انعطاف پذیری برنامه پزشک خانواده از مهم ترین ویژگی های آن است

انعطاف پذیری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از مهم ترین ویژگی های آن است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن بیان این خبر گفت: بعد از انقلاب اسلامی تحولات عمده ای در نظام سلامت کشور ایجاد شد که مهمترین آنها استقرار شبکه بهداشت و درمان بود و بعد از آن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از تحولات بسیار مهم و به نوعی یک رفرم در نظام سلامت است.

دکتر محمد حسین اعرابی با اشاره به تاریخچه پزشک خانواده تصریح کرد: ایده پزشک خانواده از ایرانیان و بیش از یک هزار و صد سال پیش توسط حکیم زکریای رازی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه پزشک خانواده در دنیا بیش از ۷۰ سال سابقه دارد، اظهار داشت: در کشور ما در برنامه سوم توسعه کشور موضوع تحول در نظام سلامت با محوریت پزشک خانواده طرح و به دنبال آن در برنامه چهارم توسعه صراحتاً در ماده ۹۱، دولت را موظف به اجرای برنامه پزشک خانواده کرده است.

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت بعد از آن که در یکی از اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خود را وزیر پزشک خانواده نامید، اذعان داشت: در راستای پیشبرد سیاست های نظام جمهوری اسلامی، اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، حرکت در راستای اصول مرتبط در قانون اساسی و همچنین اجرای برنامه پنجم توسعه در جهت اصلاح نظام سلامت کشور، برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع اجرا می شود.

وی تاکید کرد: مرحله اول برنامه پزشک خانواده در روستاها و در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرا شد و اکنون در مرحله دوم قرار است در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت کشور اجرا شود.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به فراخوان خانواده ها جهت ثبت نام از مردادماه اظهار داشت: لیست اسامی پزشکان تهیه شده و پس از تایید سازمان های بیمه گر در اختیار مردم قرار می گیرد.

دکتر اعرابی با اشاره به اینکه هر فرد می تواند در طول سال ۲ بار پزشک خود را تغییر دهد، اذعان داشت: هر پزشک در این طرح ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر از جمعیت شهری را تحت پوشش قرار می دهد و افراد با ورود به این طرح از خدمات درمانی رایگان پزشک خانواده ای که به دلخواه خود انتخاب می کنند، بهره مند می شوند و علاوه بر ویزیت پزشک، خدمات پیشگیری و پاراکلینیکی با هزینه کمتر در مراکز دولتی دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه هر یک از اعضاء خانواده نیز می توانند پزشک خانواده خود را انتخاب کنند، بیان کرد: توصیه می شود تمامی اعضای خانواده یک پزشک خانواده انتخاب کنند.

وی ضمن اشاره به اتخاذ تدابیر لازم جهت مسافران و دانشجویان در این برنامه گفت: به طور مثال مسافران می توانند در صورت لزوم به اورژانس ها و مراکز پشتیبان مراجعه کنند و اگر در اورژانس تشخیص داده شد که مراجعه بیمار ضروری بوده تمام هزینه ها رایگان و در غیر اینصورت مقدار کمی از هزینه های مراقبت از بیمار گرفته می شود.

دکتر اعرابی با اشاره به اینکه کمتر از ۵ درصد افراد در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل فاقد بیمه درمانی هستند، افزود: افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند باید به سازمان بیمه خدمات درمانی مراجعه و تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی در پایان با اشاره به اجرای این برنامه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، از تمام مردم به ویژه همشهریان خواست به این برنامه اعتماد کنند و با استقبال و رغبت در ثبت نام آن شرکت کنند./ع


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.