ایوبی: سینما خانواده‌ها را از فضای مجازی دور و وارد فضای حقیقی می‌کند

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

معاون وزیر ارشاد پنجشنبه شب به تلویزیون آمد تا به بهانه روز ملی سینما با مردم به صحبت بنشیند.

سرویس سینمایی هنرآنلاین: معاون وزیر ارشاد شامگاه پنجشنبه ۲۰ شهریور به برنامه تلویزیونی “سینمااکران” آمد تا در روز ملی سینما به حرف ها و وعده های مهمی که داده بود، به صحبت بپردازد.

حجت الله ایوبی معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی، سینمای ایران را متفاوت از سینمای جهان نامید و گفت: بسیار از سینماهای کشور حرفی برای گفتن ندارند و تنها فیلم تولید می کنند. در حالی که سینمای ایران همراه سینمای جهان به روز بوده و بسیار از افتخارات جهانی را هم کسب کرده است. حضور سینمای ایران در جشنواره های بین المللی یعنی شناخت مردم دنیا از هنر ایرانی است.

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: سینمای ایران در همه کشورها همچنین در کشورهای اسلامی و شرقی هم شناخته شده است. سینمای ملی سینمایی است که ویژگی‌های خاص خودش را دارد، سینمایی است که برخاسته از یک فرهنگ و تمدن است و لهجه ایران اسلامی را دارد. سینمایی با متن، خانواده و سناریو و با یک پشتوانه فرهنگی است.

ایوبی در ادامه به دوره یک ساله مدیریت خود اشاره کرد و گفت: به عقیده من سینمای ما گویای فرهنگ و تمدن ما است. سینمای ایران پنجره ای به سوی انقلاب اسلامی و کشور ایران بوده است. اینکه آقای روحانی فرموده‌اند، سینما زبان گویای یک ملت است حرف بسیار درستی است.

ایوبی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری دربارهٔ سینما تاکید کرد: همانطور که ایشان هم فرموده‌اند، سینما زبانی برای تکلم است و مردم ایران به خوبی با این زبان صحبت می‌کنند. اتفاقی که بعد از به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رخ داد، گویاتر شدن دوباره این زبان بوده است. مشکلات داخلی سینما حل شده، سینماداران برای حضور در جهان و کشورهای مختلف انگیزه بیشتری پیدا کرده‌اند.

ایوبی در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه طی یک سال قبل وضعیت فروش گیشه‌ها بر اساس آمار و ارقام چگونه بوده است؟ گفت: ما دوران بسیار با شکوهی در گیشه‌ها داشته‌ایم که متاسفانه این دوران چند سالی بود که تمام شده بود. در سالهای قبل سینمای ایران به وضعیت بحران رسیده بود. در سال پایانی دولت قبل تعداد کسانی که در یک سال به سینما رفته بودند به هشت میلیون نفر رسیده بود و این کف حضور در سینماست و متوسط فروش ما در سال‌های قبل بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان بود. در نظر بگیرید که هرسال باید تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت فیلم کنیم و فروش گیشه مبلغی حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد:امسال شاهد یک رونق بی‌نظیری در گیشه‌ها هستیم که برای سینماگران و سالن‌داران بسیارامید و نوید بخش بود. در روزهای ابتدایی که این پست بر من محول شد با بحران سالن‌های سینما مواجه بودیم یعنی سالن داران به ویژه در شهرستانها می‌گفتند که می‌خواهیم سالن‌ها را تحویل بدهیم،از ما این سینما را زودتر بگیرید. اما به هرحال امروز سینماداران ما وضعیت بهتری دارند. امسال در ماه ششم هستیم و به اندازه کل سال قبل فروش داشته‌ایم و ان شاالله ماههای بهتری را هم پیش رو داریم.

او دربارهٔ اینکه چه شد که به این اتفاق خوب رسیدیم توضیح داد: فکر می کنم بخشی از آن بر می‌گردد به فضای نشاط و امیدی که در کشور وجود دارد.من فکر می‌کنم بازگشایی خانه سینما هم بی تاثیر نبود زیرا بسته بودن خانه سینما در جامعه هنری کشور و مردم اثر بسیار منفی داشت و جزو کارهای پرهزینه برای نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور بود. فضای امید در کشور دوباره ایجاد شد و مردم احساس کردند که باید دوباره با سینما آشتی کنند. علاوه بر آن کارهای دیگری هم صورت گرفت ضمن اینکه امسال چند فیلم خوب هم داشتیم.

او در ادامه بحث دیجیتالی شدن سینماها و اکران همزمان فیلم‌ها در تهران و شهرستانها را در رونق گیشه بی‌تاثیر ندانست.

