برای بیستمین سال متوالی، آیت​الله جنتی دبیر شورای نگهبان شد

به گزارش خبرآنلاین، با آرای اکثریت اعضای حاضر در جلسه شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی به عنوان دبیر، محمدرضا علیزاده به عنوان قائم مقام دبیر و عباسعلی کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدند.

آیت الله جنتی از نخستین دوره این شورا عضویت آن را عهده دار بوده و از سال ۷۱ نیز دبیر این شورا می‌باشد. پیش از وی آیت الله محمد محمدی گیلانی بر این جایگاه تکیه زده بود. طبق اصل‏ نود و دوم قانون اساسی اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ برای‏ مدت‏ شش‏ سال‏ انتخاب‏ می‏ شوند ولی‏ در نخستین‏ دوره‏ پس‏ از گذشتن‏ سه‏ سال‏، نیمی‏ از اعضای‏ هر گروه‏ به‏ قید قرعه‏ تغییر می‏ یابند و اعضاءی‏ تازه‏ ای‏ به‏ جای‏ آنها انتخاب‏ می‏ شوند.

گفتنی است بر اساس اصل ۹۱ این قانون، به‏ منظور پاسداری‏ از احکام‏ اسلام‏ و قانون‏ اساسی‏ از نظر عدم‏ مغایرت‏ مصوبات‏ مجلس‏ شورای‏ ملی با آنها، شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ نگهبان‏ با ترکیب‏ زیر تشکیل‏ می‏ شود: ‎‎‎‎‎‎۱ – شش‏ نفر از فقهای‏ عادل‏ و آگاه‏ به‏ مقتضیات‏ زمان‏ و مسائل‏ روز. انتخاب‏ این‏ عده‏ با مقام‏ رهبری‏ است‏. ‎‎‎‎‎‎۲ – شش‏ نفر حقوقدان‏، در رشته‏ های‏ مختلف‏ حقوقی‏، از میان‏ حقوقدانان‏ مسلمانی‏ که‏ به‏ وسیله‏ رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی معرفی‏ می‏ شوند و با رای‏ مجلس‏ انتخاب‏ می‏ گردند.

آیت الله جنتی در تمامی ادوار پنج گانه شورای نگهبان، از فقهای منتخب امام(ره) و رهبر معظم انقلاب برای عضویت در این شورا بوده است.

او در سال ۱۳۰۵ در خانواده‌ای مذهبی در روستای‌ لادان‌ از بلوک‌ ماربین‌، واقع‌ در ۳ کیلومتری‌ غرب اصفهان به دنیا آمد. آیت‌ الله احمد جنتی‌ دوره‌ ادبیات‌ عرب‌ و مقدمات‌ سطح‌ را تا سال‌ ۱۳۲۴ در حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ خواند و پس‌ از تکمیل‌ مقدمات‌ و طی‌ کردن‌ برخی‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت.با ورود به‌ قم‌ به‌ تکمیل‌ دروس‌ دوره سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ همچون‌ آیت الله بروجردی‌ و امام خمینی (ره) شرکت‌ می‌کرد و در این‌ مدت‌ در بحث‌های اخلاق ‌و تفسیر نیز حضور می‌یافت.

وی در دوران‌ تحصیل‌ خود با افرادی چون‌ سعیدی‌، محسن‌ حرم‌پناهی‌، مفتح‌، سید کرامت‌الله‌ ملک‌ حسینی‌، ابوالقاسم‌ خزعلی‌ و محمد علی موحدی‌ کرمانی‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ می‌پرداخت‌ و با بزرگانی‌ چون‌ بهشتی‌، قدوسی‌، آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌، آیت‌ الله سبحانی‌، آیت الله مشکینی‌ و آیت‌ الله امینی‌ مصاحبت‌ داشت.

نخستین‌ مسؤولیت‌ وی پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام (ره) بود و در این دوران با همکاری چند تن دیگر به تدوین‌ و اصلاح‌ ساختار قضایی‌ کشور پرداخت.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.