اوباما و لالایی برای دالایی

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با رهبر جدایی‌طلبان تبت دیدار کرد؛ دیداری که خشم اژدها را برانگیخت.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،خبر کوتاه بود. سانسور هم داشت. اوباما درهای کاخ سفید را به سوی دالایی لاما باز کرد. یک روز قبل تر، خبری منتشر شد که مردم آمریکا چین را دشمن شماره یک خود می دانند.

انگار، باراک اوباما جدای از اینکه جنگ سردی را با روسیه در میدان استقلال کیف، فرماندهی می کند، بدش نمی آید چینی ها را نیز هر از گاهی نوازش کند.

همه دنیا می‌دانند که چین دالایی لاما را خط قرمز خود می‌داند و استقلال تبت را نشدنی می‌داند حالا اینکه یانکی‌ها از آن سوی دنیا، یعنی از غربی‌ترین نقطه عالم، دم گوش رهبر بودایی‌های تبت، لالایی میخواند، چه پیامی میتواند داشته باشد؟

یکی از دلایل شاخ و شانه کشی واشنگتن – پکن، هجوم کالاهای چینی در بازارهای آمریکایی است. همان سبقت اقتصادی چین از آمریکا و قرار گرفتن چشم بادامی ها در جایگاه شماره یک اقتصاد جهان است. وتوهای چینی ها در سازمان ملل علیه سوریه هم در این اواخر، کُفر آمریکایی ها در آورده است.

به دیدار جنجالی برگردیم؛ سخنگوی وزارت خارجه چین خیلی زود به وسط ماجرا آمد و گفت که دیدار اوباما و لاما را به معنای دخالت آشکار در امور داخلی چین است.

اما کیتلین هیدن،سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پاسخ داد که دیدار اوباما با لاما در قالب دیدار آقای پرزیدنت با رهبران مذهبی و فرهنگی جهان صورت می‌گیرد! ما حامی استقلال تبت نیستیم ولی آمریکا مدافع حقوق بشر و آزادی مذهب در چین است!

حالا یکی نیست، تکلیف را روشن کند که پایمال کردن حق و حقوق سرخپوستان و حتی زندان گوانتانامو این وسط، چه می گوید؟!


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.