بخش خصوصی به “وزارت نفت” بدهی نفتی ندارد/ تشکیل “کنسرسیوم نفتی” کشورهای اسلامی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی گفت: اتحادیه در حال حاضر بابت نفتی که دولت در اختیار آن قرار داده است بدهکار نیست و تمام پول فروش نفت به بانک مرکزی پرداخت شده است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسن خسروجردی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی با اعلام این که اتحادیه خواهان در اختیار قرار گرفتن نفت خام به صورت اعتباری است، گفت: با توجه به این که اعضای اتحادیه توانایی پرداخت نقدی پول نفت مورد نظر را ندارد و سیستم بانکی کشور نیز امکان دادن تضمین با هزینه‌های بالا را ندارد خواهان در اختیار گرفتن نفت مانند سایر خریداران نفت کشور می باشند.
 
خسروجردی افزود: البته پیشنهاد دولت این است که بخش خصوصی به صورت حق العمل در صادرات نفت خام نقش داشته باشد بدین معنی که قسمت‌هایی که دولت نمی تواند به دلایل شرایط تحریم انجام دهد بخش خصوصی بر عهده بگیرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که در این صورت بخش خصوصی حکم دلال را پیدا خواهد کرد، گفت: بخش خصوصی در واقع نقش گره‌گشایی در بخش صادرات نفت خام کشور را اجرا خواهد کرد. در واقع بخش خصوصی مکمل وزارت نفت برای فروش نفت خواهد بود به طوری که خریدارانی که تمایل دارند نفت ایران را وارد کنند اما به سبب تحریم قادر به انجام این کار نیستند می‌توانند از طریق بخش خصوصی نسبت به خرید نفت ایران اقدام کنند.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی اعلام کرد: در مقابل انجام چنین کاری خواهان دریافت دستمزد یک درصدی از درآمد فروش نفت هستیم.
 
خسروجردی در مورد واگذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: وزارت نفت بابت توزیع مناسب سوخت و افزایش حجم قاچاق در صورت انجام این واگذاری نگرانی‌هایی دارد که در صورت اعتمادسازی می‌توان این مشکل را حل کرد.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که در سال قبل این اتحادیه موفق شده است نفت خام صادر کند، خاطرنشان کرد: اتحادیه در حال حاضر بابت نفتی که دولت در اختیار آن قرار داده است بدهکار نیست و تمام پول فروش نفت به بانک مرکزی پرداخت شده است.
 
وی با تاکید بر این‌که وزارت نفت همچنان صادرات ۲۰ درصدی نفت خام توسط بخش خصوصی را قبول دارد، گفت: وزیر نفت نیز تاکید کرده است که تصمیمی برای کنار گذاشتن بخش خصوصی در این زمینه ندارد اما البته وزیر نفت با توجه به موضوع بابک زنجانی اعلام کرده است که وزارت نفت، نفت خود را در اختیار امثال این فرد قرار نمی دهد اما این موضوع به معنی حذف بخش خصوصی از صادرات نفت خام نیست.
 
خسروجردی با بیان این که مسوولان نفتی نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند اذعان کرد: همه قبول داریم که صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی کار سختی است.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی اظهار کرد: در حال حاضر اختلافی بین وزارت نفت و این اتحادیه وجود ندارد و هیچ فرد ، سازمان و نهادی نیز نمی‌تواند اتحادیه را برای صرف نظر کردن از صادرات نفت خام تحت فشار قرار دهد.
 
وی در مورد مشکل توقف صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی توضیح داد: علاوه بر پیچیدگی‌های صادرات نفت خام هم اکنون بازارهای خارجی نیز مشکلاتی دارند که در همین زمینه وزیر نفت پیشنهاد داده است که بخش خصوصی برای حل این مشکل روش خود را تغییر دهد.
 
*** کنسرسیوم نفتی کشورهای اسلامی تشکیل شود
 

خسروجردی با اشاره به این‌که ظرفیت‌های داخلی و ظرفیت کشورهای دوست و همسایه در شرایط تحریم به فراموشی سپرده شده است گفت: بهتر است با تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از کشورهای اسلامی نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اقدام کنیم با تشکیل چنین کنسرسیوم بین المللی دیگر ایران دغدغه فروش نفت نخواهد داشت و از خام فروشی پرهیز می‌شود.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که برای خارج شدن از بحران تحریم باید کار گروهی صورت گیرد گفت: بعضی از شرکت‌های ترک برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کرده‌اند اما این شرکت‌ها از کم توجهی به آن‌ها گله دارند. در داخل کشور به سبب این‌که سرمایه‌ این شرکت‌ها اندک است به آن‌ها توجه نمی‌شود در صورتی که اگر این سرمایه‌های اندک در قالب یک کنسرسیوم تجمیع شود می توان مشکلات صنعت نفت را برطرف کند.
 
** واگذاری تدریجی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص درخواست وزیر نفت برای توقف واگذاری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: وزارت نفت به سبب نگرانی در خصوص افزایش حجم قاچاق سوخت و اختلال در توزیع فرآورده های نفتی خواستار بازنگری در این واگذاری شده است.
 
خسروجردی با تاکید بر لزوم اعتماد سازی برای وزارت نفت، افزود: وزارت نفت به جای تعلیق اصل واگذاری باید به صورت تدریجی و مرحله به مرحله این کار را انجام دهد.
 
وی ادامه داد: در صورتی که در هر مرحله واگذاری، کارها به خوبی پیش رفت و اعتماد وزارت نفت جلب شد می توان بخش دیگری از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را واگذار کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.