بازتاب اختتامیه اجلاس “نم”/ افزایش اختلافات واشنگتن و تل آویو

بازتاب گفتگوی روسای جمهور ایران و مصر

روزنامه الاهرام مصر امروز در گزارشی با چاپ تصویری از اجلاس سران جنبش عدم تعهد که در آن روسای جمهور ایران  و مصر  کنار هم نشسته اند، نوشت : احمدی نژاد به مرسی گفت که اگر دو کشور همکاری کنند، می توانند به اهداف موردنظرشان دست یابند.

در این گزارش به پیامدهای سفر محمد مرسی به تهران اشاره شده و آمده است : تحلیلگران معتقدند سفر رئیس جمهور مصر به ایران بیانگر آغاز دوره ای جدید از سیاست خارجی مصر در تعامل با کشورهای مهمی نظیر جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه القدس العربی نیز امروز در گزارشی اعلام کرد: در بیانیه پایانی اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران بر حمایت از فلسطین، آزادی اسیران فلسطینی، مبارزه با تبعیض، رفع تحریمهای یکجانبه و انتخاب ونزوئلا به عنوان میزبان بعدی اجلاس در سال ۲۰۲۴ تاکید شد.

القدس العربی همچنین با اشاره به بخشی از اظهارات رئیس جمهوری ایران در نشست اختتامیه، به حمایت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکید کرد.

روزنامه المستقبل لبنان امروز در گزارشی با اشاره به اختتامیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران تاکید کرد: ایران در حاشیه این اجلاس طرحی در زمینه بحران سوریه ارائه کرده که بر توقف فوری خشونتها، عدم دخالت نظامی خارجی و دعوت تمام جریانها به گفتگو منوط است.

بنابر این گزارش، “میشل سلیمان” رئیس جمهور لبنان در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران موافقت خود را با این طرح در زمینه پایان بحران سوریه اعلام کرد.

المستقبل تاکید کرد که ایران در نظر دارد طرح پایان بخشیدن به بحران در سوریه را به زودی وارد فاز اجرایی کند.

افزایش اختلافات واشنگتن و تل آویو درباره ایران

در حالی که قرار بود رزمایش مشترک موشکی آمریکا و رژیم صهیونیستی که در آن موشکهای بالستیک مورد استفاده قرار می گیرند، وزارت دفاع آمریکا از تعویق آن تا ماه اکتبر آتی خبر داد.

پنتاگون همچنین اعلام کرده که بر خلاف تصمیم قبلی به جای مشارکت ۵ هزار سرباز در این رزمایش، فقط ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی در آن مشارکت خواهند کرد.

به گزارش الیوم السابع به نقل از یدیعوت آحارونوت امروز در گزارشی اعلام کرد: علت اصلی کاهش نظامیان آمریکایی مشارکت کننده در این رزمایش، فشار بر تل آویو در زمینه عدم حمله به ایران است.

در این گزارش با اشاره به مخالفت شدید آمریکا با هر گونه گزینه نظامی علیه ایران، آمده است : یک افسر بلندپایه آمریکایی اینکه بی اعتمادی میان واشنگتن و تل آویو عامل کاهش حضور نظامیان آمریکایی در این رزمایش باشد را رد کرده است.

یدیعوت تاکید می کند: آمریکا تعداد سربازان آمریکایی حاضر در رزمایش چالش بزرگ ۱۲ را بیش از دو سوم کاهش داده است. آمریکا همچنین در نظر دارد از سیستمهای ضدموشکی کمتر و کم توان تری در این رزمایش مشترک استفاده کند که همگی این مسائل بیانگر افزایش فشار بر تل آویو است.

خاطرنشان می شود پیش از این از رزمایش مشترک موشکی چالش بزرگ ۱۲ به عنوان بزرگترین رزمایش موشکی تاریخ آمریکا و رژیم صهیونیستی نام برده می شد، اما با اقدامات اخیر آمریکا شاید دیگر نتوان این لقب را به آن داد. از طرفی تحلیلگران صهیونیستی معتقدند افزایش تهدیدات سران تل آویو علیه ایران، به افزایش شکاف اختلافات میان آمریکا و اسرائیل منجر شده است. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.