«بحران اقتصادی» زمزمه‌های استقلال‌طلبی در اروپا را بلندتر کرد

بحران اقتصادی اخیر باعث شده تا بسیاری از اختلافات کهنه نژادی و سرزمینی که در پوشش شعارهایی نظیر اروپای واحد مشخص نبود، دوباره در حال رشد و مشخص شدن باشد.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، به نظر می رسد با وجودی که اتحادیه اروپا توانسته است جایزه صلح نوبل را به دلیل حفظ اتحاد و صلح در بین کشورهای اروپایی حفظ کند اما شرایط میدانی در قاره سبز به گونه ای دیگر در حال رقم خوردن است.

آمارها نشان می دهد وضعیت شکننده اتحادیه اروپا هر روز بدتر می شود و وضعیت نچندان جالب قاره سبز در اولین گام به سراغ سه کشور اسپانیا، اسکاتلند و بلژیک رفته است.

داستان اسپانیا از جمله قدیمی ترین ماجراهای جداطلبی در قاره سبز به شمار می رود. ایالت “کاتالان” در اسپانیا که در دنیای امروز بیشتر به خاطر تیم فوتبال مشهور بارسلونا در دنیا شناخته می شود، منطقه ای به حساب می آید که همواره خواستار جدایی از اسپانیا بوده است.

در چند سال اخیر و با توجه به اینکه اسپانیا از جمله کشورهایی بوده است که بیشترین ضرر را در بحران مالی اخیر اروپا خورده است صداهای مربوط به جدایی طلبی بلند از هر زمان دیگر شنیده شده است.

ماه گذشته نزدیک به ۱٫۵ میلیون نفر در خیابان های بارسلون خواستار جدایی از اسپانیا شدند. این مسئله زمانی حادتر می شود که بدانیم به طور میانگین ایالت کاتالان از جمله بخش های پردرآمد و ثروتمند در این کشور به حساب می آید که می تواند در صورت جدا شدن از اسپانیا خود را از زیر بار مشکلات فزاینده این کشور نجات دهد.

نوای دیگر مربوط به جدایی طلبی در شمال اروپا و در جزیره بریتانیا بلند شده است. اصطلاح بریتانیای کبیر به مجموعه ای از کشور به نام های انگلستان، اسکاتلند، ایرلند و ولز اطلاق می شود و انگلیسی ها برای فخر فروشی و نشان دادن تداوم خود به استعمارگری، این کلمه را می پسندند. در همین ماه گذشته بود که طرفداران جدایی از اتحادیه در این کشور رای آوردند و قصد دارند تا در صورت امکانات مقدمات انتخاباتی برای تعیین سرنوشت و خودمختاری برگزار کنند.

بلژیک در غرب اروپا یکی دیگر از مکانهایی است که حرکات جدایی طلبانه در آن شدت دارد. در حال حاضر گروه های هلندی زبان در شهر بندری آنتوپ این کشور به دنبال قبضه کردن امور شهر هستند تا از آن طریق بتوانند در سال ۲۰۲۴ انتخاباتی برای تعیین سرنوشت برگزار کنند.

حزب هلندی زبان ” NV_A ” در سال ۲۰۱۰ در انتخابات ملی این کشور با احزاب سوسیالیست فرانسوی زبان این کشور به توافق نرسید و باعث شد تا این کشور رکورد بیشتر زمان بدون دولت یعنی ۵۴۱ روز را تجربه کنند. مردم هلندی زبان در ایالت “فلاندرس” این کشور به مرکزیت شهر آنتوپ از جمله اقشار مرفه و پردرآمد این کشور به حساب می آیند که در حال حاضر احساس می کنند مالیات پرداختی توسط آنها در حال صرف شدن برای بخش های دیگر کشور است.

چیزی در حدود ۶ میلیون نفر از جمعیت ۱۱ میلیونی بلژیک در این مناطق هلندی زبان زندگی می کنند و آمار نشان می دهد که اجزاب جدایی طلب در این مناطق از دست بالا برخوردار هستند.

به هر حال این گونه به نظر می رسد که بحران مالی اخیر باعث شده تا بسیاری از اختلافات کهنه نژادی و سرزمینی که در پوشش شعارهایی نظیر اروپای واحد مشخص نبود، دوباره در حال رشد و مشخص شدن باشد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.