باشگاه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی ایجاد می‌شود/انحلال ۱۰۰دوره آموزشی علمی کاربردی

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

New Image1.JPG

معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه بالغ بر ۵۰۰ هزار دانشجو در ۹۵۰ مرکز آموزشی علمی کاربردی در حال تحصیل می باشند، تصریح کرد: در سال جاری بالغ بر ۳۰۰ کدرشته تازه در دست تدوین است که iبه رشته‌های این دانشگاه در سراسر کشور افزوده می‌شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان، مهدی فیض در جمع خبرنگاران، گفت: آمار رسمی وزارت کار نشاندهنده این است که حدود ۰٫۲ درصد اشخاص حاوی مدرک دیپلم و حدود ۲۰ درصد اشخاص حاوی مدرک لیسانس بیکار می باشند یعنی آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار ۱۰ برابر آمار بیکاران فاقد مدرک دانشگاهی است و این آمار نگران کننده نشان می‌دهد که ما در دانشگاه اشخاص را برای بازار کار آماده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس همین نگرانی،سیاست کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه فعالیت آموزشی متناسب با نیاز بازار کار است و لذا در جهتی این سیاست هر شغل را iبه عنوان یک رشته تحصیلی طراحی می‌کند خصوصأ شغل‌هایی که در حال منسوخ شدن می باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دوره‌های آموزشی این دانشگاه را بالغ بر ۶۰۰ دوره آموزشی در مقاطع مختلف عنوان کرد و گفت: از این تعداد حدود ۱۰۰ دوره iبه کلی در حال تعطیل شدن است چون این دوره‌ها نتوانسته‌اند برای فارغ‌التحصیلان ایجاد شغل کنند. همچنین بالغ بر ۱۰۰دوره دیگر نیز در دست اصلاح است.

فیض ادامه داد: سیاست تازه این دانشگاه این است که باید حداقل ۶۰ درصد محتوی آموزشی دروس عملی و یا مرتبط با محیط کار باشد تا دانشجویان در دوران تحصیل آمادگی کار را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۳۰۰ کد رشته تازه در دست تدوین است خاطر نشان کرد: همه این رشته‌ها بر اساس شغل‌های موجود در جامعه طراحی شده و واحدهای استانی در این جهت مأموریت بزرگی دارند. بر این اساس شورای گسترش آموزش علمی و کاربردی متشکل از مدیران استانی تشکیل شده و باید زمینه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان را رصد کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور اظهار کرد: ۳۱ شورا در سطح دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی در حال طراحی دوره‌های کاربردی تازه می باشند و قرار است که این شوراها تا پایان امسال تعداد کدرشته‌ها را از ۶۰۰کدرشته موجود iبه ۸۰۰ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی برسانند.

وی اذعان داشت: براساس آمار رسمی از هر ۱۰۰ فارغ‌التحصیل رشته‌های نظری تنها ۲۵ نفر در شغل مرتبط با رشته وارد بازار کار شده‌اند، در صورتیکه از هر ۱۰۰ دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی حدود ۸۵ نفر در شغل مرتبط با رشته خود مشغول iبه کار می باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با بیان اینکه در استانداردهای بین المللی iبه ازای هر ۵ نفر فوق دیپلم، یک لیسانس وجود دارد اما این آمار در کشور ما iبه ازای هر ۳ لیسانس یک فارغ‌التحصیل فوق دیپلم است، خاطر نشان کرد: یک مأموریت اصلی دانشگاه جامع علمی و کاربردی اصلاح هرم تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاهی است و تلاش بر این است که جذب دوره‌های کاردانی در اولویت برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار گیرد که در آینده شاهد تغییر هرم تحصیلی در کشور باشیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.