با تله های نوری ، از تخم گذاری میلیونها پروانه مینوز جلوگیری می شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان گوجه فرنگی کار بایستی نسبت به مبارزه با آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی هوشیار بوده و این آفت را جدی بگیرند.

به گزارش ایانا ، مهندس محمود کیا در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال جاری شرکت شیرین عسل در ۵۰ هکتار از اراضی گوجه فرنگی خود در شهرستان شبستر با استفاده از۵۰۰ تشت آب به همراه منبع نورانی و فرمون جهت شکار انبوه به جنگ با آفت پروانه مینوز رفته است گفت: مینوز گوجه فرنگی ، آفتی است که در دوسال گذشته وارد کشور شده و در تعدادی از استانهای غربی و جنوبی کشور شایع گردیده است که این آفت ، برگ ، ساقه و میوه محصول را از بین می برد و در اکثر موارد تا ۱۰۰ درصد به محصول آسیب می رساند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه این آفت از آفات قرنطینه ای در استان می باشد افزود: آفت پروانه مینوزگوجه فرنگی ازآفات مهم وخطرناک درکشاورزی در این استان محسوب می شود و باید گفت با تله های نوری ، از تخم گذاری میلیونها پروانه مینوز جلوگیری می شود.

وی مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک بر علیه آفت و استفاده از روش شکار انبوه که از طریق نصب تله های فرمونی، تله های نوری، حذف میزبانهای ثانویه در مزارع و گلخانه های گوجه فرنگی ، امحا و سوزاندن بقایای آلوده از راه های مبارزه با این آفت عنوان نموده افزود: نصب تله های نوری در مزارع گوجه فرنگی توسط کشاورزان، علاوه بر تعیین تعداد حشره، نوعی مبارزه غیر شیمیایی نیز محسوب می گردد و در کاهش جمعیت این حشره موثر است. مهندس کیا به نحوه ساخت تله های نوری اشاره و با بیان اینکه در این روش حشرات داخل آب تشت جذب شده و از این طریق قدرت جفتگیری خود را از دست می دهند خاطر نشان کرد: یک لامپ یا فانوس به عنوان منبع نور و تشت آب و روغن در فاصله کمی زیر این منبع نوری می تواند به عنوان تله نوری به کار رود و جهت مواد جایگزین به عنوان مایع درون تله نوری می توان از گازوییل یا مواد شوینده به عنوان آب درون تشت تله نوری استفاده کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در هر هکتار نصب و جاگذاری ۱۰ الی ۲۵ عدد تشت با منبع نور توصیه می شود افزود: از جمله وسایلی که در رابطه با مدیریت تلفیقی این آفت کاربرد دارد، تله های فرمونی است و با کاربرد تله فرمونی امکان پایش و آگاهی از طغیان احتمالی آفت وجود دارد و هم می توان تراکم و انبوهی آن را تخمین زد. در این نوع تله ها فرمون جنسی ماده برای جلب شب پره های نر استفاده می شود و شب پره های نر به محض ورود به داخل تله در اثر تماس با سطح چسبنده داخل آن به دام می افتند و شکار می شوند. وی میزان خسارت آفت مینوز گوجه فرنگی را در مزارع ۵۰ تا ۱۰۰ در صد اعلام کرد و افزود : این آفت در گلخانه های سبزی و صیفی قادر است خسارت ۱۰۰ در صدی به محصول گوجه فرنگی وارد سازد.

مهندس کیا از کارگذاشتن تعداد زیادی تله های فرومونی در مزارع عمده کار همچون شهرستان شبستر برای آمارگیری و کنترل جمعیت پروانه مینوز گوجه فرنگی خبر داده و افزود : استفاده از تله های فرومونی و تله های نوری تنها راه کنترل غیر شیمیایی این آفت و بسیار در کاهش جمعیت این آفت موثر است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان با تشریح علایم خسارت آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی بر روی گیاه گوجه فرنگی می افزاید: این آفت با ایجاد دالانهایی بر روی برگ ها و حالت لهیدگی میوه ، خسارتی چشمگیر به محصول گوجه فرنگی وارد می سازد. وی با تاکید بر ضرورت همکاری کشاورزان با کارشناسان برای مبارزه با آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی، یادآور شد: کشاورزان باید از خرید یا جابجایی نشاء آلوده یا مشکوک خودداری کرده و در صورت مشاهده علایم این آفت هرچه سریعتر مراتب را به کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گزارش دهند.

گفتنی است حشرات کامل آفت پروانه مینوز حدود ۱۰ میلیمتر طول دارند و بدنی خاکستری تا روشن با لکه های نقره ای رنگ تا خاکستری، شاخک های نخی و به طور متناوب با رنگ تیره و روشن است و حشرات ماده بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ عدد تخم روی برگهای گیاه میزبان می گذارند و بیشترین تخم گذاری آفت در ۲ روز اول خروج حشرات کامل انجام می شود

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.