اینجا همه طبیب می باشند

۰۶خردادماه،
ممتاز نیوز : درمان با گیاهان دارویی، طب مکمل، حجامت، زالو درمانی، گیاهان دارویی، ذن تراپی (فشار درمانی)، طب سوزنی و داروهای گیاهی از جمله روش های درمانی می باشند که آنها را منتسب به طب سنتی دانسته و از آنها برای درمان انواع بیماری ها بهره می گیرند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایرنا ؛ هرچند که طب سنتی ریشه ای تاریخی در ایران دارد اما بعضی از اشخاص با سوء استفاده از اعتماد مردم به طب سنتی ، آن را دستمایه سودآوری های خود قرار داده و هر دارو یا روش درمانی را به نام طب سنتی برای مردم تجویز می کنند.

طب سنتی در کشور ، رشته ای نوپا است که دانش آموختگان آن در آینده نزدیک به طبابت می پردازند درحالیکه هم اکنون تعداد بسیاری از غیرمتخصصان علوم پزشکی با گذراندن دوره های آموزشی و حتی بدون گذراندن دوره های آموزشی و تنها با تکیه بر تجارب اندک یا دانسته های اشتباه خود اقدام به طبابت در زمینه طب سنتی می کنند.هرچند طب سنتی در فرهنگ و حتی آموزه های دینی ایران ریشه دارد اما باید توجه داشت که تاکید طب سنتی بر حفظ سلامت است و کمتر به شیوه های درمانی می پردازد.

با این وجود گاهی تجویز نادرست شیوه های درمانی طب سنتی ، عوارض خطرناکی را برای اشخاص به وجود می آورد بطور مثال هرچند حجامت فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد اما حجامت نامناسب سبب کم خونی ، فراموشی وغلیظ ترشدن خون می گردد.’نسرین حسنی’ یکی از اشخاصی است که در استفاده از طب سنتی دچار عارضه شده است.

او به ایرنا می گوید: به سبب وزن کم غیرطبیعی تصمیم گرفتم از روش طب سوزنی استفاده کنم.وی می افزاید: برای استفاده از این روش، هشت جلسه یک ساعت و نیمی نزد پزشکی که در این زمینه کار می کرد، رفتم. این پزشک ادعا می کرد با استفاده از طب سوزنی اعصاب من را تحریک کرده تا اشتهایم بیشتر شود.حسنی خاطرنشان می کند: با این وجود نه تنها اضافه وزن پیدا نکردم بلکه پس از پایان جلسات طب سوزنی، شش کیلو از وزنم کم شد.

**طب سنتی نیاز به منبع علمی دارد
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: متاسفانه اوضاع به گونه ای شده است که هیچ نظارت و کنترلی بر طب سنتی در کشور نمی شود.دکتر ‘حبیب انصارین’ می افزاید: هرچند مسوولان مربوطه مطالبی دربارهٔ ساماندهی طب سنتی در کشور می گویند اما این گفته ها تا امروز محقق نشده است.

وی خاطرنشان می کند: طب سنتی نیازمند تحصیلات، علم و منابع کافی است . من با تمام تخصصم جرات نمی کنم روش های طب سنتی را بدون پایه علمی به بیماران ارایه کنم اما متاسفانه بعضی اشخاص با علم های ‘از من درآوردی’ روش های درمانی خود را توجیه می کنند.

**بزرگنمایی اثر شفابخشی داروهای طب سنتی
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می دهد: بعضی اشخاصی که در زمینه طب سنتی کار می کنند دربارهٔ اثر شفابخشی گیاهان دارویی طب سنتی، اغراق می کنند در حالیکه تجویز دارو باید روی حساب و کتاب باشد.

انصارین می گوید: بطور مثال اخیرا ادعا می گردد با طب سنتی می توان سرطان و بیماری ام.اس را درمان کرد و با اخذ هزینه های گزاف از بیمارانی که خود مشکلات بسیاری دارند آنها را فریب می دهند.

وی خاطرنشان می کند: بطور مثال اکنون یک آمپول خوراکی را به قیمت دو و نیم میلیون تومان به بیماران می فروشند و ادعا می کنند که سرطان را درمان می کند. مگر درمان سرطان با یک آمپول خوراکی ممکن است؟

این استاد دانشگاه علوم پزشکی یادآور می گردد: طب سنتی بسیار گسترده است اما بعضی اشخاص یک جزء آن را یادمی گیرند و با آن هم می خواهند همه بیماری ها را درمان کنند.
انصارین می افزاید: باید آموزش های لازم در زمینه طب سنتی ساماندهی شود.

به هرحال اکنون شرایط به گونه ای است که فرقی ندارد لیسانس باشی یا حتی دیپلم بلکه با کمی اطلاعات جسته و گریخته می توان نسخه گیاهی یا یک نسخه روش درمانی برگرفته از طب سنتی را برای بیمار پیچید.

متاسفانه این نسخه پیچی ها حتی در مردم عامه نیز دیده می گردد و به یکدیگر داروهای گیاهی یا روش های درمانی طب سنتی را معرفی می کنند که استفاده از این شیوه ها، پیامدهای زیانباری برای سلامت بدن به دنبال دارد.

ساماندهی طب سنتی در کشور، تعیین چهارچوب سیاست گذاری، اطمینان از ایمنی و اثر بخشی کیفیت طب سنتی، تسهیل دسترسی و ترویج استفاده مناسب از طب سنتی از جمله اقداماتی است که انجام آنها برای ممانعت از سوء استفاده بعضی اشخاص از این طب، ضروری به نظر می رسد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.