برای خاطر مرغ/ از شعر سرایی در باب گرانی مرغ تا شرح یک داستان هندی

این برای نخستین بار نیست که طی سال های گذشته یک کالای اساسی با افزایش قیمت خبر سازی می کند اما حتی حالا هم که این موضوع برای چندمین بار اتفاق می افتد باز هم با واکنش های متفاوتی روبرو است. این بار نوبت « مرغ » است که با افزایش قیمت یکباره خود کانون توجه شود. مرغ کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان ۶ ماه پیش، برای دومین بار از مرز ۷ هزار تومان هم گذشت. این جهش سریع همه را از سفره غذای من و شما تا دولت، تولید کننده و توزیع کننده را شوکه کرد. قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح شهر تهران در برخی مناطق از هر کیلوگرم ۷ هزار تومان فراتر رفت و در خیابان ستارخان تهران به ۷۲۰۰ تومان هم رسید. این در حالی است که قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار هر کیلوگرم ۵۲۰۰ تومان است که با محدودیت عرضه و صف های طویل مواجه است.
ظاهرا سیاست های تنظیم بازار وزارت صنعت در توزیع نهاده های دامی با شکست مواجه شده است و سناریوی تغییر مدیران و معاونان هم برای بهبود اوضاع به نتیجه نرسیده است.
در همین رابطه روز شنبه ۲۴ تیر عکسی از یک واحد صنفی فروش مرغ در خبر آنلاین منتشر شد و از شما کاربران درخواست شد تا در رابطه با آن نظر دهید. عکسی که نظر های متفاوتی را به دنبال داشت.
یکی از کاربران به نام ایران با شرح یک داستان که هیچ گونه قضاوتی در رابطه با آن نمی کنیم در انتهای عکس منتشر شده نوشت: « بذاریک داستان واقعی بگم. دوشب پیش همسایه پایین ماداشتندکباب مرغ درست می کرددند. داخل حیاط آنچنان بو راه افتاده بود که دل آدم به حوس می افتادبگذریم(من دوطبقه بالاترهستم) بخاطره اینکه بو داخل واحدمن نیایدکولر را خاموش کردم ودر تراس را باز کردم. من یک دختر۲ساله دارم بدون اینکه من ومادرش بفهمیم صندلی پلاستیکی را از داخل آشپزخانه برداشته است ورقته توی تراس داره به کباب اونها نگاه می کنه (به زور روی پاهایش وایستاده است) وقتی متوجه شدیم داره نگاه می کنه من و مادرش دیگه نتونستیم جلوی گریه خومونو بگیریم چون گوشتی توی خونه نداریم براش کباب کنیم چندماهی هست نداریم. رفتم بهش گفتم بابا بیا پایین دخترم با اون دستهای کوچیک دیوارتراس راگرفته میگه بابا به به اشاره می کنه میگه من گوشت میخواهم دیگه فکرکنیدحال منو. »
در پاسخ به این نوشته کاربری آن را شرح یک داستان هندی قلمداد کرد: « جناب ایران از کجا می دونید که کباب مرغ بوده و کباب گوشت نبوده , من توصیه میکنم وقتی داری داستان هندی تعریف می کنید دیگر حرفی از کولر و واحد مسکونی و … نفرمایید و صحبت از گوشه خرابه و باد بزن و کوز ه و حصیر و گلیم و این چیزا بکنید ضمنا بهتره یه مقداری از هزینه های اینترنت خود را به خرید لوازم ضروری منزلتان اختصاص دهید تا شرمنده زن و بچتون نشید. »
یکی دیگر در رابطه با عکس منتشر شده اینگونه اظهار نظر کرد: « مرغ نمیخواهیم جلوی اختلاس ها را بگیرند. »