ایوبی با اشاره به اینکه حل مشکل اساسی این حوزه یک اراده سیاسی می‌خواهد، گفت: مشکل اساسی این است که در کل کشور ۳۰۰ سالن سینما داشته‌ایم که این تعداد به ۳۲۰ رسیده است و بزودی به ۳۳۰ سالن خواهد رسید، البته خبر خوب این است که حدود ۸۰ سالن دیگر در دست ساخت است. هنوز در ایران به ازای هر یک میلیون نفر چهار سالن سینما داریم. در کشوری مثل آمریکا به ازای هر یک میلیون نفر ۱۲۳ سالن سینما وجود دارد.مثلا در کشوری که جمعیتی نصف ما دارند و سینما هم دارند چهار الی پنج هزار سالن سینما وجود دارد و ما هنوز ۳۲۰ سالن سینما داریم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: تصور کنید فیلم‌های خوبی در راه اکران است و مردم دوست دارند در سینما این فیلم‌ها را ببینند. پیام من به اهالی فرهنگ و همه کسانی که دغدغه فرهنگی دارند، این است که بدانید، سینما محلی برای اجتماع خانواده هاست. امروز خانواده‌ها از هم دورند. ما در خانواده به ظاهر دورهم نشسته‌ایم اما هر کسی با فضای مجازی سرگرم است، سینما می‌تواند خانواده‌ها را از فضای مجازی دور و وارد فضای حقیقی کند تا بتوانند دربارهٔ یک فیلم صحبت کنند و دور هم یک چای بنوشند. ما اگر بخواهیم خانواده ایرانی دور هم جمع شوند باید به سراغ سینما برویم. سینما را هم مدرسه بدانید. سینما را جای خوب بدانید.

ایوبی خطاب به همه کسانی که این کشور، ایران، اسلام و انقلاب اسلامی را دوست دارند، سخنانش را اینگونه ادامه داد: ان شاالله خداوند به مقام معظم رهبری شفای عاجل بدهد که داده است.باید از ایشان که به سینمای کشور تاکید می‌کنند، یاد بگیریم. من همیشه تاکید کرده‌ام که ایشان از حامیان سینمای ایران می باشند. الحمدالله در این دنیا ملتی هستیم که این همه سینماگر برجسته و فرهیخته داریم. من گاهی به کشورهای اطراف نگاه می‌کنم که زمانی که با نمایندگانشان به کشور ما می‌آیند با چه حسرتی دربارهٔ سینمای ما صحبت می‌کنند. یعنی یک صدم سینماگران ما را هم ندارند.

رئیس سازمان سینمایی راه تقویت سینما را راه افتادن اقتصاد، فرهنگ و هنر در کشور که شعار وزیر ارشاد نیز هست، دانست و تاکید کرد: ما در این دوره توجه ویژه‌ای به اقتصاد هنر، فرهنگ و سینما داریم.

رییس سازمان سینمایی همچنین دربارهٔ سینماکارت و اهمیت آن توضیح داد: سینما کارت با کمک بخش خصوصی طراحی شد. کارت‌هایی می باشند که باید شارژ شوند و با قیمت ارزانتر به دست مردم برسند. ما خواستیم با نهادهای دولتی که یک ردیف بودجه‌ای با نام خدمات رفاهی کارکنان دارند آغاز کنیم. از معاونت اول رییس جمهور هم خواهش کردیم که این را به همه دستگاه‌ها بخشنامه کنند تا کارکنان دولت بتوانند ازآن بهره ببرند و با قیمت ارزانتر با خانواده‌هایشان به سینما بروند.

او اظهار امیدواری کرد: این کارت فراگیر شود، به گیشه‌ها برود و مردم هم بتوانند با قیمت ارزانتر چندین بار به سالن سینماها بروند. این کاری است برای آشتی مردم با سینماها.

ایوبی دربارهٔ طرح “سینماسلام” گفت: اتفاقی که پارسال در بهمن ماه و در آغاز جشنواره فیلم فجر در سینماها افتاد، اولین تجربه سینما سلام بود. همان هجوم معروف مردم به سالن‌های سینما که من فکر می‌کنم هنوز انرژی مثبت آن در سینماها هست؛ بسیاری از آپاراتچی‌ها به من گفتند که ما بعد از مدتها سالن ها را پر از جمعیت دیدیم. ۲۱ شهریور ماه نیز ادامه همان طرح است و روز ملی سینماهاست و این روز را جشن می گیریم و از همه مردم دعوت می کنیم که به همراه خانواده‌هایشان بیایند، صف بکشند و فیلمهای خوب را نیم بها ببینند، البته من دوست داشتم در این روز سینماها رایگان باشد اما با احترام به شورای صنفی و سینماداران که معتقد بودند در این فصل نباید سینماها رایگان شود، آن را نیم بها کردیم.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.