بازگشت آمریکا به برجام | تاثیر بازگشت بایدن به برجام بر اقتصاد ایران

با انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور و احتمال بازگشت آمریکا به برجام امیدها به کاهش فشار تحریم‌ ها بر اقتصاد ایران نیز افزایش یافته است. بایدن نیز پیش از انتخابات صراحتا اعلام کرده بود به برجام باز خواهد گشت، حال باید منتظر ماند و دید که آیا می‌توان به بازگشت آمریکا به برجام و تاثیر مثبت آن بر اقتصاد ایران در دوره بایدن امیدوار بود؟

بازگشت آمریکا به برجام

اقتصاددانان ایران روی کار آمدن بایدن را برای اقتصاد ایران مثبت قلمداد کرده و به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته اند. به نظر آنها بازگشت آمریکا به برجام با انتخاب بایدن می‌تواند زمینه را برای صادرات نفت ایران و گسترش صادرات غیرنفتی فراهم کند، همچنین مجراهایی که در حال حاضر برای ورود ارز بسته شده، باز و منابع ارزی جدید ایجاد می‌شود. وجود این منابع ارزی برای ایران می‌تواند در رشد و توسعه برنامه‌های اقتصادی موثر باشد.

طبیبی یکی از این اقتصاددانان این وضعیت را جدا از این که هر دو کشور برنامه‌ای برای مذاکره در زمینه برجام داشته باشند یا خیر درنظر گرفته و اظهار می‌کند: با انتخاب بایدن به صورت اتوماتیک از میزان فشار حداکثری ترامپ کاسته می‌شود و اقتصاد ایران فرصت تنفس پیدا می‌کند.

به گفته او، بازگشت آمریکا به برجام زمینه را برای اقتصاد ایران فراهم می‌کند تا شاخص‌های کلان اقتصادی اصلاح شود و به دنبال آن فضای کسب‌وکار بهبود یابد.

طیبی با اشاره به این که تحریم‌های اخیر کمرشکن بوده، عنوان کرد: با بازگشت آمریکا به برجام، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد کانال‌های مالی، نقل ‌و انتقال سرمایه در بازارهای مالی بین‌المللی فراهم می‌شود که این موضوع برای اقتصاد ایران بسیار حیاتی است. در این شرایط امکان انتقال تکنولوژی و فناوری نیز وجود دارد که یک عامل مهم برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران است.

تاثیر بازگشت بایدن به برجام بر اقتصاد ایران

به گفته طیبی، بازگشت به برجام روی همه‌ی بخش‌ها اثرگذار است اما بیشترین تاثیر در بخش صنعت اقتصاد رخ می‌دهد. این بخش نیاز به منابع ارزی دارد و سرریز‌های تکنولوژیکی و سرمایه‌گذاری به صنعت کارخانه‌ای کمک می‌کند تا ظرفیت‌های تولیدی افزایش یابد.

او در خصوص بخش خدمات اقتصاد گفت: در بخش خدمات حوزه‌های مالی و بیمه‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرد. حتی ایران می‌تواند در بعد خدمات فنی_مهندسی که دارای مزیت است بازارهای هدف خودش را پیدا کند تا خدمات و کالاهای غیرنفتی را صادر کند.

این اقتصاد دان در پایان تصریح کرد: وقتی سهم این اثرات مثبت افزایش پیدا کند بخش کشاورزی نیز مستقیم و غیرمستقیم منتفع می‌شود و فرصت‌های شغلی جدید به وجود می‌آید. به طور کلی ظرفیت تولیدی بالا می‌رود.

در این خصوص علی ماجدی، سفیر سابق انرژی ایران در اروپا  هم پیش از این هم نسبت به آینده اقتصاد ایران و درآمدهای ارزی در صورت بازگشت بایدن به برجام ابراز امیدواری کرده و گفته بود می‌توان این انتظار را داشت که از اسفند ماه درآمدهای نفتی ایران افزایش یابد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.