شهروندی دیگر واکنش خود به عکسی که از یک واحد صنفی فروش مرغ بود را با طرح پرسشی به مسئولان ارتباط داد و نوشت: « مسولان عزیز ما اصلا تقصیر ندارن که!!! دارن؟؟؟؟؟؟ »
کاربر دیگری نوشت: « من اصلامرغ کیلویی هفت تومان راقبول ندارم من دیروز سرکوچه ای خریدم کیلویی هزار تومان. » این کاربر از یکی دیگر از شهروندان این پاسخ را دریافت کرد: « ببخشیدا اما با هزار تومن تخم مرغ هم بهت نمیدن. »
علیرضا هم که گویا دل پری از واردات کالای چینی دارد واکنش خود را اینگونه بروز داد: « ملت اصلا نگران نباشن مرغ چینی با کیفیت بالا بدون گوشت در حال وارد به ایرانه. »
شهروند دیگری بدون نام اینگونه اظهار نظر کرد: « این عکس مرا به یاد دو ماه پیش میندازه که یک مرغ فروش اگر خیلی زرنگ بود سهمیه مرغ روزانه اش را به قیمت ۴۸۰۰ تومان را در طول یک تا دو روز میفرخت الان در عرض نیم ساعت پس نتیجه میگیریم در ایران هر چقدر که اجناس گران میشود مردم بیشتر حرص می زنند. »
نقل و انتقال های لیگ برتر و رقم های میلیاردی بازیکنان فوتبال نیز گویا با رویت تصویری از مرغ در ذهن یکی از شهروندان زنده شد به طوریکه او نوشت: « با ماهی ۵۰۰ تومان حقوق ۳۰۰ تومان اجاره هر ۶ ماه یک بار مرغ می خوردیم حالا میشه هر ۱۲ ماه یکبار. راستی میگن خلعتبری ۱ میلیارد و چهارصد میلیون از سپاهان گرفته که بره فوتبال بازی کنه .خوش به حالش . هر روز میتونه مرغ بخوره. »
کاربری با نام پارسا هم به این شکل اظهار نظر کرد: «توروخدا نخرید. چرا هرچیزی که گرون میشه تو مملکت ما هجمه میارن برای خریدش. »
این اظهار نظر دو واکنش زیر را به همراه داشت:
بدون نام: « ما سعی میکنیم نخریم اما انصافا شکم رو باید با چی سیر کرد؟! اون مواردی که میگن نخرید برای کالاهایی غیر کالاهای اساسیه مگه میشه اب و نون و غذا رو نخرید. »
پدر: « آقای عزیز چیو نخرید؟!وقتی بچه یک ساله ات مثل نتونی شیرخشک دونه ای شش هزار تومن براش بگیری که هر دو سه روزی یه بار تموم بشه مجبوری بری براش گوشت و مرغ بخری تا سوپ بهش بدی تا حداقل گرسنه نمونه…بابا درد یکی دوتا که نیست…خدایا به داد همه مردم برس. »
کابر دیگری هم انتشار این عکس را توجه به زندگی شهروندی آنان عنوان کرد: « نظرمون اینه که بالاخره به زندگی مردم توجه کردید. تا قبلش هی عکس فوتبالیست و از این جور چیزا می ذاشتید که هیچ ارتباطی با زندگی روزمره ما شهروندان نداشت. »
یکی از شهروند ها هم از تماشای تصویر مرغ ذوق هنری اش به کار آمد و شعری سرود: « دوش از مرغداری مرغی خریدم باری / ان مرغ سخن گفت با من زهمه اسراری/گفت مرغی بدم بر سرای مردمان/ حالا ان قدر گران گشته ام که شده ام احتکار در هر بقالی ! »
فرد دیگری که خود را مرغدار معرفی کرد اینگونه نوشت: « من به عنوان یک مرغدار باید بگم که افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده ها به خصوص سویا است و دلال ها نیز از آب گل آلود ماهی میگیرند و این وسط فقط تولیدکننده و مصرف کننده هستتند که متضرر می شوند، آمار مرغداری های راکد و ورشکسته اخیر گواه این مطلب بندست. »
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.