ایران پیشتاز استفاده از نسل تازه بنزین در دنیا است

۰۶م آذر ،

ایران پیشتاز استفاده از نسل تازه بنزین در دنیا است

عصر خودرو : مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: بنزین پایه الکلی با مواد اولیه و دانش بومی در داخل کشور تولید خواهد شد و در حال حاضر در مرحله تولید آزمایشگاهی است.

جلیل سالاری دربارهٔ تولید بنزین پایه الکلی در کشور افزود: بنزین پایه الکلی در سایر کشورها به تناسب پتانسیل های تولید ترکیبات مورد استفاده بوده و بسته به شرایط اقلیمی و زیست محیطی تولید می گردد و میزان متانول آن از ۱۵ تا ۶۵ درصد متفاوت است.
وی تاکید کرد: با توجه به حجم فراوان تولید متانول در کشور در واحدهای پتروشیمی، این بنزین با ترکیب حدود ۳۵ درصد در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده است و با توجه به پوشش شاخص های بنزین در مقیاس آزمایشگاهی، در صورت فراهم شدن شرایط، امکان تولید انبوه آن در آینده نزدیک در واحدهای پالایشی کشور پس از پایش عملکردی آن وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: به جز متانول، ترکیبات دیگری نیز در این نوع بنزین به کار گرفته می گردد که شامل مواد نگهدارنده و تنظیمات فشار بخار و کنترل مشخصات بنزین است که به طور کامل در داخل کشور تولید می گردد.
وی با اشاره به این که در بنزین پایه الکلی تولید شده در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از ترکیبات پایه استفاده می گردد، تصریح کرد: این محصول فاقد ترکیبات آروماتیکی و بنزن بوده و عدد اکتان آن بالاست.
سالاری افزود: به سبب پایه الکلی بودن، این بنزین در مقابل آب و رطوبت جاذب بوده و به همین سبب این بنزین باید در شرایطی استفاده شود که به طور کامل عاری از آب و رطوبت بوده و هیچ گونه منفذی وجود نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین دربارهٔ تولید بنزین اتانول دار (E5) در کشور گفت: کشورمان در میان دیگر کشورها در زمینه تولید بنزین اتانول دار پیشتاز بوده است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در قبل پروژه ای نیز با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تولید بنزین با ترکیب ۵ درصد اتانول اجرا کرد که مورد تایید قرار گرفت.
سالاری افزود: در این زمینه مطالعات امکان سنجی و تولید آن با انجمن اتانول سازان کشور انجام شده و زیرساخت های موردنیاز برای اجرای پایلوت تولید بنزین اتانول دار انجام شد که از جمله آن ایجاد مخازنی در انبار نفت نظامیه اهواز بود که این مخازن در حال حاضر تکمیل شده است.
وی گفت: بر اساس نتایج این پروژه، با موافقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای خریداری اتانول شرکت های خصوصی در صورتی که با خصوصیات مورد نظر مطابقت داشته باشد، اقدام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: اتانول تولیدی باید مشخصات استاندارد مورد نیاز تولید بنزین را داشته باشد که با توجه به تولید این محصول از ضایعات موادی نظیر خرما، چغندر و نیشکر تولید آن محدود و فصلی است.
سالاری با تاکید بر این که با تمام این شرایط، مطالعات امکان سنجی برای شناسایی زمین های مستعد کشت این محصولات انجام شده، افزود: یکی از مواردی که سبب تولید نشدن انبوه اتانول در شرکت های خصوصی شد، بحث قیمت بود که تولید آن در مقیاس بالا برای این شرکت ها توجیه اقتصادی نداشت.
وی تاکید کرد: در صورت تولید انبوه اتانول در بخش خصوصی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران این آمادگی را دارد که این محصول را خریداری کند.

یکشنبه ۵ آذر   ۲۲:۵

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.