اینترنت دلاری برای کاربری ریالی

۰۵م اسفند ،

علی شمیرانی – نوسان نرخ ارز، جهش‌های زنجیره‌ای و بی‌ثباتی دامنه‌دار آن که تا کنون نیز ادامه دارد، اگرچه عرصه را در بسیاری از زمینه‌ها بر مردم تنگ کرده، لیکن در بعضی موارد فوایدی نیز در پی داشته است. از جمله آن که در خبرها آمد ” بالارفتن نرخ ارز سبب شده بسیاری از پایگاه اینترنتی‌های داخلی میزبانی سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند و این موضوع رونق کسب و کار ارایه‌دهندگان داخلی خدمات میزبانی را به همراه داشته است.”
سال ۸۹ هم در خبرها آمده بود: “وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابتدای سال ۸۹ و در یک بازه زمانی ۶ ماهه به دستگاه‌های دولتی مهلت داد تا میزبانی پایگاه اینترنتی‌های خود را به داخل کشور منتقل کنند و حتی پیشنهاد مسدود کردن پایگاه اینترنتی‌هایی که میزبانی خود را تا مهلت تعیین شده به داخل کشور منتقل نکنند نیز مطرح شد.”
اگرچه آمار دقیقی از میزان انتقال پایگاه اینترنتی‌ها به میزبان‌های داخلی که تا قبل از نوسانات ارز انتقال روی آنها به صرفه نبود و همچنین دستاوردهای الزام انتقال پایگاه اینترنتی‌های دولتی به داخل در دست نیست، اما آنچه مسلم است نوسانات و بخشنامه مذکور تاثیرات محسوسی در مهاجرت پایگاه اینترنتی‌های داخلی از خارج به داخل داشته است.
مسلماً قبل از دو اتفاق مذکور کم نبودند پایگاه اینترنتی‌های وطنی که اصولاً خدمات خود را از داخل به کاربران عرضه می‌کردند. نکته قابل تاملی که این روزها بارز شده است به پرداخت هزینه‌های ارزی اینترنت برای کاربرانی است که در واقع از اینترانت استفاده می‌کنند.
به عبارت دیگر این روزها ترافیک داخلی کشور با توجه به مسایلی که ذکر شد و همچین قضیه فیلترینگ و گسترش دیتاسنترهای داخلی و افزایش خدمات مبتنی بر وب فارسی به مراتب افزایش یافته و این اینترانت داخلی کشور است که بیشتر مورد استفاده است تا اینترنت بین‌المللی. اما کاربران داخلی همچنان پول اینترنت ارزی را برای استفاده‌های داخلی به مخابرات و شرکت‌های اینترنتی پرداخت می‌کنند.
این که چه نهادی در حال کار روی این مساله است و آیا امکان تفکیک ترافیک داخلی از خارجی و به تبع آن محاسبه متفاوت نرخ این خدمات وجود دارد روشن نیست اما این مهم تبدیل به یک واقعیت انکار ناپذیر شده است. اگرچه یکی از فلسفه‌های اصلی ایجاد و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به تفکیک مذکور باز می‌گردد که باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای مسوول فکری برای سود قابل توجهی که نصیب خدمات دهندگان اینترنتی می‌شود و پولی که از جیب کاربران می‌رود کرده‌اند یا نه؟

منبع : فناوران اطلاعات


iTanalyze.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.