بررسی وضعیت کشاورزی کشور با حضور خاتمی و عارف

به گزارش خبرآنلاین بنیاد باران که در پایان دولت سید محمد خاتمی تشکیل شد مجموعه ای متشکل از وزرا و استانداران دولت های هفتم و هشتم است که به صورت ماهیانه جلساتی را برگزار می کنند.

عیسی کلانتری وزیر پیشین جهاد کشاورزی در آخرین نشست درباره «پتانسیل ها و چالش های بخش کشاورزی» سخن گفت.
در این نشست محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری معاون اول و وزیر کشور دولت خاتمی او را همراهی می کردند. در ادامه گزیده ای از نظرات وزیر جهادکشاورزی دولت خاتمی می آید:

  • دولت در آخرین اطلاعاتی که سال ۱۳۸۸ داده بود، اعلام کرده بود ۱۰۴ میلیون تن تولید دارد. علی رغم این رقم، جمع آماری که در بالا ذکر شد ۹۳ میلیون تن است. در جمع بندی ذکر شده هم علوفه دامی و هم شیر جزو مجموع تولیدات محاسبه شده اند، اما اگر این کالاهای تولیدی را حذف کنیم خالص تولید ۷۰ میلیون و ۹۰ هزار تن است. ریز ارقام این تولیدات هم موجود است و مجال پرداختن به آنها نیست، بلکه می خواهیم بدانیم چرا نمی توانیم تولید کنیم.
  • مهم نیست رئیس جمهور و وزیر کشاورزی چه کسی باشد، اگر نگاه حاکمیت به بخش کشاورزی عوض نشود تغییر مدیریت ها حداکثر ۱۰ درصد موثر خواهد بود؛ آن هم در قیمت فرسایش منابع تولید مانند آب، خاک، گیاه و… .
  • کشاورزی الان با ۳۰ سال پیش متفاوت است. ما نمی توانیم با این مشکلاتی که طبیعت برایمان ساخته، در کشاورزی بطور رقابتی تولید کنیم. اگر در مواردی هم آگاهانه کارهای غلط انجام شود، بدتر می شود. آقای احمدی نژاد اولین وزارت خانه ای را که پس از ریاست جمهوری بازدید کرد وزارت جهاد کشاورزی بود. در جلسه شورای معاونین وی پرسیده بود که برای برنامه، چقدر توسعه باغات در نظر گرفته شده است؟ معاون مربوطه گفت که ۱۸۰ هزار هکتار. آقای احمدی نژاد گفته بود یعنی چه؟ باید سالی ۵۰۰ هزار هکتار باغ ها توسعه یابد.
    /۲۷۲۷
دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.