بانک مرکزی تورم بخشی باقی خودروها را اعلام کرد

۳۱اردیبهشت،

ممتازنیوز: در شرایطی که شورای رقابت هنوز قیمت نهایی شش خودرو مونتاژی و ارزبر را اعلام نکرده، منابع آگاه خبر می‌دهند بانک مرکزی نرخ تورم بخشی آنها را محاسبه و در اختیار شورا قرار داده است.

مگان، تندر-۹۰، پژو۲۰۶، تیانا، گرندویتارا و رانا شش خودرویی می باشند که بیشتر قطعات آنها وارداتی به حساب می‌آید و طبعا ارزبری بالایی دارند و خودروسازان به همین سبب معتقدند شورای رقابت باید قیمت این شش محصول را با نرخ تورمی جداگانه حساب کند.

حالا نیز آن طور که خبر می‌رسد، بانک مرکزی نرخ تورم بخشی شش خودرو موردنظر را بین ۵۲ تا ۶۰ درصد اعلام کرده است. این در حالی است که خودروسازان منتظر بودند بانک مرکزی با لحاظ کردن تورم حاصل از رشد نرخ ارز، تورم بخشی شش خودرو ارزبر را بیش از اینها در نظر بگیرد. بانک مرکزی پیش تر نرخ تورم بخشی خودروهای داخلی را ۵۲ درصد اعلام کرده بود که این موضوع واکنش منفی خودروسازان را به دنبال داشت و آنها از شورای رقابت خواستند تورم بخشی خودروهای ارزبر را بیش از ۵۲ درصد لحاظ کند. شورای رقابت نیز از بانک مرکزی خواست که نرخ تورم شش خودرو ارزبر را محاسبه و در اختیار این شورا قرار بدهد تا قیمت آنها جداگانه حساب شود. حال با توجه به نرخ اعلامی بانک مرکزی، تورم بخشی شش خودرو موردنظر در بهترین حالت تنها هشت درصد با نرخ تورم قبلی (۵۲ درصد) تفاوت خواهد داشت و از همین رو خودروسازان معتقدند با این وضع درد قیمت «ارزبرها» دوا نخواهد شد.

در این مورد، مشاور انجمن خودروسازان تاکید کرده که با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، قیمت تازه خودروها حتی از نرخ فعلی آنها نیز کمتر خواهد شد. داود میرخانی رشتی با بیان اینکه که حتی به نرخ ارز مبادله‌ای نیز میزان نرخ تورم این خودروها بیشتر از این مقدار خواهد بود، گفته که نمی‌دانیم بانک مرکزی چگونه نسبت به این محاسبات اقدام کرده است زیرا به هیچ وجه با واقعیت‌های اقتصادی ایران همخوانی ندارد.به گفته او، در این شرایط اگر خودروسازان بخواهند عقلانی و براساس صرفه و صلاح اقتصادی عمل کنند تولید هیچ کدام از این خودروها با نرخ تورم اعلامی منطقی نخواهد بود.میرخانی این را هم گفته که اگر بنا باشد خودروسازان براساس مصالح عمومی و دستورات دولتی به تولید این خودروها ادامه دهند، باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه مابه‌التفاوت قیمت تمام شده با قیمت‌های تعیین شده از سوی دولت به آنها بازگردانده شود.مشاور انجمن خودروسازان تاکید کرده مشخص نیست وقتی نرخ تورم خودروهای داخلی که ارزبری پایینی نیز دارند حدود ۵۰ درصد اعلام شده چگونه نرخ تورم خودروهای دارای ارزبری بالا بین ۵۲ تا ۶۰ درصد تعیین شده است.

همچنین دبیر انجمن خودروسازان نیز با انتقاد از تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، به خبرنگار ما می‌گوید:با این نرخ تورم (۵۲ تا ۶۰ درصد)، خودروسازان باز هم ضرر خواهند کرد و شاید فروش را متوقف کنند.

احمد نعمت بخش تاکید می‌کند: ما نامه رسمی خودروسازان را مبنی بر اینکه قیمت مگان حدود ۸۵ میلیون تومان از آب در می‌آید و تندر هزینه تولیدی معادل ۳۹ میلیون تومان دارد، به شورای رقابت داده‌ایم، پس آنها چطور می‌خواهند با نرخ تورم ۶۰ درصد، قیمت مگان و تندر و امثال اینها را تعیین کنند.

