بایدها و نبایدهای سفر احمدی نژاد به عربستان

آیا نیازی به حضور رئیس جمهور در این اجلاس می باشد؟!

بولتن نیوز: خبر احتمال سفر قریب الوقوع ریاست محترم جمهور به عربستان و شرکت در اجلاس همبستگی اسلامی در شهر مکه مورد توجه بسیاری از ناظران سیاسی قرار گرفت.

ماجرا از این قرار است که روز شنبه  دعوتنامه رسمی محمود احمدی نژاد جهت شرکت در این اجلاس توسط سفیر عربستان در تهران و در ملاقات او با اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور ایران ، ارائه شده است.

ملک عبدالله از احمدی نژاد به مانند دیگر سران کشورهای اسلامی خواسته است در کنفرانس همبستگی اسلامی در شهر مکه در روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه رمضان (۲۴ و ۲۵ مرداد ) شرکت کند.

اما حضور محمود احمدی نژاد سوای از جایگاه مهم جمهوری اسلامی در میان کشورهای اسلامی، می تواند حاوی چه پیام های مهمی برای شرکت کنندگان در این اجلاس باشد؟

عربستان و حل بحران سوریه

اولین پیام مهم حضور نماینده جمهوری اسلامی در این اجلاس(حال در بالاترین سطح اجرایی) موضع ایران در حل بحران سوریه را یادآور خواهد شد؛ هنوز جامعه جهانی و ایرانیان فراموش نکرده اند که عربستان سعودی(که مدعی است در این اجلاس تلاش دارد تا بحران سوریه را حل و فصل نماید) تاکنون  نه تنها اقدام موثری در جهت حل بحران سوریه نداشته است بلکه از ابتدای بحران سوریه با همراهی قطر ۳۶میلیارد دلار جهت تجهیز تسلیحاتی معارضین سوری هزینه کرده است.

علاوه بر این همگان شاهد این مسئله بوده اند که عربستان سعودی در نشست های «دوستان سوریه» که تنها هدف آن صرفا براندازی دولت فعلی سوریه بوده است ضمن حضوری فعال در این اجلاس هیچ اعتراضی نسبت به عدم حضور ایران به عنوان تاثیرگذارترین بازیگر در شطرنج سوریه نداشته است.

به نظر می رسد عربستان سعودی با برگزاری چنین نشستی و دعوت از ایران اولا کوتاهی خود را در نشست های دوستان سوریه جبران نماید و ثانیا به ایران و سایر کشورها گوشزد نماید که حل بحران سوریه تنها با فرمولی میسر خواهد بود که آل سعود تجویزگر آن باشد.

ایران و حل بحران سوریه

در کنار کوتاهی های آل سعود در قبال مسئله سوریه و همکاری با آمریکا در این موضوع مهم منطقه ای، جامعه جهانی نظاره گر این واقعیت بوده است که جمهوری اسلامی ایران طی این مدت بیشترین تلاش خود را مصروف این مهم داشته است که مشکل بوجود آمده در سوریه بدون پرداخت هرگون هزینه انسانی و جانی حل شود و راهکار مسالمت آمیز و دموکراتیک را به عنوان یگانه راهکار اصلی این موضوع معرفی نموده است.

موضع جمهوری اسلامی طی این مدت بدون کوچکترین چرخشی بر مدار خود حرکت نموده است و شاهد آن بودیم که رئیس جمهور در دیدارها و مواضع مختلف همواره بر لزوم عدم دخالت خارجی در سوریه و حل درون زای این مهم تاکید داشته است.

در کنار این مواضع جمهوری اسلامی حتی ناظران و نمایندگانی چون کوفی عنان نیز نتوانستند از کنار این نقش محوری به سادگی بگذرند و به این مسئله اعتراف داشته اند که حل بحران سوریه بدون ورود جدی ایران غیرممکن خواهد بود و البته در راه این نظر خود تاوان سنگینی پرداخت نمودند.

بنا بر مطالب یاد شده حضور جمهوری اسلامی ایران در چنین اجلاسی چندان مثمر ثمر و مورد نیاز به نظر نمی رسد و جمهوری اسلامی ایران می تواند همان طرح گفتگو مسالمت آمیز میان مخالفان دولت بشار اسد و دولت فعلی را پیگیری نماید و با عدم حضور خود نیز اعتراض خود را به رفتارهای غیردوستانه و نابرادرانه آل سعود نشان دهد.

گفتنی است در صورت انجام این سفر توسط احمدی نژاد، پنجمین سفر احمدی نژاد به عربستان سعودی در سال های ریاست جمهوری ایشان محقق می گردد؛ سفرهایی که هیچ پاسخی از سوی عربستان و بازدید آنها از ایران را به همراه نداشته است.

 

 


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.