ایرانیان چقدر پول خرج خانه می کنند؟

بینا- خانوارهای ایرانی ۳۵ درصد درآمدسالانه‌شان را برای تامین مسکن (شامل خرید یا اجاره) هزینه می‌کنند که این عدد برای کم درآمدترین گروه –دهک‌اول- به ۵۲ درصد هم می‌رسد.
مرکز آمار ایران گزارش جدیدی از هزینه‌‌ودرآمد خانوارهای شهری منتشر کرده که توان واقعی قشرهای مختلف جامعه برای خرید مسکن را برحسب دهک‌های ۱۰گانه درآمدی نشان می‌دهد.
خانوارهای ساکن شهرهای ایران با میانگین درآمد سالانه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، رقمی معادل ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای تامین مسکن هزینه می‌کنند طوری که هزینه‌ مسکن ۳۵درصد کل درآمد خانوارها و ۳۰ درصد کل هزینه خانوارها را به خود اختصاص داده است.
هزینه سالانه خانوارهای شهری به طور متوسط ۱۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است که حدود یک میلیون تومان بیشتر از درآمدشان برآورد می‌شود.در گزارش مرکز آمار ایران که برمبنای آمارگیری از هزینه و درآمد سال۸۹ خانوارهای شهری کشور تهیه شده، تاکید شده است: هزینه‌های زندگی شهری در ایران ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته در حالی که درآمد خانوارها در این مدت ۱۳ درصد زیاد شده است.
در این میان هزینه‌ تامین مسکن نیز رشد ۲۰ درصدی داشته است به طوری که مسکن در سبد هزینه‌های غیرخوراکی، بزرگ‌ترین فاکتور هزینه‌ای خانوارها محسوب می‌شود که سهم ۴۲درصدی در این سبد را در اختیار دارد و بعد از آن، هزینه‌های خوراکی با ۲۳ درصد سهم، دومین فاکتور بزرگ هزینه‌ای معرفی شده است.
درآمد سالانه دهک دهم جامعه – پردرآمدترین گروه- ۱۴ برابر دهک اول است، اما این فاصله در ردیف هزینه مسکن در حد ۵/۷ برابر محدود شده است. متوسط درآمد سالانه کم‌درآمدترین گروه در خانوارهای شهری –دهک‌اول- ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که این عدد برای پردرآمدترین گروه –دهک دهم- به ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.
اما دهک اول سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یعنی معادل ۶۰ درصد درآمد سالانه‌ خود را برای مسکن هزینه می‌کند و در مقابل، دهک دهم در یک‌سال ۹ میلیون تومان برای تامین مسکن خود پول پرداخت می‌کند که این رقم فقط ۳۲ درصد از درآمد سالانه‌اش را می‌بلعد.به این ترتیب پردرآمدترین خانوارهای شهری در ایران ۸ برابر کم‌درآمدترین‌ها برای تامین مسکن‌ هزینه می‌کنند.
۷۰ تا ۸۰ درصد از خانوارهایی که در دهک‌های پردرآمد جامعه قرار دارند، صاحب مسکن ملکی هستند، اما در دهک‌های اول جامعه که کم‌درآمدها در آن قرار دارند، حداکثر سهم صاحب‌خانه‌ها ۵۰ درصد است.
در این میان ۶۶ درصد دهک‌های ۹ و ۱۰ در خانه‌های با متراژ بیشتر از ۱۰۰ مترمربع سکونت دارند، اما تعداد کسانی که از دهک‌های ۱ و ۲ در خانه‌های بزرگ ساکن هستند ۳۳ درصد برآورد شده است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.