باسلاموخسته نباشد.ممنون میشوم فوری پاسخ دهید.من مدتی است که به برخی چیزهاخیلی حساس شدم ازجمله به ابرویم…

( تحصیلات : لیسانس ، ۲۴ ساله )

باسلاموخسته نباشد.ممنون میشوم فوری پاسخ دهید.من مدتی است که به برخی چیزهاخیلی حساس شدم ازجمله به ابرویم .میترسم ابرویم رودحتی اگر۲تاشلواربپوشم یاچادربپوشم؟؟؟واین فکرم راوخودم رااذیت میکند.و و نمی دونم چطوربگم من من وقتی به wcمیروم ومیایم به دستانم بسیارتوجه میکنم واگربعدازیک ساعتم چیزی برروی دستانم ببینم اعصابم به شدت خردمیشودومی گویم خودنجاست است وهمه جاازجمله کتابهایم و…نجس شدن واه.من چرااینگونه شدم وخواهشابه این سوالم هم پاسخ دهیددیگران درمواجه باچنین چیزهایی چه میکنن؟؟؟؟؟؟

مشاور ( سیدامیرحسین کامرانی راد – سه‌شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۰ )

«وسواس» یک نوع اختلالى است که انسان، بدون اختیار و از روى اجبار، عملى را مکررا انجام مى‏دهد و یا مطلب و موضوعى را در فکر و ذهن خود تکرار مى‏کند. اولى را «وسواس عملى» و دومى را «وسواس فکرى» گویند. در واقع در ذهن فرد وسواسى، اختلالى به وجودمى‏آید که توقف قطعى آن فکر یا آن عمل حاصل نمى‏شود. اغلب مبتلایان به وسواس فکرى نیز، افکار بیهوده و شرم آور یا وحشتناکى در ذهن خود به وجود مى‏آورند که این افکار در چرخه‏اى بى‏پایان، مرتب تکرار مى‏شود.
نکته دیگر این که مبتلایان به این اختلال، قادراند پریشانى و مشکل و ناراحتى خود را، به عنوان یک مسأله خصوصى، پنهان نگه دارند و گاهى چندین ساعت دور از چشم دیگران صرف افکار یا کارهاى مخفیانه خود کنند. خوشبختانه شما با طرح و ارسال نامه، از مشکل وموضوعى که شما را در رنج قرار داده است، ما را با خبر کرده‏اید و در واقع تصمیم به حل و درمان آن دارید. بنابر این شما نیمى از راه درمان را پیموده‏اید و براى ادامه و حل کامل آن، باید ضمن توجه به ضررها، عوارض و پیامدهاى سوء وسواس راه‏کارهاى ارائه شده را اگر انجام دهیدتا بهبودى کامل براى خود به ارمغان آورید.
الف) ضررهاى وسواس عبارت است از: ۱٫ اتلاف وقت و از دست دادن سرمایه ارزشمند عمر؛ زیرا بازیابى زمان از دست رفته امکان ندارد؛
۲٫ عدم توانایى در تمرکز حواس و ایجاد حواس پرتى؛
۳٫ بازماندن از کارهاى اصلى (از جمله تحصیل علم و مطالعه و درس خواندن و به دنبال آن افت تحصیلى)؛
۴٫ خسته شدن ذهن و بى حوصله شدن فرد براى فکر کردن درباره موضوعات مهم و اساسى زندگى و تحصیلى.
ب) راه‏کارهاى عملى جهت مقابله با وسواس فکرى و درمان آن عبارت است از:
۱٫ غرقه‏سازى؛ بدین صورت که فرد مبتلا به آن، با اختیار خود آن قدر خود را در معرض همان موضوعى که از آن رنج مى‏برد قرار دهد تا از آن فکر خسته و متنفّر شود. بنابراین هر روز، زمانى را به فکر کردن درباره موضوع وسواس فکرى خود اختصاص دهید و آن چنان وآن قدر درباره آن فکر کنید که از آن متنفّر شوید. در نتیجه هرگاه بدون اختیار هم ذهنتان به آن معطوف شد و خواستید از روى اجبار تکرار کنید، اراده و اختیارتان در دور کردن آن فکر و اجتناب از آن، چیره و حاکم شود.
۲٫ هرگاه ذهنتان بدون اختیار مشغول همان اوهام و افکار بیهوده وسواسى شد، مشت خود را محکم روى زمینى بکوبید با گفتن ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلى العظیم» از جاى خود بلند شده، تغییر حالت دهید تا بدینوسیله از آن فکر تکرارى و وسواس رهایى یابید.
۳٫ کش نازکى را دور مچ دست خود بندید. هرگاه افکار وسواس به سراغ شما آمد، با کشیدن کش و رها کردن آن روى دستتان و ایجاد درد مختصرى روى مچ خود، از آن فکر رهایى خواهید یافت.
