ایجاب و قبول توئیتری یک ازدواج

فاوانیوز: به نقل ازآی.لا – دستشان در دست هم بود یا کتابی (مذهبی) به دست داشتند و با پروردگار در ارتباط بودند. این تصویری بوده است که همه ما از ازدواج داشتیم. اما زوجی در آمریکا تلفن‌های هوشمند خود را به دست گرفتند، به توئیتر رفتند و با نوشتن عبارت من انجام می‌دهم اعلام کردند که حاضرند با دیگری زیر یک سقف زندگی کنند.

آنطور که سایت CNET  گزارش داده است کنگیژان کلیک و همسرش کاندان تصمیم گرفتند که ایگونه یک عروسی خاص و البته مدرن برای خود بگیرند. هر دوی آنها اهل ترکیه بودند و داماد، دبیر بخس رسانه‌های اجتماعی یک سایت ترکیه‌ای بود. آنها عبارت من انجام می‌دهم را به زبان ترکی در توئیتر نوشتند (Evet) و جالب اینکه این عبارت تنها توئیت عروس است. گویی اینکه او فقط برای این کار اکانت توئیتر ساخته است.

این البته اولین ازدواج توئیتری دنیا نبوده است چرا که دو سال پیش، یک زوج از آلاباما این کار را انجام داده بودند.

تقریبا در تمام نظام‌های حقوقی دنیا، ازدواج با اعلام رضایت طرفین محقق می‌شود. برخی معتقدند این اعلام رضایت با رفتار نیز ممکن است (معاطات) ولی برخی دیگر به دلایلی چون نظم اجتماعی، خواستار بیان واضح این اعلام رضایت هستند. برای بیان غیررفتاری اعلام رضایت نیز نظرات متعددی وجود دارد. از سخن گفتن به زبان مادری خود، با هر عبارتی گرفته تا سخن گفتن به زبان عربی و با عبارات خاص در بیان برخی از فقهای اسلامی. قانون مدنی ایران در ماده ۱۰۶۲ خود بیان می‌کند: «نکاح واقع می‌شود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید.» البته این قانون در ماده ۱۰۶۶ خود بیان داشته است که «هرگاه یکی از متعاقدین یا هر دو لال باشند عقد به اشاره از طرف لال نیز واقع می‌شود مشروط بر اینکه بطور وضوح حاکی از انشاء عقد باشد.» برخی اساتید حقوق معتقدند این ماده خصوصیتی به افراد لال ندارد.

هر چه هست واضح این است که موضوع اعلام رضایت به نکاح میان عرف اجتماعی مردم و دغدغه حفظ امنیت اجتماعی و اخلاق عمومی ایستاده است. باید به عرف وانهاد و ازدواج توئیتری – بدون سه بار عقد خواندن وکیل – را پذیرفت یا ازدواج را محکم‌تر کرد؟

عکس: العربیه

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.