اگر پدر و مادر میباشید، بخوانید

گردآوری شده توسط گروه خانواده ممتاز نیوز

سیگار کشیدن در اتومبیل، صدمات جبران ناپذیری را به سلامت کودکان و بقیه سرنشینان وارد می‌کند.

محققان معتقدند استنشاق تحمیلی دود سیگار احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نظیر آسم، بیماری‌های قلبی و سرطان را در اشخاص افزایش می‌دهد و سیگار کشیدن پدران در فضای بسته سبب افزایش غلظت نیکوتین در موی سر همسر و فرزندانشان می‌شود که این امر می‌تواند با افزایش احتمال بروز عوارض ناشی از استعمال دخانیات همراه باشد.

تحقیقات اخیر محققان دانشگاه میشیگان نیز نشان می‌دهد که سیگار کشیدن در اتومبیل، صدمات جبران ناپذیری را به سلامت کودکان و بقیه سرنشینان وارد می‌کند. با توجه به نتایج تحقیقات گسترده در مورد مضرات سیگار کشیدن و اثرات آن بر اطرافیان به ویژه کودکان، در هفت کشور جهان استعمال سیگار در خودرو حامل کودکان و نوجوان کمتر از ۱۵ سال ممنوع است. محققان این دانشگاه می‌گویند؛ ریه‌ کودکان بسیار حساس است و دود سیگار آسیب جدی برای سیستم تنفسی آنان محسوب می‌شود.

سیگار کشیدن در یک محیط بسته و به‌ ویژه ماشین برای تمام اشخاصی که در معرض دود قرار دارند خطرناک است اما این موضوع اهمیت ویژه‌ای برای کودکان دارد؛ زیرا سیستم تنفسی انسان تا ۱۵ سالگی هنوز به ‌خوبی شکل نگرفته است. این موضوع نه‌ تنها منجر به بیماری‌هایی مانند آسم و تنگی نفس می‌شود، بلکه حافظه کودکان را نیز کاهش می‌دهد. تحقیقات اخیر انجام‌ شده نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دود سیگار حتی در بعضی مواد منجر به اختلال ژنتیکی نیز می‌شود.

با توجه به تمام این موارد، در هفت کشور از جمله بعضی ایالت‌های آمریکا، ژاپن، فرانسه، آلمان و انگلیس، سیگار کشیدن بزرگسالان در ماشین در حضور کودکان ممنوع است و قوانین محکمی در این خصوص وضع شده است.

طبق آخرین نظر سنجی انجام‌گرفته در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا، بیش از ۸۵ درصد والدین نظر مثبتی در مورد این قانون دارند و به آن پایبند می باشند. در این میان ۷۵ درصد نیز مخالف سیگارکشیدن در حضور کودکان در هر محیط دیگری می باشند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.