۴٫ با خودتان عهد ببندید و برنامه‏ریزى کنید که زمان فکر کردن درباره موضوع وسواس، ساعت خاصى باشد (مثلاً ۵/۴ تا ۵ بعدازظهر) و در طول روز هرگاه اوهام و افکار وارد ذهنتان شد، به خودتان بگویید زمان فکر کردن فلان ساعت مقرر است و در زمان مقرّر نیز مدتى رابه فکر کردن درباره آن موضوع اختصاص دهید و ذهنتان را به آن مشغول سازید تا این که در طول روز و به طور پراکنده، ذهنتان مشغول آن نباشد. ضمنا آن زمان اختصاصى را به تدریج در طى (مثلاً ۳۰ روز) روزى یک دقیقه کم کنید تا به صفر برسد.
۵٫ هر روز به خود تلقین کنید که «من قادرم افکار وسواسى‏ام را کنار بگذارم»؛ زیرا تلقین یکى از راه‏هاى مبارزه با افکار منفى است و وسواس فکرى نیز چیزى جز یک فکر منفى مزاحم نیست.
۶٫ دو عامل عمده ای که به این گونه مشکلات دامن می زند عبارتند از بیکاری و تنهایی . البته تعارضات فکری و روانی مبتنی بر گذشته فرد در این میان تأثیرگذار است و ریشه یابی آن نیازمند فرصت کافی و صبر و حوصله و پشتکار است. بنابراین برای اوقات شبانه روز جدولی را تهیه کنید و کارها و فعالیت های شبانه روزی خود را در آن یادداشت نموده و سعی کنید برنامه ای تهیه نمائید که زمان خالی بودن فعالیت نداشته باشید. برنامه تدوین شده باید متناسب با توانایی های جسمی و روانی تان باشد و از هر گونه افراط و تفریط خودداری نمائید. و اوقات فراغت را نیز با نوعی فعالیت ورزش، نظافت اتاق، مطالعه روزنامه، انجام فعالیت های هنری و هر کار مورد علاقه دیگری، پر کنید.
۷٫ از آنجا که معمولاً افکار مزاحم معمولاً در تنهایی و به ذهن افراد وارد می شود، حتی المقدور از قرار گرفتن در مکان های خلوت و تنهایی به مدت زیاد اجتناب کنید حتی سعی کنید مطالعات خود را در کتابخانه و قرائت خانه ای عمومی انجام دهید در اتاق، تنها نخوابید، هنگام غذا خوردن، تنها غذا نخورید و تنها مسافرت نکنید.
هرگاه احساس تنهایی کردید، از جای خود برخیزید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. ورزش های دسته جمعی انجام دهید ارتباط خود را با افراد شاد و با نشاط و اجتماعی بیشتر کنید و از گوشه گیری جداً بپرهیزید.
۸٫ همیشه روی صفحه ای از کاغذ موضوعات مختلف علمی وغیرعلمی را یادداشت شده داشته باشید تا بتوانید اگر افکار مزاحم به سراغتان آمد، موضوع و مسأله ای جایگزین داشته باشید که با اختیار خودتان در آن باره بیاندیشید و آن فکر مزاحم که بی اختیار به سراغتان آمده، کنار بگذارید. به هر حال همیشه موضوع جایگزین برای فکر کردن داشته باشید.
گفتنى است که براى درمان وسواس فکرى نیاز به صبر و حوصله و پشتکار در به اجرا درآوردن راه‏هاى فوق است تا این که به تدریج از آن افکار رهایى یابید و انتظار حل و درمان یک شبه آن را نداشته باشید. بنابراین با عمل به راه‏کارهاى ارائه شده و ارزیابى نتیجه آن، میزانپیشرفت خود در مهار وسواس در مکاتبه بعدى براى ما بفرستید تا در صورت لزوم، مطالب دیگرى برایتان ارسال گردد. ضمنا بعضى از این راه‏کارها در عرض همدیگر قرار دارد و هر کدام را که بهتر مى‏توانید انجام دهید یا بهتر جواب مى‏دهد، آن را اجرا و پى‏گیرى کنید.
در پایان به این نکته مهم و حیاتی باید توجه داشته باشید که این گونه افکار که مزاحم شماست به عنوان یک بیماری تلقی می شود و هرگز مورد مؤاخذه قرار نمی گیرید به عبارت دیگر گناه نیست و از این نظر مطمئن باشید دلیل آن هم غیراختیاری بودن آن است و همین نامه و پرسش شما حکایت از آن می کند که در صدد حل آن بوده و ناخواسته به ذهنتان می آیید. گناه آن است که اظهار عجز کرده و از رحمت و لطف و مهربانی خداوند متعال مأیوس شوید. بنابراین ناامیدی و یأس از خداوند زشت و ناپسند است. مطمئن هستیم با پی گیری هایی که خواهید کرد این مشکل را حل می نمایید.


مشاوره راسخون / وسواس
بازنشر:ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.