اولین اظهار نظر سفیر جدید امریکا در بغداد درباره ایران

رابرت بیکرافت، که شنبه شب به عنوان سفیر جدید امریکا در عراق منصوب شد در سخنرانی خود برای اعضای مجلس سنا نسبت به تنش‌های طایفه‌ای جاری در عراق ابراز نگرانی کرد و گفت که این کشور با کشورهای همسایه‌اش روابط تنش‌آمیزی دارد در حالی که روابط خود را با ایران بسیار گسترش داده که این مساله باعث نگرانی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وی همچنین گفت: به رغم تنش‌های داخلی و منطقه‌ای که عراق با آن مواجه است اما دلایل بسیاری برای خوش‌بینی وجود دارد و ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که عراق به زودی روند پیشرفت خود را آغاز کند و پس از ۵۰ سال انزوا، تنش و جنگ خود را بیش از پیش در جهان و تحولات آن به خصوص در خاورمیانه مطرح کند.
بیکرافت همچنین گفت: «ما روابط بسیار عمیقی با دولت منتخب و دموکراتیک عراق داریم و توافق‌نامه استراتژیک متعددی از سال ۲۰۰۸ تا کنون با آن کشور امضا کرده‌ایم. همچنین نگرش مشترک و ملموسی در امور دفاعی، اقتصادی، قضایی، دیپلماتیک، آموزشی و انرژی با یکدیگر داریم. ما از طریق این توافق‌نامه‌ها می‌توانیم از عراق حمایت کرده و به آن کمک کنیم که کشوری یکپارچه، فدرال و دموکرات باشد که بتواند نقشی سازنده در تحولات منطقه داشته باشد.»
وی تاکید کرد، البته مشکلات بسیاری نیز پیش روی ما وجود دارد که کار ما را برای رسیدن به اهدافمان آسان نمی‌کند.
بیکرافت در بخش دیگری از اظهار نظر خود گفت: «تنش‌های ترکیه و منازعات داخلی سوریه و ارتباط آنها با عراق و همچنین روابط نزدیکی که عراق با ایران دارد همگی باعث نگرانی ماست و این مساله باعث می‌شود تا پیچیدگی‌هایی در روابط ما با عراقی‌ها به وجود بیاید اما با این حال تحولاتی که در عراق وجود دارد سبب می‌شود تا نسبت به آینده این کشور خوش‌بین باشیم.»
وی درباره اتهامی که اخیرا به عراق زده شده مبنی بر این که به هواپیماهای ایرانی اجازه عبور از خاک خود برای جابه‌جایی سلاح به سوریه می‌دهد نیز گفت: «بغداد اصرار دارد که به هیچ وجه به ایران اجازه نداده است که از حریم هوایی‌اش برای جابه‌جایی محموله‌های اسلحه به سوریه استفاده کند. با این حال ما به عراقی‌ها فشار می‌آوریم که هواپیماهای ایرانی را در عراق فرود بیاورند و آنها را مورد تفتیش و بازرسی قرار دهند.»
اخیرا ایالات متحده امریکا مدعی شده بود که ۱۷۳ هواپیمای ایرانی وابسته به شرکت‌های هوایی هما، ماهان و یاس ایر سلاح به سوریه فرستاده‌اند.
رابرت بیکرافت پیش از این سرپرست سفارت امریکا در عراق بود. وی پس از آن که ماموریت جیمز جفری در این سفارت خانه به پایان رسید سرپرستی این سفارت خانه را بر عهده گرفت. بیکرافت همچنین از سال ۲۰۱۱ نفر دوم این سفارت‌خانه محسوب می‌شد. وی از دانشگاه‌های بریگام یونگ فرقه مورمون‌ها در ایالت یوتا و برکلی در ایالت کالیفرنیا، فارغ التحصیل شده است. وی قبل از آمدن به عراق از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر امریکا در اردن بوده و قبل از آن نیز سفیر امریکا در عربستان و سوریه بوده است. بیکرافت در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، معاون امور اجرایی کاولین پاول و کاندولیزا رایس، وزرای سابق امور خارجه امریکا بوده است.
۲۶۲۴۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.