بازار سیاه مرغ در قطب تولید کشور


بازار سیاه مرغ در قطب تولید کشور

۱۳:۰۶ (شنبه ۳۱ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

تعیین سقف قیمت در قطب تولید مرغ کشور، از یک سو بازارهای اصفهان را از این کالا خالی و محصول مرغداری‌ها را روانه بازار سیاه استان‌های همسایه کرده و از سوی دیگر عرضه مرغ دولتی به قیمت چهار هزار و ۷۰۰ تومان، تقاضای کاذب ایجاد و مصرف کنندگان را تشویق کرده که جلوی تعاونی‌های مصرف و محل‌های عرضه مستقیم صف بکشند.

تعیین سقف قیمت در قطب تولید مرغ کشور، از یک سو بازارهای اصفهان را از این کالا خالی و محصول مرغداری‌ها را روانه بازار سیاه استان‌های همسایه کرده و از سوی دیگر عرضه مرغ دولتی به قیمت چهار هزار و ۷۰۰ تومان، تقاضای کاذب ایجاد و مصرف کنندگان را تشویق کرده که جلوی تعاونی‌های مصرف و محل‌های عرضه مستقیم صف بکشند. این روز‌ها، جلوی هر تعاونی و یا حتی واحدهای صنفی که برای عرضه مستقیم انتخاب شده‌اند، صفی طولانی از مردمی شکل گرفته که توجه عابران را به خود جلب می‌کند، برخی از هم می‌پرسند «مرغ کیلویی چند تومان شده؟» و دیگران در جواب می‌گویند اینجا مرغ دولتی می‌فروشند که ارزان‌تر است برای همین مردم صف کشیده‌اند.


هرچند که افت و خیز‌ها قیمت کالاهای پرمصرف در آستانه ماه مبارک رمضان، موضوع تازه‌ای نیست اما امسال، بازار مرغ حکایت تازه‌ای دارد که با مشکلات تولیدکنندگان برای خرید دانه و سویای مصرفی مرغداری‌ها شروع شد و تا کاهش عرضه این کالا و رشد سرسام آور قیمت‌ها پیش رفت.


از آنجا که اختلاف نظر میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه مرغداران بر سر تحویل مواد اولیه وارداتی ارزان قیمت، به جایی نرسید، روند رو به رشد قیمت هر کیلو مرغ از یک ماه قبل آغاز شد، مشکل همچنان به قوت خود باقی ماند اما برای تامین نیاز مصرف کنندگان، متولیان صنعت، معدن و تجارت اقدام به خرید مرغ از مرغداران در ازای تحویل‌ دانه و سویای یارانه‌ای کردند، این‌‌ همان گوشتی است که به قیمت هر کیلو چهار هزار و ۷۰۰ تومان در تعاونی‌های مصرف و برخی واحدهای صنفی توزیع می‌شود و باعث شده هر خاطره صف‌های طولانی مصرف کنندگان تکرار شود.


محدودیتی که برای فروش تعداد یا وزن فروش مرغ به مردم در نظر گرفته شده نیز بر این بازار سیاه دامن می‌زند و هر بار مصرف کنندگان بیشتری را به ایستادن در صف خرید مرغ تشویق می‌کند.

انتقال مرغ از اصفهان به استان‌های دیگر


امیرحسین افیونی با اشاره به تعیین سقف قیمت برای فروش گوشت مرغ در اصفهان گفت: از آنجا که این سقف قیمت در استان‌های همجوار از جمله تهران بزرگ رعایت نمی‌شود، خود به خود مرغ‌های کشتارشده در اصفهان به این مناطق فرستاده می‌شوند.


وی می‌گوید در شرایط عادی ۳۰ درصد مرغ تولید استان به مناطق دیگر کشور فرستاده می‌شد اما در حال حاضر از یک سو میزان تولید و عرضه کاهش یافته و از سوی دیگر میزان انتقال و خروج این محصول تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

کنترل بازار با عرضه مرغ چهار هزار و ۷۰۰ تومانی


وی ساز و کاری که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای تامین نهاده مرغداری‌ها در صورت دریافت محصول آن‌ها در نظر گرفته را موفق دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح، توزیع گسترده گوشت مرغ در استان اصفهان به قیمت هر کیلو چهار هزار و ۷۰۰ تومان ادامه دارد و امیدواریم ادامه این روند بر قیمت تمام شده و نهایی گوشت مرغ تاثیر بگذارد.


معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان، سقف خرید مرغ زنده از واحدهای تولیدی را پنج هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در اصفهان به اندازه کافی تولید و تقاضای مصرف گوشت مرغ وجود دارد مشروط به اینکه بازار خوب رصد و کنترل شود تا مرغ از استان خارج نشود.

کمبود مواد اولیه همچنان پابرجاست

یکی از تولیدکنندگان بزرگ مرغ در استان اصفهان در این باره به ایلنا گفت: پیش از آنکه با مشکل تامین خوراک طیور روبرو شویم، هر فصل ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی و در سال یک میلیون قطعه مرغ تولید می‌کردیم اما از اواخر سال گذشته، ورود سویا به کشور محدود شد و قیمت این نهاده مورد نیاز برای تولید به شدت افزایش یافت و این آغاز مشکلات مرغداری‌ها بود.


احمد سموعی می‌گوید: اعتراض مرغداران به گرانی نهاده‌های تولید باعث شد سه ماه قبل بودجه‌ای برای خرید سویا و توزیع آن به قیمت یارانه‌ای کیلویی ۸۳۰ تومان اختصاص یابد با این وجود سویا و‌دان یارانه‌ای هیچ‌گاه به دست تولیدکنندگان نرسید.

کمبود و گرانی پیش بینی شده بود

سموعی یادآور می‌شود: نخستین لرزه‌های توقف واردات مواد اولیه، شش ماه پیش در مرغداری‌های استان ایجاد شد و اگر‌‌ همان زمان، مسوولان برای واردات سویا فکری می‌کردند کار به افت تولید و افزایش بی‌رویه قیمت مرغ گرم آنهم در آستانه ماه رمضان نمی‌رسید.


وی با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان تاوان عدم مدیریت را می‌پردازند نه طمع تولیدکننده، گفت: این مرغداران همان‌هایی هستند که پارسال آنقدر مرغ روانه بازار کردند که قیمت‌ها به زیر کیلویی ۴ هزار تومان هم رسید و دولت مجبور شد برای جلوگیری از ضرر وزیان آن‌ها، وارد عمل شود و محصول آن‌ها را خریداری و منجمد کند.


این تولیدکننده از افزایش ظرفیت تولید بسیاری از واحدهای پرورش مرغ گوشتی خبر داد و گفت: تنها راهکار درست و موثر کنترل بازار عرضه و تقاضا و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت در آن، توزیع ذرت، سویا و دیگر اقلام وارداتی بین مرغداری هاست البته حتی در این صورت هم، دو ماه طول می‌کشد تا اوضاع به حالت عادی و گذشته برگردد.

.

.

.

.

.

.

ایلنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.