به گفته او، با این شرایط خودروسازان باز هم ضرر خواهند کرد و قیمت‌گذاری با نرخ تورم ۵۲ تا ۶۰ درصد، قابلیت اجرایی ندارد. او به وضع نامناسب تولید و کاهش حدودا ۷۰ درصدی تیراژ خودروها در فروردین ماه امسال نیز اشاره کرده و می‌گوید: ظاهرا هیچ کس نمی‌خواهد شرایط بحرانی صنعت خودرو را بپذیرد، گویا همه فکر می‌کنند ما شلوغ کاری می‌کنیم و اوضاع بحرانی نیست.

اما ببینیم با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، قیمت تازه شش خودرو ارزبر مونتاژ داخل چقدر می‌شود و تا چه اندازه با قیمت فعلی آنها متفاوت خواهد بود.

اگر مبنا را آخرین فرمول اعلامی از سوی شورای رقابت قرار بدهیم و نرخ تورم بخشی را برای هر شش خودرو حداکثر (۶۰ درصد) لحاظ کنیم، قیمت‌های تازه کمتر از نرخ فعلی آنها از آب درخواهد آمد.

طبق فرمول شورای رقابت، قیمت خودرو از ضرب قیمت آن در فروردین ماه ۹۰، به علاوه قیمت آن ضرب در نرخ تورم منهای دو درصد، محاسبه می‌شود. بر این اساس، قیمت تازه «مگان» از ۷۵ میلیون تومان فعلی به ۵۸ میلیون تومان نزول خواهد کرد که بدون تردید پارس خودرو زیر بار چنین قیمتی نخواهد رفت. نیسان تیانا نیز قیمتی معادل ۱۲۵ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان را تجربه خواهد کرد. در مورد سوزوکی گرندویتارا نیز داستان به همین شکل است، به نحوی که قیمت تازه این خودرو به ۹۱ میلیون تومان می‌رسد که از نرخ کارخانه‌ای و بازار آن بسیار کمتر است. با این حساب ایران خودرو نیز بعید است چنین قیمتی را برای ویتارا از شورای رقابت بپذیرد. اما ایران خودرویی‌ها با این وضع احتمالا قیمت تازه پژو ۲۰۶ را نیز نخواهند پذیرفت. با توجه به فرمول شورای رقابت و نرخ تورم اعلامی، قیمت تازه پژو ۲۰۶ در تیپ ۲ آن رقمی برابر با ۲۵ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان از آب درمی‌آید. این در حالی است که ایران خودرویی‌ها پیشنهاد ۳۱ میلیون تومان را برای ۲۰۶ ارائه کرده‌اند. همچنین قیمت تازه ۲۰۶ مدل V8 نیز رقمی برابر با ۲۹ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان خواهد بود که بسیار کمتر از نرخ فعلی آن است. رانا نیز در نهایت قیمتی برابر با ۳۳ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان خواهد داشت که به نظر برای ایران خودرو راضی‌کننده خواهد بود. اما بشنویم از قیمت تندر-۹۰؛ این محصول نیز که گفته می‌شود ۳۹ میلیون تومان هزینه تمام شده آن است، با توجه به نرخ تورم اعلامی، ۲۶ میلیون و ۵۴۴ هزار تومان قیمت خواهد داشت. با این حساب ایران خودرو و پارس خودرو زیر بار چنین قیمتی نخواهند رفت، مخصوصا اینکه پیش تر نیز عنوان کرده‌اند در صورتی که تولید تندر-۹۰ با زیان بسیاری همراه باشد، تولید آن را متوقف خواهند کرد.

هرچند با توجه به نرخ تورم اعلامی، قیمت خودروهای ارزبر پایین‌تر از نرخ‌های فعلی خواهد بود، اما به احتمال بسیار قیمت‌های نهایی باز هم با توافق خودروسازان و شورای رقابت تعیین و اعلام خواهند شد. 

دنیای اقتصاد 


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.