اندازه گیری کلسترول در کودکان/رویکرد تازه غربالگری کلسترول

گردآوری شده توسط گروه خانواده ممتاز نیوز

شاید بهترین خبر در مورد آزمایش کلسترل، که اکنون انجام آن برای تمام کودکان ۹ تا ۱۱ ساله پیشنهاد می گردد آن باشد که لازم نیست کودک پیش از گرفتن خون، ناشتا باشد.

شاید بهترین خبر در مورد آزمایش کلسترل، که اکنون انجام آن برای تمام کودکان ۹ تا ۱۱ ساله پیشنهاد می گردد آن باشد که لازم نیست کودک پیش از گرفتن خون، ناشتا باشد.

رویکرد تازه غربالگری کلسترول را می توان با آزمایش خون، غیرناشتا انجام داد و به این ترتیب انجام آن در مراکز شلوغ نسبتاً آسان خواهد بود. با این راهکار می توان کودکان دارای کلسترل LDL افزایش یافته را شناسایی کرد.

داده های حاصل از بررسی رویکرد غربالگری کلسترل پیشین حاکی از آن است که غالباً کودکان دارای تراز کلسترول بالا از یاد می روند.

داده های حاصل از بررسی های پیشین ثابت کرده است که آتروسکلروز از کودکی آغاز می گردد و حمله های قلب، استروک و سایر مشکلات قلب و عروق در بزرگسالی غالباً نتیجه ی پایانی عوامل خطرساز قلب و عروق است که در تمام دوران کودکی ناشناخته می ماند.

 

 

رهنمودهای جاری آخرین رهنمود روزآمد از دهه ی ۱۹۹۰ است. این رهنمودها از این نظر با سایر رهنمودها تفاوت دارد که براساس بازبینی جامع و طبقه بندی شده ی مقالات پایه گذاری شده و در بردارنده ی تمامی عوامل خطرساز از جمله هیپرتانسیون، دیس لیپیدمی، چاقی، دیابت و استعمال دخانیات و نیز شامل عوامل شیوه ی زندگی از جمله جیره ی غذایی و فعالیت جسمانی بوده وبه بررسی تمامی مسایل سن طفولیت پرداخته است.

در رهنمودهای تازه جزئیات چگونگی کاهش عوامل خطرساز و کمک به پیشگیری از مشکلات قلب و عروق در کودکان از بدو تولد تا ۲۱ سالگی وجود دارد و با پیشنهاد ی استفاده ی انحصاری از شیرمادر برای ۶ ماه آغاز زندگی آغاز می گردد.

اما، قابل توجه ترین عنصر تازه در این رهنمودها، پیشنهاد ی همه جانبه به غربالگری کلسترول در دوره ی پیشین از نوجوانی است. طبق این رهنمود، پزشک باید غربالگری همه جانبه ی لیپید را با کلسترل غیر HDL غیر ناشتا (یعنی کلسترول تام منهای کلسترل HDL) یا پروفایل لیپیدناشتا (FLP) را برای تمامی کودکان حداقل یک بار بین سنین ۹ تا ۱۱ سالگی به دست آورد و در صورت لزوم بر حسب الگوریتم لیپید تدبیر کند. استفاده از جیره ی غذایی و نرمش به عنوان خط اول درمان پیشنهاد شده است ولی می توان در کودکانی که به رغم استفاده از مداخله های شیوه ی زندگی و جیره ی غذای دارای کلسترول بالا می باشند از استاتین استفاده کرد.

در این رهنمود به دست آوردن FLP در سن ۱۲ سالگی در صورتی پیشنهاد شده است که سابقه ی خانوادگی کودک به تازگی مثبت شده باشد یا پدر یا مادر دچار دیس لیپیدمی باشند یا کودک دارای هر یک از عوامل خطرساز باشد یا به بیماری های پرخطر گرفتار باشد و سپس در صورت لزوم برحسب الگوریتم لیپید تدبیر شود. در تمام بیماران ۱۸ تا ۲۱ ساله در این رهنمود، اندازه گیری یک مورد غیرHLD غیر ناشتا یا FLP پیشنهاد شده و سپس پیشنهاد به بازبینی نتایج این موارد با بیمار و در صورت لزوم تدبیرشان بر اساس الگوریتم لیپید درمان بزرگسالان شده است.

مراحل پیشگیری کاهش خطر و پیشگیری از بیماری قلب و عروق در تمام سنین شامل فعالیت جسمانی منظم است که بر اساس رهنمودهای فعالیت جسمانی سال ۲۰۰۸ گزارش کمیته ی مشورتی باید به مقدار ۳ روز در هفته باشد.

 

سایر اقدامات پیشگیری شامل است بر استفاده از جیره یی با چربی اشباع شده ی پائین برای تمامی کودکان که از سن یک سالگی آغاز می گردد و نیز انجام مداخله های دبستان بنیاد برای دور کردن کودکان از سیگار و کمک به ترک آن. همچنین در این رهنمودها اندازه گیری سالانه ی فشارخون در تمام کودکان ازسن ۳ سالگی و تفسیر آن برحسب سن، جنس، قد پیشنهاد شده است. در این گزارش چارتی با یک آلگوریتم و دیاگرام جریان برای کمک به کلینیسین در تشخیص هیپرتانسیون در کودکان دارد.

 

استدلال این رهنمود آن است که مدارک بسیاری برای این مفهوم وجود دارد که آتروسکلروز از کودکی آغاز می گردد و به همان عوامل خطرسازی وابسته است که در بزرگسالان دیده می گردد. این امر به آن معنا است که باید کوشید از این عوامل خطرساز پیشگیری کرد تا در مرحله ی اول این حالات ایجاد نشود و نیز کودکانی را شناسایی کرد که در معرض خطر بیشتر می باشند تا بتوانیم در جهت بهبود شیوه ی زندگی کودکان مؤثر باشیم.

بیماری قلب و عروق شایع ترین سبب مرگ مردان و زنان است. بنابراین، این مسأله برای کلینیسین های مراقبت اولیه ی اطفال، بسیار اهمیت دارد. با این رویکرد تازه برای غربالگری در واقع بهتر می توان این مسأله را جا انداخت و سابقه ی خانوادگی بیمار را روزآمد نمود. به هرحال آزمایش اندازه گیری کلسترل باید یک بار در تمام کودکان ۹ تا ۱۱ساله انجام شود. رویکرد همه جاگیر غربالگری سبب شناسایی کودکانی خواهد شد که دارای سبب ژنتیک بالا بودن کلسترول می باشند و نیز کودکانی شناسایی می شوند که بر اساس شیوه ی زندگی کلسترول بالا دارند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.