اندازه مغز معتادان طبیعی نیست

۱۵م دیماه ،

اندازه مغز معتادان طبیعی نیست

مغز معتادان از نظر فیزیکی و عملکردی با اشخاص سالم فرق می‌کند و این تفاوت در آزمایش‌ها نشان می‌دهد که مواد شیمیایی مغزی در این اشخاص متفاوت با اشخاص سالم است.

به گزارش راسخون دکتر عصار زادگان متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: آزمایش‌ها نشان داده که مغز اشخاص معتاد تفاوت‌هایی با مغز اشخاص سالم دارد که این تفاوت‌ها ساختاری نیستند بلکه به طور مثال ممکن است قسمتی از مغزشان مانند لوکوس سرولئوس، هسته‌ی رافه و هیپونالاموس مغز آن‌ها بزرگتر یا کوچکتر از حد طبیعی باشد همچنین بعضی مواد شیمیایی مغز آنها متفاوت است.

وی تصریح کرد:‌ داخل مغز مواد مخدر طبیعی مانند اندورفین ترشح می‌شود که در اشخاص معتاد نواحی ترشح کننده اندورفین دستخوش تغییراتی می‌شود و به طور مثال میزان اندورفین در مغز این اشخاص کاهش می‌یابد.

دکتر عصار زادگان افزود: این تغییرات سبب ایجاد اختلافات عملکردی مغز معتادان نسبت به اشخاص سالم می‌شود و وقتی با MRI عملکرد نواحی مختلف مغز این اشخاص را با اشخاص سالم مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که بعضی از نواحی در مغز اشخاص سالم که فعالیت طبیعی دارند، عملکرد متفاوتی در مغز اشخاص معتاد داشته و طبیعی عمل نمی‌کنند.

وی در ادامه گفت: به همین سبب است که این اشخاص بیشتر تحت تاثیر مسایل محیطی قرار می‌گیرند برای نمونه بیشتر اشخاص کشیدن سیگار را حداقل یکبار امتحان کردند اما ملاحظه می‌کنیم که فقط تعدادی از این اشخاص به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند.

/۱۱۰/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.