اهدا جایزه بهترین موسیقی فیلم به موتسارت سینما

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

برندگان جوایز آکادمی سینمای اروپا ۲۰۲۴ مشخص شد؛

آکادمی سینمای اروپا، فهرست برندگان جوایز سالانه خود را اعلام کرد که در این فهرست نام انیو موریکونه، آهنگسازی برجسته‌ چند نسل از تماشاگران سینما که نغمه‌های زیبای او را در گوش دارند، نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش ممتاز نیوز؛ آکادمی سینمای اروپا اعلام کرد که جایزه امسال خود را در بخش موزیک متن به انیو موریکونه برای تصنیف موسیقی فیلم “بالاترین پیشنهاد” به کارگردانی جوزپه تورناتوره تقدیم می‌کند.

بنابر این گزارش، به نظر آکادمی سینمای اروپا این آهنگساز با توش و توانی شگرف، سبک آشنای خود را در هر فیلم با حال و هوایی تازه عرضه کرده است. سینمادوستان او را نه یک موسیقیدان ایتالیایی بلکه آهنگسازی جهانی و استاد واقعی می‌دانند.

موریکونه را می‌توان محبوب‌ترین آهنگساز تاریخ سینما دانست که برای هر نوع فیلمی موزیک ساخته و سینما را غنا بخشیده است. در سال ۲۰۰۱ میلادی روزنامه انگلیسی گاردین به او “موتسارت سینما” لقب داد و این نام شایسته بر او ماند.

انیو موریکونه امروز ۸۵ سال دارد و اکنون ده‌ها سال است که با موسیقی گیرای خود به فیلم‌های سینمایی بی‌شماری اعتبار بخشیده است. او که اولین موسیقی متن را در سال ۱۹۶۱ میلادی عرضه کرد، آثاری آفریده که جدا از فیلم‌ها به عنوان قطعاتی ارزنده باقی مانده‌اند.

برخی از کارهای انیو موریکونه مانند “برای یک مشت دلار”، “به خاطر چند دلار بیشتر”، “خوب، بد، زشت”، “روزی روزگاری در غرب” و “روزی روزگاری در آمریکا” از محبوب‌ترین موزیک‌های تاریخ سینما بوده‌اند. او با سینماگران معروفی مانند پی‌یر پائولو پازولینی، سرجو لئونه، برناردو برتولوچی، برادران تاویانی و برایان دی‌پالما همکاری کرده و برای فیلم‌هایشان آهنگ ساخته است.

موریکونه در موسیقی فیلم به نوآوری‌های جسورانه‌ای دست زده است. استفاده از کُر و آواز یا به کارگیری سازهایی مهجور مانند نی لبک و ساز دهنی به کار او لحنی بکر و تازه می‌بخشد.

به نوشته دویچه وله، انیو موریکونه را در کنار برنارد هرمان، دمیتری تیومکین، میکلوس روژا، نینو روتا و جان ویلیامز باید از بزرگترین آهنگسازان سینما دانست، اما باید به خاطر داشت که موریکونه تنها یک آهنگساز فیلم نیست، او در موسیقی کلاسیک یا ارکستری مدرن جایگاهی بلند دارد، هرچند که موفقیت چشمگیر او در موسیقی فیلم، جنبه اصلی هنر او را در سایه قرار داده است.

انیو موریکونه در سال ۲۰۰۸ میلادی به مناسبت هشتاد سالگی یک جایزه اسکار برای کارنامه هنری خود دریافت کرد.

گفتنی است، جوایز آکادمی سینمای اروپا روز ۷ ماه دسامبر ۲۰۲۴ میلادی (۱۶ آذرماه) در برلین به اشخاص برگزیده اهدا می‌شود.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.