بارش برف در مریخ!!/عکس

مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) نخستین شواهد قطعی از وجود بارش برف دی اکسید کربن در سیاره سرخ را بدست آورد.

 

merikh.1

 

به گزارش”یک پارس” به نقل از ایسنا، به نظر می رسد مریخ تنها مکان در منظومه شمسی باشد که دارای این پدیده عجیب آب و هوایی است.

 

دی اکسید کربن منجمد یا «یخ خشک» به دمایی در حدود منفی ۹۰ درجه سانتیگراد نیاز دارد و این بارش در اطراف قطب جنوب مریخ در زمستان مشاهده شده است.

 

«پل هاین» از محققان آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL)‌ تأکید می‌کند: اطلاعات بدست آمده توسط مدارگرد MRO نخستین شواهد قطعی از ابرهای دی اکسید کربن است و اندازه ابرها برای انباشت برف یخ خشک کافی است.

 

حسگرهای مدارگرد اکتشافی مریخ، روشنایی در ۹ طول موج مختلف از نور مرئی و مادون قرمز را برای بررسی ذرات و گازهای موجود در جو سیاره مریخ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 

تجزیه و تحلیل جدید بر اساس داده‌های دریافتی از منطقه قطب جنوب در زمستان جنوبی مریخ در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بدست آمده است.

 

محققان ابر دی اکسید کربن به طول ۴۸۲ متر را در سراسر منطقه قطبی شناسایی کردند و همچنین ابرهایی کوچکتر و با عمر کوتاه‌تر در ارتفاع پایین در عرض جغرافیایی ۷۰ تا ۸۰ درجه به سمت جنوب مشاهده شدند.

 

merikh.2

 

«دیوید کاس» از محققان JPL خاطرنشان می‌کند: داده‌های جدید نشان می‌دهد که بارش برف در بالای کلاهک یخی قطب جنوب مریخ رخ می‌دهد و ذرات یخ دی اکسید کربن در ابرها به اندازه کافی بزرگ هستند که در طول عمر ابرها از آنها خارج شده و بر روی زمین سقوط کنند.

جالب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.