خبرگزاری : آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به جایگاه متزلزل خشکه مقدسها تأکید کرد: فلسفه نوآوری تاریخی و بدیع حضرت امام(ره) در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام همین موضوع بود که ریل انقلاب اسلامی به سوی آرمانگرایی متوهمانه منحرف نشود.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گزیده سخنان وی در مرداد ۹۲ آمده است:
با گسترش اعتدال در جامعه و افزایش و اقبال هر چه بیشتر مردم به آن، قطعا جایگاه متزلزل خشکه مقدسیها بیش از پیش تحلیل خواهد رفت، از طرف دیگر نیز برخی اسلامشناسها، حوزهها و حتی افراد حزباللهی هم کمکم احساس میکنند بعضی سختگیریها جواب نمیدهد و اگر بر آن اصرار کنند از جامعه اسلامی چیزی جزعده ای قلیلی برایشان باقی نمیماند.
شعارهای بلند و عملهای کوچک مهمترین شاخص جریانهای تندرو است ولی جامعه هم به طرف اعتدال بیشتر خواهد رفت. مردم در حال تحصیل هستند. دانش و اطلاعات آنها زیاد میشود. کارهای شعاری از این نوع این انبوه تودهها را برای یک هدف خاص به صورت موجی بسیج کنند، در آینده سخت میشود. مبنای جامعه آینده ایران اسلامی گردش صحیح تر و شفاف تر اطلاعات با هدف اقناع حداکثری مردم خواهد بود.
فلسفه نوآوری تاریخی و بدیع حضرت امام(ره) در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام همین موضوع بود که ریل انقلاب اسلامی به سوی آرمانگرایی متوهمانه منحرف نشود.مهم ترین شاخص اعتدال در حضرت امام(ره) توجه خاص ایشان به نگاه کارشناسی بود.
در خاطرم جمله ای تاریخی از ایشان هست که نظر کارشناسی مجمع را حتی اگر خلاف نظر خودم هم باشد میپذیرم. از اعتدال امام(ره) درسهای بزرگی در تاریخ ثبت شده است.
فقط کافی است در مقطع تاریخی قبول قطعنامه ۵۹۸ نتایج واقعگرایی اسلامی و اعتدال تصمیم گیری در حضرت امام(ره) را بررسی کنید و در نقطه مقابل آن تصور کنید که اگر قرار بود تصمیمات نظام بر مبنای آرمانگرایی افراطی اتخاذ میشد چه سرنوشتی در انتظار ایران اسلامی بود؟ آرمانگرایی محض و خالی از واقعگرایی ممکن است هر بلایی را بر سر کشور بیاورد. از یاد نبریم که هیچگاه در تاریخ اسلام پیروزی و پیشرفتی حاصل نشده جز با اعتدال و واقعگرایی اسلامی. از افراطیگری نیز هیچگاه خیر و برکتی برای جوامع اسلامی حاصل نشده و نخواهد شد.
اصل اسلام واقعگراست. این واقعیت برای من خیلی روشن است و نمیخواهد آنچه را که خداوند در فطرت انسان گذاشته، ندیده بگیرد. معنای دین فطری این است.به جلو که میرویم، با تغییر شرایط باید تغییر موضع بدهیم. پیامبر(ص) و ائمه (ع) ما اینگونه بودند. حتی نسخ در احکام قرآن هم هست.مبانی ما واقعا قوی است. یعنی هرچه پیش میرویم، به طرف شناخت بهتر است. با منطبق کردن اسلام با شرایط روز و براساس اعتدال پیش میرویم. افراد افراطی از هر دو طرف همیشه خواهند بود. بعضیها به این مقدار اعتدال قانع نمیشوند اما مزاج جامعه به طرف اعتدال میرود.
یقینا در آینده جهان اسلام به این تفکر و تلقی اسلامی نگاه ویژهای خواهند داشت. شاید به همین خاطر باشد که از زمان تشکیل مجمع تا امروز افراطیها هرگز تصور مثبتی نسبت به جایگاه آن نداشته و ندارند.چرا که اصولا در دایره خارج از اعتدال اسلامی و اسلام واقعگرا، تشخیص مصلحت محلی از اعراب ندارد ولی با تحکیم جایگاه واقعی گرایی اسلامی در روش و منش سیاست خارجی جمهوری اسلامی در زمانهای که اکثر کشورهای اسلامی از تندرویها و افراطگریها در رنجاند حتما شاهد اقبال خوبی به واقعگرایی اسلامی از سوی جمهوری اسلامی خواهیم بود.