز نوبل این کار را انجام می‌دهد، این مساله میزان دگرگونی و نوسان در نهایت سالیانه را کاهش می‌دهد.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی

در مورد دانشگاه‌های آسیایی به ویژه دانشگاه‌هایی با رویکرد فن‌آوری نیز یک روند مشترک وجود دارد و آن این است که باید رتبه‌ها را در این رده‌بندی بهبود بخشند. در فهرست اعلامی موسسه “کیو. اس”، ۳۳ دانشگاه آسیایی در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا در سال جاری قرار دارند، این در حالی است که در مقایسه با فهرست اعلامی از سوی موسسه THE این تعداد به ۱۷ دانشگاه می‌رسد.

در مورد دانشگاه‌هایی با رویکرد فن‌آوری، موسسه «کیو. اس»، دانشگاه ام آی تی را به همراه دانشگاه امپریال، کلتک و ئی تی اچ زوریخ در مرتبه‌های اول قرار داده است.

دانشگاه‌های حاوی جهش در رتبه بین‌المللی

بر اساس این گزارش تفسیری، از دانشگاه‌هایی که بیشترین جهش در این فهرست را از خود نشان داده‌اند می‌توان به دو دانشگاه از سنگاپور و کره جنوبی اشاره نمود که رتبه پیشی خود را بهبود بخشیده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارتند از «دانشگاه فن‌آوری نانیانگ» سنگاپور و «موسسه عالی علوم و فن‌آوری» در کره جنوبی.

با این حال اگر این تغییرات سالیانه در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها منشاء درست و موثقی داشته باشد می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.