بازار طلا و سکه همچنان پر تلاطم!

چشم انداز بهای طلا از نگاه کارشناسان بانک انگلیسی

بینا- بازار آتی سکه طلا در حالی امروز هفته کاری جدیدی را آغاز می کند که هفته گذشته را با اعمال فشارها برای کاهش قیمت دلار و در پی آن نزول قیمت سکه نقدی و آتی پشت سر گذاشته بود.

اوایل هفته گذشته بازار تحت تأثیر اتفاقات هفته پیش از آن بود و فشار ها و اقدامات برای نزول قیمت ها با جدیت پیگیری می شد، اما از اواسط هفته این اقدامات ادامه نداشت و با افزایش قیمت ها، روند حرکتی بهای سکه نقدی و آتی نیز مثبت شد.

این میان در زمان کاهش قیمت ها، سکه به نزدیکی مرز یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و دلار تا ۳ هزار تومان عقب نشینی کردند و به نظر می رسید پیگیری ها برای کاهش قیمت ها نتیجه بخش باشد.

اما پس از آن بار دیگر روند افزایشی آغاز شد و در پایان هفته هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. دلار نیز که در مرکز مبادلات ارزی با قیمت ۲۵۴۸ تومان معامله می شد، در بازار آزاد روی ۳۴۰۰ تومان را دید و در نتیجه با وجود نرخ ۲۸۵۰ تومانی پیشنهادی به صرافان برای نرخ دلار، همچنان خرید و فروشی در بازار ارز صورت نمی گرفت.

حال آنکه اواخر هفته گذشته با صعود قیمت سکه نقدی، قیمت سکه در بازار آتی نیز رشد قابل توجهی گرفت و فاصله آن با قیمت سکه نقدی بیش از پیش شد.

یکی از کارشناسان بازار آتی سکه طلا در این باره به خبر نگار ما گفت: شاید دلیل افزایش چشم گیر قیمت در بازار آتی، دیدگاه مثبت فعالان بازار نسبت به قیمت سکه در ماه های آتی باشد. همچنین با توجه به روند افزایش وجه تضمین قراردادها از فرصت آربیتراژ ایجاد شده چندان استفاده نمی شود و خود این امر باعث شده تا فاصله قیمتی سکه نقدی و آتی غیر منطقی شود.

با این حال ادامه این روند به وضعیت سکه نقدی وابسته است و اگر سکه نقدی نتواند با رشد قیمت های بازار آتی همگام شود. به طور حتم سکه آتی محکوم به بازگشت خواهد بود.

این کارشناس در پایان وضعیت بازار طی هفته پیش رو را این طور پیش بینی کرد: به نظر می رسد سکه نقدی روند افزایشی آرام و گام به گام خود را حفظ کند. اما تمامی حرکت صعودی و نزولی سکه نقدی وابسته به دلار است. چراکه دلار اوایل هفته گذشته با اقدامات کنترلی تا زیر ۳ هزار تومان عقب نشینی کرده بود، اما با توجه به کافی نبودن عرضه نسبت به تقاضای موجود، بار دیگر از مرز ۳ هزار تومان عبور کرد. باید دید اقدامات کنترلی و روند عرضه در روزهای آینده به چه نحو خواهد بود و کشتی پر نوسان دلار و سکه به کدام سو خواهد رفت؟

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه اونس طلا در بازار های جهانی با کاهش قیمت به ثبت رکورد بیشترین کاهش هفتگی خود طی ۲ ماه گذشته نزدیک شد. با این حال قیمت ها در مدت ۱۱ ماه گذشته با توجه به بلاتکلیفی منطقه یورو در رابطه با اوضاع اقتصادی اسپانیا و نجات آن از شرایط فعلی، در بهترین وضعیت به سر می برد.

طلای خالص طی ساعات معاملاتی با کاهش ۱ درصدی به ۱۷۴۹ دلار و ۲۰ سنت در هر اونس رسید.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.