انجمن موسیقی حمایت خود را از موزه صبا ارتقاء می دهد

۳۰ آبان ،

موسیقی ایرانیان: همزمان با سالروز سی و هشتمین سال تبدیل منزل ابوالحسن صبا به موزه ، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران طی بازدید از این موزه حمایت بیشتر خود را از موزه صبا اعلام و یک نسخه از آرشیو این انجمن را به موزه صبا اهدا کرد.

به گزارش موسیقی ایرانیان و به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این دیدار که روز گذشته همزمان با سی و هشتمین سال تبدیل منزل این استاد برجسته موسیقی به موزه صورت گرفت علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن اطلاع از روند فعالیتهای این موزه ، حمایت  بیشتر انجمن موسیقی ایران را از موزه صبا اعلام کرد.

ترابی طی مذاکره با حمیدرضا شبابی مدیر موزه صبا عنوان کرد: انجمن موسیقی ایران در یک سری برنامه های مرتبط با این موزه همکاری لازم را خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما حمایت از موزه صباست به گونه ای که قصد داریم در برگزاری برخی برنامه ها ، فعالیتها و حتی موارد مربوط به موزه مشارکت داشته باشیم.

شبابی رئیس موزه صبا نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیتهای موزه گفت: هم اکنون میزان استقبال موزه صبا نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته و ما هر روز میزبان علاقمندان بسیاری هستیم. همچنین بخش نرم افزاری موزه نیز تکمیل شده و مخاطبان می توانند در آینده با استفاده از سایت موزه اطلاعات لازم را دریافت کنند.

وی افزود: موزه بعد از گذشت ۳ سال از مرمتش به دلیل قدیمی بودن ساختمان و داشتن رطوبت بالا دوباره نیاز به مرمت دارد. همچنین به دلیل بازدیدکنندگان خارجی و داخلی حضور یک راهنما در موزه الزامی است که امیدواریم به زودی بتوانیم این امکانات را مهیا کنیم.

رئیس موزه صبا اظهار داشت: در این سالها یکسری از سازهای استاد صبا توسط حمید قنبری مهر بازسازی و در ویترین ها جای گرفته اند از سویی دیگر برخی عکس ها و امضاهای ایشان که نزد شاگردان و یا اهالی هنر بوده به موزه اهدا شده و در کنار دیگر آثار قرار گرفته است.

شبابی در ادامه گفت: تلاش ما بر این است که بتوانیم مجموعه آثار صبا را در موزه تکمیل کنیم که این خود نیازمند همراهی مراکز و انتشارات مختلف موسیقایی است چرا که بسیاری آثار صوتی و مکتوب استاد توسط ناشرین مختلف در بازار منتشر شده است و این درحالی است که بسیاری از بازدیدکنندگان موزه با حضورشان در این مکان خواهان آثار این هنرمند هستند.

وی افزود: از آنجایی که بخشی از موزه صبا به مجموعه عروسکهای همسر استاد که متعلق به قومیت های مختلف ایران است، اختصاص دارد تلاش داریم کتابی که معرف مردم شناسی باشد را در راستای اهدافمان جمع آوری کنیم.

وی در پایان صحبت های خود با اشاره به برنامه های موزه اظهار داشت: موزه صبا همچنین در نظر دارد برنامه هایی را با حضور شاگردان استاد صبا در قالب نمایشگاه ساز و عکس برگزار کند که امیدواریم در آینده نزدیک این برنامه ها عملی شوند.

در این دیدار ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدامات موزه صبا، یک نسخه از آرشیو انجمن موسیقی که شامل آثار صوتی منتشر شده  از سال ۶۸ تا به امروز است به موزه صبا اهدا کرد وی همچنین آمادگی انجمن موسیقی را برای بهبود روند برنامه های موزه اعلام کرد.

ترابی در پایان این دیدار خواستار نصب تابلوی ورودی موزه با طراحی ویژه و نیز چاپ بروشور دو زبانه شد.

بنابراین گزارش، موزه صبا که هم اکنون در خیابان ظهیرالاسلام واقع شده منزل استاد ابوالحسن صبا بود که بنا به وصیت آن هنرمند به اداره ارشاد برای تبدیل به موزه واگذار شد .بعد از فوت صبا این مکان به موزه بدل شد و در تاریخ  ۲۹ آبان ۱۳۵۳ به صورت رسمی و به دست علی اکبر شهنازی  به موزه موسیقی تبدیل گردید.

این موزه سالها به کار خود ادامه داد تا اینکه برای یک دوره مرمت و بازسازی تعطیل و دوباره در ۱۴ مردادماه ۱۳۸۸ با قرار گرفتن تمام سازها و وسایل شخصی استاد صبا بازگشایی شد.

موزه صبا هم اکنون شامل دو بخش سازها، لوازم شخصی و آثار استاد صبا و مجموعه تندیس‌های مومی و لباس‌های محلی و سنتی ایران قدیم است.

منبع: موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.