بررسی قیمت گوشت و مرغ در دهه گذشته


بررسی قیمت گوشت و مرغ در دهه گذشته

۱۳:۰۶ (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که طی ۳۰ سال گذشته مصرف سرانه گوشت مرغ در ایران به طور متوسط در هر سال پنج درصد و مصرف سرانه تخم مرغ در همین مدت به طور متوسط ۲٫۷ درصد افزایش داشته است.

در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید شده که مصرف سرانه این کالا را به ۲۳ کیلوگرم افزایش داده است.

همچنین در سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد و مصرف سرانه این محصول به ۱۰ کیلوگرم رسیده است.

این درحالی است که مصرف سرانه گوشت مرغ در سال ۱۳۵۸ به ازای هر نفر ۵ کیلوگرم و مصرف سرانه تخم مرغ ۴ کیلوگرم بوده است.

ایران، نهمین تولید کننده گوشت مرغ جهان

پیش‌بینی می‌شود امسال ایران در رتبه نهم تولیدکننده برتر گوشت مرغ در جهان قرار گیرد. بر این اساس آمریکا با ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید گوشت مرغ در ردیف اول تولیدکنندگان این کالا درجهان قرار می‌گیرد و پس از آن چین، برزیل، اتحادیه اروپا، هندوستان، مکزیک، روسیه، آرژانتین، ایران وترکیه قرار دارند.

در سال ۲۰۱۱ بیش از ۸۳ میلیون تن مرغ در جهان تولید و بیش از ۱۰ میلیون تن تجارت شده است، در حالی که سهم ایران از صادرات جهانی مرغ و تخم مرغ صفر است.

افزایش نامتناسب خوراک مرغ در ایران و جهان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت ذرت به عنوان خوراک اصلی مرغ در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۵۳ درصد افزایش یافته و از میانگین هر کیلوگرم ۳۱۵۳ ریال در سال ۱۳۸۹ به ۴۸۲۹ در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

این رقم در سطح جهانی نیز از ۲۱۶ دلار در هر تن در سال ۱۳۸۹ به ۲۹۲ دلار در هر تن در سال ۱۳۹۰ رسیده که افزایش ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. درواقع میانگین قیمت ذرت در ایران نسبت به میانگین جهانی ۱۸ درصد بیشتر افزایش پیدا کرده است. میانگین قیمت جهانی کنجاله سویا نیز در سال ۱۳۸۹ معادل ۴۶۴۳ ریال بوده که این رقم در سال گذشته به ۵۳۴۱ ریال افزایش پیدا کرده و نشان از ۱۵ درصد افزایش قیمت داخلی این محصول دارد.

در حالی که افزایش قیمت جهانی این محصول در همان سال فقط چهار درصد بوده است، قیمت تخم مرغ در کشور ما در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ معادل ۹۵ درصد افزایش یافته است.

تغییرات قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ

همچنین تغییر قیمت مرغ زنده در این سال هشت درصد برآورد شده است. با این وجود قیمت جوجه یک روزه با ۲۸ درصد کاهش قیمت روبرو بوده است. تغییر قیمت گوسفند زنده در سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ نیز ۱۰ درصد افزایش بوده است.

این عدد درباره گوساله زنده ۱۳ درصد افزایش ثبت شده است. با وجود افزایش ۲۱٫۵ درصدی تورم در سال گذشته قیمت تخم مرغ در این سال ۹۵ درصد و قیمت مرغ زنده هشت درصد افزایش یافته است.

با مبنا قرار دادن نرخ تورم می‌توان به طور متوسط محاسبه کرد که قیمت گوشت مرغ از ۲۰۶۱ تومان در سال ۱۳۸۹ باید به ۲۵۰۰ تومان افزایش می‌یافته است، درحالی که متوسط واقعی قیمت گوشت مرغ در سال گذشته ۲۲۲۰ تومان بوده است و نشان می‌دهد مرغ زنده در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد ارزان‌تر فروخته شده است.

بررسی قیمت مرغ و گوشت در دهه گذشته

در دهه ۸۰ تا ۹۰ رشد متوسط سالانه قیمت مرغ آماده طبخ ۱۱٫۳۶ درصد برآورد شده و درحالی که قیمت یک کیلو مرغ به صورت عمده فروشی در سال ۱۳۸۰ حدود ۱۱۰۰ تومان بوده، این عدد در سال ۱۳۹۰ به ۳۲۰۰ تومان رسیده است.

همچنین رشد متوسط سالانه قیمت گوشت گوسفند طی ۱۰ سال گذشته ۲۰٫۴۱ درصد برآورد می‌شود؛ به طوری که در سال ۱۳۸۰ قیمت یک کیلو گوشت گوسفند ۲۲۷۰ تومان بوده، اما در سال ۱۳۹۰ این عدد به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در بخش دیگر قیمت گوشت گوساله طی این ۱۰ سال رشد ۱۷٫۵۶ درصدی را نشان می‌دهد؛ به طوری که قیمت آن از ۲۲۵۰ تومان در سال ۱۳۸۰ به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در سال ۱۳۹۰ افزایش پیدا کرده است.

.

.

.

.

.

.

.ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.