بازیابی نقش جهاددانشگاهی در نقشه فرهنگی دانشگاه‌ها

۳۱اردیبهشت،

15-154.jpg

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور، گفت: نقش جهاددانشگاهی در نقشه فرهنگی دانشگاه‌ها، پررنگ‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، علی‌رضا زجاجی در جمع خبرنگاران، افزود: در سال‌های بسیار دور، تنها جهاددانشگاهی متولی امور فرهنگی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شد و این موضوع سبب جلوگیری از موازی‌کاری و انجام فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در سطح کشور شده بود.

وی ادامه داد: اکنون با وجود ایجاد معاونت‌های فرهنگی در هر دانشگاه و حضور و فعالیت نهادهای مختلفی که تمام یا بخشی از وظایفشان امور فرهنگی است، متاسفانه قسمت اعظمی از نیازها در این حوزه، مغفول مانده است.

زجاجی با اشاره به اینکه امروز به واسطه تغییر بعضی شاخص‌ها در تعیین ضرورت‌های فرهنگی، باید برنامه‌های فرهنگی متناسب به شرایط و نیازهای روز تبیین و تعریف و اجرا شود، گفت: انتظار این بود که با پیچیده‌تر شدن نوع فعالیت‌های دشمنان نظام در حوزه فرهنگی، برنامه‌های این حوزه خصوصا در دانشگاه‌ها نیز به‌ لحاظ کیفی،‌ بهتر می‌شد.

وی در بیان دلایل ضعف برنامه‌های فرهنگی به‌ لحاظ کیفی، گفت: یکی از این دلایل، شاید مسایل مالی و پشتیبانی بود و یک سبب مهم هم نداشتن نقشه راه و برنامه مشخص و تعیین اجرا کننده برنامه است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: امروز اگر نیاز دانشگاه‌ها به انجام و اجرای ۱۰۰ برنامه فرهنگی باشد، تنها بخش کوچکی از این نیازها، آن هم به شکل موازی توسط نهادها و متولیان مختلف امور فرهنگی در دانشگاه‌های مختلف برآورده می‌شود، بنابراین برای مطالعه دقیق و همه‌جانبه، ۲۵۰ برنامه‌محوری در حوزه فرهنگ برای اجرا در دانشگاه‌ها، به‌ عنوان شاخص مشخص و تعریف و از دانشگاه‌ها دعوت شود که هرکدام اجرای بخشی از این محورها را عهده‌دار شوند.

زجاجی تصریح کرد: ما پیشنهاددادیم که هر یک از نهادها و واحدهای فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها، بخشی از برنامه‌ها را انتخاب کرده و اجرای آن را براساس برنامه‌زمان‌بندی مشخص، عهده‌دار شوند، که البته باید خروجی مشخصی هم داشته باشد، در نهایت آنچه باقی ماند، جهاددانشگاهی متولی اجرای آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر این اساس بودجه و اعتبارات متمرکز می‌شود، اظهارکرد: هم متولی هر برنامه در هر بخش مشخص خواهد بود، از طرفی، هیچ برنامه‌ای مغفول و زمین نمی‌ماند، آن وقت بودجه‌ها متناسب با تعداد برنامه و قوت کار به لحاظ کمی و کیفی، تقسیم می‌شود.

زجاجی با بیان اینکه تدوین برنامه‌های فرهنگی به‌ دنبال مطالعه‌ای عمیق و کاربردی، اجرایی شده است، تصریح کرد: این موضوع مبنای تفاهم‌نامه‌ای بین جهاددانشگاهی و وزارتین علوم و بهداشت شد که امیدواریم اجرایی شدن این تفاهم‌نامه را در آینده شاهد باشیم.

به گزارش ایسنا، علی‌رضا زجاجی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در سفری چندساعته به شیراز، ضمن بازدید از فعالیت‌های فرهنگی جهاد فارس، با حضور در جمع کارکنان این معاونت در شیراز، در جریان اقدامات و برنامه‌های سال‌جاری در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی استان فارس قرار گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.