بازرگانی ایران با ۸۶ کشور مثبت است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عملکرد تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در پنج ماه اول سال جاری نشان می‌دهد تراز بازرگانی با ۸۶ کشور مثبت است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط‌عمومی گمرک ، در این مدت پنج کشور عراق، افغانستان، ترکمنستان، مصر و آذربایجان بیشترین تراز تجاری مثبت را با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.

صادرات ایران به عراق در این مدت به ۲ میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار رسید و ۲۷میلیون دلار کالا از عراق وارد شد.

صادرات کشورمان به افغانستان به یک‌میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار رسید و واردات ایران از افغانستان یک میلیون دلار بود.

صادرات ایران در پنج ماهه اول سال ۹۲ به ترکمنستان ۳۸۷ میلیون دلار، مصر ۲۲۲میلیون دلار و جمهوری آذربایجان ۲۲۳ میلیون دلار و واردات کشورمان از کشورهای یاد شده به ترتیب ۱۷میلیون دلار، ۳میلیون دلار و ۸میلیون دلار بوده است.

از مجموع ۶ هزار و ۹۰۰ قلم کالای تعریف شده در کتاب مقررات صادرات و واردات  در سال‌جاری برای ۳هزار و ۸۷ ردیف تعرفه کالا، صادرات صورت گرفته است. 

ده قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت بیش از ۵۸درصد از وزن و ۳۰درصد از ارزش کل صادرات را داشت.

ده قلم عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ آهن بهم فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش ۵۵۲میلیون دلار، متانول (الکل متیلیک) به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار، قیر نفت به ارزش ۴۵۷میلیون دلار، سیمان پورتلند (باستثنای سفید) به ارزش ۴۲۶میلیون دلار، اوره حتی به صورت محلول در آب به ارزش ۴۱۴میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۲۹۶میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش ۲۹۲میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش ۲۸۷میلیون دلار، بوتان مایع‌شده به ارزش ۲۵۸میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین به ارزش ۲۰۹میلیون دلار بوده است.

در پنج ماه اول سال جاری در میان اقلام عمده صادراتی شاهد افزایش ۹۵درصدی صادرات سنگ‌آهن بهم فشرده نشده و کنسانتره‌های آن، ۳۴درصدی متانول و ۸درصدی صادرات قیر نفت بودیم.

صادرات پروپان مایع شده، پلی‌اتیلن و بوتان مایع شده به ترتیب حدود ۵۰درصد، ۴۴درصد و ۴۵درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.